Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettridsport
Läst 2467 ggr
Mojma
0

Hoppa russ?

Om jag köper ett russ & vill hoppa det ett par dagar i veckan / då & då, funkar det för mig som som sagt väger MAX 55 kg (oftast bara 52-53) & är 163 lång?

Vet nu att jag tycker att jag kan rida russ, borde defenitivt inte vara några problem, bara att titta på ridskolor, hur många elever där väger inte tom mer… Men nu tänkte jag just hoppa, som variation till den "vanliga" ridningen. GIVETVIS påverkas svaret av hur russet är byggt, kondition osv. Så är det ju alltid. Men nu pratar jag generellt, kan jag hoppa mitt russ?

silarp
1

…. ja, det beror kanske lite på russet oxå, en del russ är rätt små och tunna i modellen, medans andra är större o grövre. Det krävs väll att den är rätt tränad oxå.

Själv är jag 169(och har LÅNGA ben) väger nånstans mellan 52-54 kg, jag tycker jag är för stor för att rida russ… inte så att jag inte kan rida dom, och gör det NÅN gång, -ska rida in mina unghästar som barnen ridit i ett år iaf… i höst kanske, men just på grund av att jag är lite större o tyngre, så avvaktar jag lite längre. Jag känner mig jättestor och framförallt lång på dom. Detta är dock lite skillnad oxå, just på grund av att mina russ är så unga som 3 år… Stor skillnad på mitt äldre russ som även hon var liten i storleken, hon brydde sig inte om jag red ibland.

Vältränat, bra hopptränat lite större russ, = inga problem! (enligt min mening!)

Tusen
1

Självklart. Kan ungarna på ridskolan (som väger mer) hoppa så kan du också göra det. 53 kg är ingen vikt för ett russ.

silarp
0

#2 HÄRLIGT ATT HÖRA!!!! Skrattande

Plupp73
0

Jag väger 45-48, är 160 cm, kommer absolut att hoppa mitt russ när hon kommer till det stadiet i sin utveckling och utbildning. Däremot kommer vi inte att starta i höjdhoppningstävlingar.Tungan ute Men absolut kommer jag att sätta upp hinder på lägre höjder i manegen och i skogen, bara som omväxling - och inte särskilt ofta. Man märker om hästen tycker att det är ok, och för min del är det definitivt ett tag kvar etersom hon inte ens är 3 år.

Det är bättre att jag lär henne uppsutten hoppning än att min 7-åriga dotter gör det, som är nybörjare i hoppning…

annelie-huskvarna
0

Jag har alltid hoppat med mina russ någon gång då och då Glad Manina är 129 cm och Giro är 127 cm, Manina är lite grövre än Giro som är lite smäckrare. Men det är inga problem för mig att hoppa med dem och de hoppar gladeligen även när hindrena kommer uppåt 80 cm. Jag är 164 cm och väger 56-58kg.

Mojma
0

Vad bra! Då vet jag vad ni tycker & att jag kan köra på det, tack! :)

Prenses
0

Ja visst går det att hoppa russ. Här är min ponny Bella som hoppas i Sverige av förra ägaren.Och hon var en riktig hoppmaskin som hoppade upp till en meter. ^^

http://www.youtube.com/watch?v=zgNhui-ELCw&list=UUiREcdotsGYc9i2KlIqsjYQ&index=7&feature=plcp

GranoStall
0

Hur gammal är du och vill du ev tävla också?

//Cecilia

Mojma
0

#8 Jag är över ponnyåldern så tävling i den bemärkelsen blir nog inte aktuell tyvärr. :)