Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 1506 ggr
Ponniehesten
2012-04-04 14:29
0

Problem...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan, Jag tycker väldigt mycket om att hoppa med mitt lilla russ då och då. Men dock är inte så roligt när jag hoppar någon liten bana eller så.. Hon börjar alltid rusa efter hindrena..Vilket gör att jag får inte så bra kontroll över henne.

Sedan har jag ett annat problem, Alltid när jag fattar en galopp så bockar hon eller sparkar bakkut. SÄLLAN då jag rider ut, men nästan alltid på banan. Jag tycker att det är jätte jobbigt! Eftersom att jag vill kunna tävla både hoppning och dressyr med henne så måste jag ju kunna fatta en galopp utan att vara på gränsen att flyga av varje gång.

Min fråga till er är om ni har haft något sånt här problem? eller om ni känner någon som har/haft något liknande?
Annars får ni gärna tipsa så mycket ni vill om det är något ni tycker jag ska testa!

Uppskattar alla svar jag får!

LinnJ
2012-04-04 17:21
0

Har du sett ponnyakuten på SVT? Där finns det en kille med en ponny som har exakt samma problem som du, att hästen rusar efter hindret.. Kanske du ska kolla in tipsen han får, de är bland de första avsnitten denna säsong :)

Ponniehesten
2012-04-04 20:41
0

Jag följer ponnyakuten men dock tror jag inte att metoden skulle fungera på min ponny, men det är värt ett försök!

Fiffilura
2012-04-05 09:04
0

Rider du för ngn instruktör? En instruktör kan hjälpa dig att komma vidare. Lycka till!

Ponniehesten
2012-04-05 09:21
0

Det är sällan jag rider för en instruktör men dock ska ag börja med det i sommar, i hoppning. Jag hoppas att vi kommer kunna lösa vårat problem! Jag tror nog att någon vacker dag är det borta! Skrattande

Vixxen
2012-04-05 10:10
1

Rid mycket dressyr med ditt russ! Få henne att lyssna på dina hjälper! Träna övergångar; skritt, trav,skritt,halt, trav, skritt osv. tills hon vet att när du begär en gångart så är det den som gäller, annars gör du halt och ryggar. När övergångar mellan trav/skritt/halt sitter kan du börja lägga till galoppfattning också på samma sätt. Nöta och träna är det som hjälper!

Rid gärna för instruktör som kan ge fler tips och råd! Lycka till! Glad

Linnea
2012-04-05 10:18
0

När du hoppar kan du lägga ut en bom en bit efter hindret. Bestäm dig sen för att hon ska stanna eller bryta av till trav eller skritt innan den bommen och ge dig inte förrän hon gör det. Om man bara ger sig den på att det ska gå så går det!

Skynda långsamt så går det fortare.

teamanberger
2012-04-05 16:04
0

du kan ju söka till ponnyakuten på deras hemsida

teammanberger.se <3REVINA<3

Ponniehesten
2012-04-06 09:46
0

tack så jättemycket för tipsen!

Ponnyakuten är nog inte nödvändigt som det känns nu, Under påsklovet blir det att träna på era tips varenda dag, Och jag ska ge mig fan på att det ska lösas! Dock inte att det ska lösas under denna vecka men jag på börjar arbetet iallafall!

Tack så hemskt mycket för tipsen!