Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 1636 ggr
Sushifish
0

Kostnad

Hur mycket kostar det att hålla ett russ?

Penga mun

ryttarn
1

Det beror på… Har du eget stall? Eget hö?

För vår del ligger årskostnaden i foder på ca 1500:-, men då producerar vi eget hö men hyr in folk för att slå och bala.

Korn och havre köper vi av en granne.

Sedan får du räkna med 1 till 2 tusen i försäkring/år.

Skall du hyra in Russet på ett stall handlar det om helt andra pengar…

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Sushifish
0

Nä, har inget eget stall eller eget hö. Tack för ditt svar!

[Croneld]
0

Är det några som har sitt russ helinackorderat? Vad betalar ni då?

Ylva_Sundbyholm
0

Jag har mina helinackorderat betalar 700 i kallhyra, då ingår in och utsläpp, och betfor och havre. Men vi hjälps åt att släppa ut på helgmornarna så ja har två dagar i månaden som ja släpper ut hästarna.

Sen tillkommer foder, ca 400kr i månaden, men då får mina relativt mkt hö. Och så köper ja egen krafft. Så totalt betalar jag mellan 1000 och 1200 i månaden för en av mina hästar.

Sen tillkommer hovslagare, försäkringar, transport till tävlingar, tävlingsavgifter osv.

Ylva

Anna-Uppsala
0

Mina två kostar omkring 3 500 kr i månaden tillsamans om jag räknar in precis allt. Stallhyran är 1235 kr per häst (2470 kr 10 månader per år, sedan tillkommer 1200 kr i betes hyra per häst) och då ingår allt hö man vill ha samt utsläpp alla vardagar. Övriga fodringar och intag hjälps vi åt med. Hästarna gör av med halm för ungefär 100 kr/månad, kraftfoder för lika mycket, sko dem kostar 1600 kr varann månad (800 kr/månad), försäkringarna 150 kr/månad (cirka 1600 kr/år). Och så vill man förstås träna ibland, och tävla, och så kostar transporten i skatt och för att inte tala om bensinen, och ibland behöver de nya grejor … Uääääk! Jag slutar nog att räkna nu, tror jag!!!!

StuteriSolo
0

Jag har redan slutat räkna…. Fast vi har ju eget stall och eget grovfoder :)

ryttarn
0

#7 Gjorde bokslut på jordbruket för några månader sedan, -175.000… Iof så har det varit mycket investeringar med hästar, stall osv, men ändå…. Får nog snart skaffa en fru så vi får två inkomsterFundersam

Jerker Klang,

www.isil.se

MagganS-B
0

Jag har också slutat räkna, precis som "Solo", det är bara en gång om året när man är på revisionsbyrån som man får reda på den verkliga kostnaden :) ibland blir det en chock, ibland går det ganska jämt upp med sålda föl osv…….Penga mun

thilda-
0

Jag hyr in mej på Solängets Ponnystall HELT GRATIS :D inkl. Foder(hö,kraft,beftor,salt),Spån.. Ja allt ingår utom Extra foder om man vill ha tillskott i el nån annan mat :)

Kristina-
0

#7 Du kanske kan anmäla dig till bonde söker fru ?Cool

Kris_J
0

Eller varför inte öppna en ny sajt, hästtokarsökerpartnerifokusFlört

Veritas odium paretFörvånad

ryttarn
0

#11 #10 Låter som en bra idéCool

Jerker Klang,

www.isil.se

Mixie
0

Stallhyran hos oss för b-ponny ligger på 1600:- då ingår hö och havre samt betfor. Sen tillkommer spån, eventuellt annat foder, skoningar, kotknackare, massör eller vad man nu vill ha till sin häst. mellan 2500:- och 3000:- tror jag man klarar sig på i månaden om man verkligen räknar in allt. sen kan det förstås hända saker man inte räknar med. Sen har vi ju ett par fodringar i månaden också.

//Mickan

Asagard
0

Det enda jag vet är att jag lägger mer pengar varje år på hästarna än jag lägger på mig själv… :-D

ErikaSchieber
0

Haha samma här..min häst har hööög veckopeng! :o)

ryttarn
0

Konstaterade häromdagen att jag hade kunnat göra flera jordenruntresor per år om jag gjorde mig av med russen… men varför i h-vete skulle jag göra det?Räcka ut tungan

Jerker Klang,

www.isil.se

Mixie
0

haha tur att man kör nån annans häst då ;)

//Mickan