Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettutställningar
Läst 1653 ggr
giffan
0

Flätor.....

Kan/får man ha flätor i manen, dvs knoppar på ett russ när man ställer ut?? Min har så lite man att jag tycker han skulle se snyggare ut med knoppar… Men vill man att alla russ ska ha fri man??

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

ryttarn
0

Själv skulle jag aldrig komma på tanken, ett russ skall skall ha fri man och svans oavsett om den är kort och gles eller stor och maffig, men det är vad jag tycker. Någon som har domarytbildning kanske kan kommentera det bättre….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tittut
0

Nej, du bör inte fläta den. Du blir inte avvisad ur ringen eller annorlunda bedömd, men russen skall inte visas flätade.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

[Croneld]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#0 Nej visa ditt russ som naturen har skapat honom, då är han allra vackrast!

Jag tycker att flätor kan vara riktigt charmigt, på flickorna som visar hästarna!

Ett av mina russ har också lite med manväxt, men domaren bedömmer inte manen, så det spelar ingen roll om den ser ynklig ut.

Däremot hoppas jag på extrapoäng på ett av mina andra russ som tvärtemot har lång man..(skämt) se bild.

giffan
0

Ok, då får han väll skämmas för sin lilla man han har då hehe…. Och så får väll jag bidra med fläta i min man istället hehe… Nu ska jag iof bara ställa ut honom på skoj, men jag är nog allt lite nervös iaf…

Läste någonstans att hingstar som ej är godkända inte får visas med skor på premiering. Gäller det även på en vanlig utställning??

~ Anneli ~ 

Tittut
0

# 4 Det måste du ha läst på någon shetlandssida.

Där tror jag det är så att hingstar som inte är godkända inte får ha skor när de visas på hingstpremiering. Det är för att de vill ha möjlighet att bedöma hovkvaliten.

Russen får vara skodda både på utställning eller premiering.

giffan
0

#5 Det är mkt möjligt… Men va bra att man får ha skor på russen iaf =)

~ Anneli ~ 

MagganS-B
0

Flätor på russ, fy!

entill
0

Vad jag menar med att fläta fast tränset, är att man tar lite tagel framför och bakom nackstycket och gör en liten fläta. Då kan inte tränset glida av om hästen ruskar sig eller gnider sig mot någon. Det är vanligt att man gör det på körhästar. Man uppmanas att göra det på körtävling. En naken häst på tävling eller utställning är inte roligt.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

CarinaA
0

#7 var inte så elak Maggan !! Inte alla som är så gamla i gamet som "vi"….Räcka ut tunganHar man bara varit på halvblodspremieringar el liknande är det kanske inte så lätt att veta !!Man vill ju att ens häst ska se så fin ut som möjligt, eller hur ??

Anna-Uppsala
0

Om nu inte flätor är okej, hur är det med dreadlocks?! ;)

Tittut
0

Hm… kanske inget för den som har tänkt ta en seger i BIS finalen, men det är klart. Poängen sitter inte i luggen.Skrattande

HugoBoss
0

#4, det var jag som skrev det, men det gäller inte på utställningar (vilket jag inte skrev heller tror jag?)

Tittut
0

Se inlägg 5.

Russ får vara skodda på både utställning och premiering. Det andra gäller shetlandsponnyer.

Anna-Uppsala
0

… jag kan inte hitta att det står något i utställningsreglementet om papiljotter?! *undrar lite bara …*

entill
0

Närå Anna visst får du ha papiljotter på utställning, många föreningar har ju maskeradklasser. Lite bökigt kanske att få fast dem om du tänkt ha dem på dina russ, med de manar de har.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

jessssica
0

De ska väl se så naturliga ut som möjligt, så inga flätor, svansen ska väl heller inte vara rakt avklippt utan se ut mer som att de har trampat av den själva…(?) Men de ska självklart vara blanka o fina o så..:)

Anna-Uppsala
0

*viskar* Man får smuggla in pälsglansflaskan på utställningen … byt etikett på den eller häll över det i en annan förpackning …

PernillaJ
0

Kan/får man ha flätor i manen, dvs knoppar på ett russ när man ställer ut?? Min har så lite man att jag tycker han skulle se snyggare ut med knoppar… Men vill man att alla russ ska ha fri man??

Min personliga åsikt är att flätade russ är helt fel på utställning. Du ser garanterat aldrig någon rutinerad russutställare visa ett knoppat russ.

giffan
0

Jag tror nog att han får skämmas för den lilla man han har då…. Tänkte bara att det kunde se snyggare ut med knoppar istället för den spretiga man han har… Men som sagt, det är ju inte manen de ska bedömma. Tänkte bara att man ville höjja helhetsintrycket.

~ Anneli ~ 

giffan
0

Men erkänn att han är ganska fiiiin i flätor, eller?

~ Anneli ~ 

giffan
0

Ingen som har en komentar? Jag tål att höra att det är fult… Jag tycker själv att han blev hemskt stilig i flätor, men han kommer att visas med fri man… Tror egentligen inte att det spelar någon roll… Han ser ut som en åsna hur man än gör…

Mitt Lilla Måns ter

~ Anneli ~ 

Bemydream
0

Haha… han liknar ju t.o.m en ponny på dom där korten… Närå… Jag bara skoja. Han vart faktiskt jättefin i knoppar…Glad Men han e fortfarande ett Månster…Räcka ut tungan

"En tanke tänkt i trygghet, upprepade gånger, har en tendens att bli verklighet"

VeronicaP
0

Fina flätor faktistk men den lilla panluggen de har kan de väl få behålla så ser inte huvudet så stort ut ;-)

giffan
0

Ja han är ett Månster… med stort huvud…

~ Anneli ~