Hingsthållning
Är det någon som vet var man kan hitta information om hingstars/stons betende vid betäckning? Fri betäckning/ handbetäckning? Som nybliven hingstägare blir det många nya frågor?

Är de något speciellt du undrar över???? här finns många experter på denna sidan…
Vet faktiskt inte om det finns så mycket skrivet om det. Helena Kättström skrev en mycket bra artikel om fribetäckning kontra "naturlig" betäckning (undrar vilket som kan anses mest naturligt egentligen
) för ett par år sedan i Ridsport. Jag skall fråga henne om vi skulle kunna få använda den på våra hemsidor.
Annars kan du säkert fråga kan vi försöka svara efter våra egna erfarenheter.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Vi låter alltid Monljus gå tillsammans med stona under en period, sedan avgör han när det är dax att betäcka. Skötter det mycket bra.
I år blir det dock ett himla planerande då Monis även skall ut på tävlingsbanorna och behöver tränas regelbundet, vilket komplicerar det hela lite grand.
Vilken metod som är bäst beror nog mycket på hingstens beteende.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Jag undrar allt möjligt… Varför springer hingsten ifrån ston när han kliver av? Räcker det att han får in snoppen lite grann? Jag trodde hingsten skulle uppvakta stoet mer! Är det hingsten koll på sitt revir när han går runt staketet varje dag? Hur stor risk är det att stoet sparkar sönder hingsten? knät/testiklar? Ska man tvätta snoppen? Hur då? Med vad? Han får ju ofta in den i fel hål! När han får ett sto med föl vid sidan, vad gör hingsten då? Ett sto som inte brunstar , kan man släppa in henne i flocken? Många olika frågor bli det.
Om det är en hingst som går på fribetäckning så behöver du nog inte tänka på så mycket mer än att hålla reda på vilka ston som är brunstiga och när han betäcker dom. Hur mycket av snoppen som är inne avgör ju inte om stoet blir dräktigt eller inte, det är ju spermierna som skall komma in….Du kan visst släppa en ett sto som inte är brunstigt, dom andra kan bli avundsjuka, men det brukar lugna sig. Man släpper ALDRIG skodda ston till hingsten, och för det mesta så vet han att passa sig när dom sparkar, det är i de flesta fall tecken på att dom inte är brunstiga. Russ är en sån naturnära ras så jag tror inte att du behöver gå ut och tvätta hingsten när han betäckt! Lycka till med hingsthållningen! Övning ger färdighet, fråga på bara!
Jag skulle vilja säga att en vanföreställning ofta är att hingstarna betäcker allt som rör sig, och så ofta de kan….
Min erfarenhet säger att rutinerade hingstar på fribetäckning betäcker mycket sällan, mindre än man kan tro. Ofta blir man som hingstägare frustrerad över att de inte betäcker alls, men det gör de…
De brukar få en fenomenal känsla för när det är dags, och spiller inte gärna krut i onödan. Hingstar som är mer ovana, éller ibland ha de första stona för säsongen kan bli lite heta på gröten. Jag brukar försöka se till att det första stoet är brunstigt när jag släpper ihop dem, för att undvika att han försöker jaga fram en brunst som inte finns just då. Alla gör inte så, men risken är större om hingsten är orutinerad eller det är tidigt på säsongen.
Det kan vara ett problem att stona går emellan om man har flera ston ihop. Är det så att de går och sparkar åt hingsten eller det andra stoet när han skall betäcka, får man ta bort det sto som ställer till det helt enkelt för att minska skaderisken.
De flesta hingstar jag har haft har håll sig lite åt sidan och låtit stona sköta sig själva. Däremot brukar de vara mycket tålmodiga och duktiga fölvakter!
Det är klart, har hingsten varit in i analöppningen istället, är det ju inte speciellt bra om han tar med sig avföring in vid betäckning. Då kan det vara bra att tvätta med mild tvållösning, men det är inte helt lätt.. Ni får passa på medan han år på g och har snoppen ute.. Annars har stona förmåga att rena sig, men jag tror att det kan vara bra att fixa om det går.
Det är förstås en förustättning att han ejakulerar om det skall bli några föl, men det händer att de går upp och kollar läget utan att tömma sig faktiskt. Man kan om man får och vill, känna efter precis framför pungen i slutet av betäckningen, om kan kan känna att det pulserar. Man brukar även se att stona krystar ut överbliven sädesvätska direkt efter betäckning.
Annars, lita på hingsten, det brukar vara det bästa!
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~