Beräkna foderstat
Har en fråga om någon av er kan tipsa om ett bra program/sida där man enkelt kan beräkna en foderstat, eller om någon av er skulle kunna hjälpa mig. Har självklart ett analyserat grovfoder. 

Här har du ett:
http://www.freefarm.se/djur/ogs/
Tidigare fanns det ett även på hippocampus men den hittar jag inte.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#1 Jag var inne där och försökte beräkna vårat. Kan inte påstå att jag tyckte det var så enkelt. Jag kunde fylla i listorna men den kom inte med varken förslag eller begränsningar. Fick enbart fram optimerat pris.
Kan du ge lite tips om hur man gör i detta program?

#2 Har inte använt det själv, men det är det enda gratisprogrammet som jag hittat. Det är ju baserat på att man skall prisoptimera givan, dvs hästen skall ha i sig allt den behöver till ett så lågt pris som möjligt. När du kör optimera får du i första kolumnen vilken fodergiva du skall ge. Du kan styra det hela lite genom att bara ha med de produkter som du vill att programmet skall använda. I vänsterkolumnen längst ner ser du även mer exakt vad den föreslagna fodergivan ger för näringsinnehåll.
Tidigare fanns en version av Fatima som var gratis, den finns tydligen inte kvar längre. Den har jag tidigare använt. Nu mera är jag lat och skickar över det till dottern som har ett excellark hon fick när hon gick på hippologutbildningen. Skall se om hon kan tänka sig att ladda upp den…..
Men oavsett vilket program man använder skall man se till att man vet hur man gör mannuellt. Precis som man inte skall använda en miniräknare om man inte kan räkna ska man inte använda ett foderstatsprogram om man inte vet hur man gör mannuellt. Det blir ju omöjligt att bedömma rimligheten i beräkningarna annars.
Jerker Klang,
Jag använde mig av hippocampus förut, men det kostar dock pengar nu för tiden. Billigaste varianten kostar 99kr för 3 månader.
Synd då jag tyckte väldigt mycket om det. 

Jag tycker det är enklast att räkna ut själv. Finns bra böcker i ämnet med tabeller.
Skynda långsamt så går det fortare.
#1 Jag har använt programmet på våra dräktiga ston. Enegiinnehållet är lite högt men inte så farligt. Proteinet är okej. Dock kan vi enligt programmet inte ge fri tillgång (om man nu ska följa det
) Men problemet är Ca/P-halten. Vad kan jag göra åt den? Ca-halten är för hög eller P-halten för låg. Vi har dessutom extremt mycket Ca i vårt vatten (egen brunn). Kan man ge enbart Fosfor (P) på något sätt? Våra får inget kraftfoder.
#6 eclipse biofarmab har en produkt som heter fosforbalans vet jag!
#7 Ska kolla det. Hur ges det? Flytande, pulver, pellets eller….?

#6 Du kan köpa P hos granngården. Vi har samma "bekymmer" här med extremt hög Ca i både hö och vatten….
Jerker Klang,
En undran bara. Varför står aldrig selenhalten med i analyser? Selen är ju jätteviktigt och samtidigt en bristvara i våra marker (Sverige)

# 10 Kolla när du lämmnar för analys så finns det olika Jag tar den utökade och får då mineraler även selen står då med 
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

#10 När jag skickat till Horten i Östersund för annalys har jag fått med mineraler, bland annat selen, men när jag skickade till Annalysen i Lidköping var det inte selen med. Så det är nog lite olika hur olika annalys företag "paketerar" sina tjänster.
Jerker Klang,
Okej! Tack så mycket. Då ska jag snacka med min höleverantör om det.