Tips om hantering av Lojstaruss
Om en vecka får jag hem mitt efterlängtade russ, ett 1-årssto som gått på heden ända sedan hon var född. Ni som har erfarenheter av att hantera "vildruss" får gärna dela med er av tips om hur jag bäst vänjer denna lilla tjej vid en helt annan tillvaro :)
Har lång erfarenhet av alla möjliga hästar o ponnyer, men det ska bli väldigt spännande att börja med en ponny som inte är hanterad alls…
Låt henne stå i en stor box och låt henne vänja sig vid dig innan du släpper henne lös (du lär inte få tag på henne ute….), tålamod och mycket kärlek!
Aha, jag tänkte precis tvärtom, att hon skulle in på lösdriften och slippa vara instängd i början…och sen bara sitta i hagen och ha godis med…!
De andra tre på lösdriften är lugna, trygga pållar, tänkte att hon kunde ta intryck av dom?

Jag skulle göra som #1 och gjorde så när jag fick hem mina från heden. Jag gör egentligen alltid så när jag får hem en ny häst…
Skulle hon av någon anledning komma lös så har du ett jättejobb med att få in henne. Tålamod och lugn är nog en bra egenskap i dessa sammanhang 
Grattis till en riktig söting!!
Hade också gjort som #1 .. gjorde jag med min från heden… Du märker när hon är hanterbar att släppas ut ..
ska man ha godis så mata inte ur handen, då kan dom bli nafsiga …
Medarbetare på Gotlandsruss i fokus
Av ett russ blev det russigt värre 
Grattis till det fina stoet!
Var själv och hämtade föl från Lojsta i november, hade inte släppet varit fullt med föl hade hon fått åkt med…hon var riktigt fin.
För mig var det en ny erfarenhet att börja med 6 månaders ohanterade föl.
Gjorde som tillsynsmannen Ingvar sa släpp inte ut dom på 3-4 första dagarna, med stor risk att inte få tag i dom om dom rymmer.
Mina fick stå inne i boxen tre dagar, under tiden fick några av dom andra hästarna stå inne på natten tillsammans med fölen.
Eftersom dom inte var ledvana i grimma och grimskaft, så hade vi inhängnat utsläpp till hagen. Dom var inne varje natt först veckorna. Va lite pyssel med in och utsläpp när dom inte förstod vad jag ville men med mitt lugn har vi kommit jätte långt i komunikationen.
Dom fick lära sig äta "knaster" från hinken, tog flera dagar innan enns dom ville smaka. "Knastret" är bra vid olika tränings tillfällen. När grimman ska på i hagen, gå in i stallet, vara ensam i boxen, när hovslagaren ska verka mm
Nu efter fyra månader funkar vardagen bra, inga problem hämta en och en i hagen, vara ensam i stallet ett tag, gå promenad mm. Dom går på lösdrift nu.
Lycka till med din tjej!
Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri

Dom lär sig snabbt! Gör INTE som # 2. Du får aldrig tag på ett sånt föl som sticker utan att skjuta med bedövningspil möjligen…..
Tack för era svar, får tänka om lite alltså :)

ja,,, jag tycker nog alltid, när man får hem en ny häst, att man ska ha dom i stall och på box de första dagarna,, så lär man känna dom, kan "hantera" dom lite mer, och framförallt, DOM lär sig vart dom hör hemma och vart maten kommer ifrån… (så gör vi även med våra nya avelstjurar…. det är nästan ett "måste"…)
När man märker att dom är lugna och trygga, samt har kollat in sin nya kompis på lite avstånd, så kan man släppa ihop dom kanske (om man tror det kommer funka utan spott o spe,,, !) i en liten hage, så man har en LITEN lätthanterlig yta att "jobba" med om det skulle bli krux…
Fast jag hade nog i ett sånthär fall, där dom tom är vilda, kanske sett till att hästen i princip kan handmatas och är ordentligt ledtam innan jag släppte iväg den på för stora ytor… kan bli svårt att få tag i den annars kanske…?
Har aldrig haft en riktigt så "vild" häst heller,,, man kanske får vara lite kreativ och ta det lite som det kommer oxå, anpassa efter hur hon reagerar!
# 8 Jo, om det gäller nöt, hästar, hundar, katter eller vad som helst så måste dom anpassa sig och lära sig var dom bor, och att man kan fånga dom. T.o.m. få in "rätt doft". Dessutom vet jag att även 1-åringa russ kan hoppa jäkligt högt!Sunt bondförnuft gäller! 
Vi hämtade hem våran kille den 9 nov 2008, då vi inte har eget stall och att han skulle gå på lösdrift med 3 welsh-mountain killar samt en äldre valack korsning russ/shettis fanns inget annat alternativ än att släppa in honom i den lilla flocken direkt. De gick i en stor hage med tre elstrådar. Fick också förmaning av Börje att ha ett bra staket då de är svår fångade om de rymmer ut! Våran kille blev så bra mottagen av gänget så han var aldrig intresserad av att försöka rymma, vi hade honom där fram till maj året därpå utan någon incident så visst kan det gå alldeles utmärkt! Har man möjlighet att ha de på stall några dagar så de känner in sig i dofter och blir lite hanterade så är det så klart det allra bästa. Lycka till med din lilla tjej!
Åh tack snälla #11 vad fint kort!! Får jag låna det till min hemsida??
Längtar så till söndag då jag får se henne i verkligheten!!