Dräktiga magar
Jag funderar på när tusan det börjar synas på märrarna att de är dräktiga? Mitt sto är dräktig i drygt 4:e månaden nu, och jag tycker hon ser likadan ut som förr, däremot varmblodsstoet i stallet som är i ungefär samma månad har börjat få en kagge. Blir ju lur på om de verkligen finns en fölis där, hon är UL innan hon togs hem, därefter har vi tagit blodprov och kollat henne (hemma pga ingen transportåkning).
Hur som haver, kan ni inte slänga upp lite blder på dräktiga russmagar? Vilken månad de är ockå, ska tillägga att det är 2:a fölet mitt russ ska få, först för mig därav min nervositet ;)
Så här ser Monita ut just nu. Hon har gått ganska exakt 3 månadder nu med föl i magen. Detta kommer att bli hennes andra föl.
Tycker hon ser jättedräktig ut med tanke på hur hon brukar se ut annars.
Så här såg Montró ut när hon tävlade senast. Då hade hon gått knappt 3 månader som dräktig.
Fast detta är ju hennes först föl så jag räknar inte med att det ska synas så mycket på henne.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Oj, ja som första bilden ser inte min ut. Fick banta ner min pga fång och hon har adlrig varit så smal förut som hon är nu, hon är lite bukig men tunn i hullet. Hon har dock alltid varit rätt bukig.
Om man jämför med hur hon brukar se ut så är det en stor skillnad.
Samma ponny som i inlägg #1 från i somras innan hon blev betäckt.

Har en som är bra dräktig ska föla i början på april men jag har inte fotograferat henne får ta och göra det en dag

#9 Oj jösses, sådär ser inte min ut :/ Men hon lär nog få i slutet av maj, början på juni skulle jag tro. Ska se om jag kan slänga upp ny bilder på min tant :)
Förstföderskor får inte alltid mage så tidigt. Omföderskor blir ofta tjocka tidigare. Då Monita väntade Montró syntes ingeting på henne förrän någon månad innan hon skulle föla. Fast denna gång är hon rejält rund om magen. Så det är väldigt olika. Våra ska föla i juni.

#11 Men min har haft föl tidigare, som 3 åring .. nu är hon 16.

#9 Mary har ju tävlat på travet med , hennes yngsta föl som hon fått är 3 år i år och hon har bara fått 2 föl, men hon är stor i år :D
#12 Men så skönt för henne med liten mage!
De är ju som människor i det fallet. En del får tidigt stora magar, andra märks det ingenting på förräns kanske sista månaden. Inget du behöver oroa dig över.

#15 Nej du har nog rätt i de, men jag letar som sagt tecken på om hon är dräktig eller ej då jag tycker hon är som vanligt förutom att hon är lite surare än normalt :P
#16 jag har ett sto som jag inte såg alls på om hon va dräktig eller ej.
Alltså jag trodde ju de, men efter att pratat med förra ägaren så sa dem att hon brukar ändra kroppsform sista veckorna.. hon ändrade aldrig kroppsform… Men nog tusan fick jag mig ett föl :O
Visst hon hade blivit lite bukigare men inte bredare på ngt vis, så en annan tänkte att de va allt höt ;)
När mitt sto var dräktig så visste jag inte att hon hade föl i magen förräns mjölken börja komma i ljuvren, alltså n¨ågra dagar innan fölisen kom (hade inte kollat med varken UL eller blodprov) Hon var viktbärande innan så hon var rätt rund endå. Men hon va inte så mycket större med föl i magen.. ;)
Så det är nog väldigt individuellt hur dom bär de små fölisarna.

#29 Mitt sto Thyra blev inte stor förrän sista månaderna, så vi gick också och funderade på om det skulle bli något eller inte. Men jajemensan, ut kom världens finaste lilla bebis :) Nu börjar ju ditt sto bli lite rund om magen hon också så nu är det bara att hoppas att tiden går fort och det snart är vår :)
På ston som Deli som är lång i ryggen och inte haft så många föl, syns det inte så fort, utan det blir nästan dom sista 4-5 veckorna som magen blir riktigt rund. Det är så olika från individ till individ. Dom som har haft 10-12 föl ser naturligtvis annorlunda ut. Dom kan bli väldigt bukiga!

