betäckning!
Hej! hade lite funderingar på hur gammal en hingst ska vara innan man börjar att avla på honom!? Är det inte tre år? Men fick höra idag att man kan börja redan som 2 åring?!!
Tack på för hand.
Redan vid 2,5 års ålder kan den godkännas för avel.Men jag väntar hellre tills de blir tre då russen är lite sena i sin utveckling,men det är bara vad jag tycker det finns nog både för och nackdelar med det.

Först och främst skall Hingsten vara godkänd. Man godkänner hingstar tidigast som tvååringar, men då är det på höstpremeringen(rätta mig om jag har fel). Det innebär att hingsten då oftast börjar betäcka som treåring.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Jp jag vet att den helst ska vara godkänd!Jag har själv ett russ hingst som ska förhoppningsvis på premering nästa år. Men har en bekant som har en 2årig korsning,shettis/russ som hon vill betäcka med sitt sto som är ett russ. Jag själv tycker att det verkar lite tidigt,och skulle nog vänta till nästa år! men ville höra vad ni har att säga!?
Ja, vad det gäller tidigt, skall man ha klart för sig att hingstar kan lyckas få ston dräktiga innan ett års ålder om det vill sig…
Sedan kan man ju fraga sig varför hon inte betäcker sitt russto med en godkänd russhingst istället?
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

#4 ja precis!
Hon ska ju inte tävla eller ställa ut eller nåt.utan vill ha bara ha en ridhäst till sina barn,och köra hemma. Så hon tycket att när hon väl hade en hingst hemma,som är mycket snygg och ett väldigt bra temprament att hon lika bra kunde använda honom.

#3 Tycker det låter som en fantastiskt oseriös idé. Den eventuella avkomman blir alltså en korsning med okänd stam, för jag antar att det inte är aktuellt att kosta på DNA-typning, föra språngrulla och betala in stoavgift, för att sedan kunna skaffa hästpass till fölet med full härstamning? Resultatet, om jag förstått det rätt, blir en liten ponny, 25% shetland och 75% russ.
Jo, det kan kanske bli en gullig och trevlig barnponny - framemot 2012, 2013 sisådär. Risken är att den hamnar på blocket.se, utannonserad för "3000.-, billigare vid snabb affär", långt innan dess.
Jag tycker du ska avråda din bekant från att sätta en statuslös och billig korsningsponny till världen.

#6 Instämmer helt med dig.
Bra rutet Pernilla! Buskavel har vi haft nog av!

Ja fy! Det där är väl mer vanligt med shettisarna.. Eller har jag fel?!

ja jag tycker också det! men känner dom inte så värst bra,och dom är lite speciella så vill inte lägga mig i hur som helst! men ska prata med en kompis som känner dom bättre!