Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: allmänt
Läst 1381 ggr
LouiseS
0

Ombedömning av häst på 3-årstest?

Jag visade mitt sto på 3-årstest i Örebro den 5 maj. I samband med hoppningen tvekade hon en sekund när hon skulle hoppa oxern men ärlig som hon är hoppade hon ändå… Resultatet blev en rejäl krasch rakt ner i hindret och hon blev lite "nedstämd" efteråt. Hon kändes för stunden ändå "hel" och fick hoppa igen vilket gick ok. Efteråt var det då dags att visa exteriören samt skritt och trav. Jag såg tydligt att hon inte visade sina gångarter som hon brukar utan var förmodligen påverkad efter kraschen. Veterinär kollade igenom hästen nu morgonen efter och mycket riktigt var hon svullen och öm i bakknän, skank och öm under magen. Nu till frågan: Går det att skicka in en förfrågan till Russavelsföreningen om att få göra om 3-årstestet? Känns nämligen lite tråkigt att hon inte fått visa sig från sin bästa sida…

silarp
0

FY va tråkigt när sånt händer… stackaren…. Har dock ingen susning hur det funkar med ombedömning, men kolla upp det!
Hoppas hon blir bra fort och att hon inte påverkas när du tränar vidare…!

[Tjiwi]
0

Tror tyvärr inte det är möjligt, saker händer tyvärr och det är så det är.

Plupp73
0

Tyvärr är ju 3-årstest lite av en momentan bedömning, och får hästen en olycklig händelse alternativt inte har full energi i sitt rörelsesystem just den dagen, så… Men jag antar att hon skall avelsvärderas, och om hon sedan följer en löshoppningsserie för Uno Bohman tex så får du ju samma bedömningar som på testet. alternativt kan man väl 4-årstesta under ryttare nästa år (är inte expert på detta område…)?

Det viktigaste är väl att se att hon hämtar upp "självförtroendet" för hoppningen igen efter händelsen och inte känner att hon misslyckats.

Stoodyear
1

Hur kommer det sig att man inte gör i omvänd ordning? Alltså visar först och hoppar sen? Måste ju ha hänt fler hästar genom åren! :)

Tinula
0

Vad tråkigt. Det är alltid tråkigt när det inte går som man tänkt sig, man får försöka tänka att det är samma häst man åker hem med som man åkte dit med, även om det såklart är extra kul med bra resultat, särskilt på såna saker man bara kan göra en gång.

Men ladda om och visa på kvaliten nästa år!

LouiseS
0

Självklart är det min pärla jag har med mig hem igen - utan tvekan!! Glad

Men det känns ju trots det lite förargligt… Tänkte efteråt, precis som #4, varför man inte gör i omvänd ordning, visar först och hoppar sen.

LouiseS
0

Nu har jag lyckats luska lite själv… Man ska vända sig till russavelsföreningens besvärsnämnd och kan där få ok på att göra om testet. Men nu är frågan, vilka är det?