Såhär ser Båtares Dina ut nu!! Kunde inte motstå att ta en bild när hon skulle komma ut igårmorse, hon är så rund och go :) På denne är det inte bara magen som är "dräktig" utan hela hästen har jäst som en svamp!!
Ramona är inte alls lika stor, hon har bara liiiite mage trots att hon var väldigt stor sist hon väntade föl… men det var iof 8år sedan sist
..
# 33 Dina är kanske lite matglad…….ser ut att äta för 2 föl!
Hon kanske är intelligent, tänker att tiderna kan bli sämre……Fin häst!

#36 Intelligent är hon allt, som vet att man kan bita i grindhandtagen, dra och släppa, och sedan vara friiii…… och att om man sparkar riktigt hårt med båda bakbenen ett par gånger på boxdörren så knäcks gångjärnen och man är friiii….
Haha men det är skönt att hon äntligen börjar äta för 2 annars kan hon ha lite svårt att gå upp i vikt vissa perioder..

#38 åå då ska du se Mary hon ska föla 9 april , hon är nog dubbelt så stor ;) . ligger en bild lite högre upp och som är tagen i nov och där såg hon ut som om hon skulle föla i morgon dag ;)
Fast så långt tid är de ju inte kvar till april ;) de går fortare än vi anat

#41 hon kanske bär på tvillingar? ;)
~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

# 42 De hoppas jag inte ;) Hon är ju ultrad och vi såg bara en då men man ver ju aldrig ;)

#41 OJ vilken mage! :D

#41 jisses och jag tyckte Dina var tjock ;)

#44 & 45 Yapp , men hon är ju inte tjock någon annan stans *S* lagom över revbenen , hals mm så när fölet väl kommit ut kommer hon vara slimmad och fin 
Inte konstigt alls att Mary vill komma in och vila lite ibland ;)
#41 Eller så är det en riktig baddare ;)
~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

#47 Långa ben ;)

#49 Hon är också rund och go :D
Tejas Monita dräktig med Panter 593. Beräknad fölning i mitten av juni.
(Dålig bild men i alla fall) Bara 4 månader kvar!!!!
Montró också dräktig med Panter 593. Beräknad fölning i början av juni.
Hon är nog mest fet. Har aldrig sett henne så här stor tidigare!!

det var ett RIKTIGT rejält russin det där!!! Bara det inte är TVÅ därinne…!!
#55 Ha-ha!
Nej, två är det inte. Det har vi kollat. Men riktigt fet har hon blivit av att inte träna som hon brukar.

Hittade en sida på internet med bilder på foster i de olika stadierna som blivit kastade, intressant men väldigt hemskt att se..
Lägger upp en länk till sidan:
http://crayonboxminiatures.com/MiniFetusDevelopment.html
OBS!! Känsliga personer bör avstå från att titta..

håller nog med om att det ändå var intressant…, kul att se storleken och utvecklingen, tex de små små hovarna…!

Fina Tigris :D hon ser ju större ut än Wilma ;) som ska föla om en månad , jag får nog se om jag kan få ett foto på henne en dag

#70,71,72 VIlka små tjockisar. 

#72 Ojoj! Belinda var mest lik min i hennes kroppsform och hon har också 1 månad kvar, får mig nästan att fundera på om de verkligen finns någon unge där inne. Min har dock börjat fylla juvret och jag har sett magen röra p sig ;)

#73 ja, clea ser ut som en tunna men i morse möttes jag av ett litet föl vid hennes sida :)

#74 vi har också funderat fram och tillbaka om det verkligen är föl i Belindas mage, kan bara vänta och se :)
#75 Grattis! Hoppas få se en bild på underverket senare.

Mina har gått över tiden nu :(
Ramona är på dygn 347 och Dina 341……!