Eksem vanligare hos fuxar?
SOL-eksem menar jag då som orsakas av "solbränna". Det är ju ljusa partier som lättast drabbas av detta hos hästar, alltså fuxar tex i deras hårman, mule, runt ögon osv. Har ni som hållt på med gotlandsruss länge & sett många individer, märkt av detta mest på fuxar? Är solexem vanligt förekommande bland russ? Vet ju att islandshästen är hårt drabbad iaf.
Är sommareksem (stark överkänslighet mot insekter, främst knott, som gör att de kan klia så pass att det blöder & blir stora sår i man & svans) vanligt hos russ?
Detta är något jag hört talas om är vanligt hos russ & islandshästar. Är inget som skulle kunna få mig att backa ur från ett rasval, men det är oerhört bra att veta mer om hur pass försiktig man ska vara. Är uppväxt med häststackare som hade både och, och det är verkligen synd om dem när de har sådana problem. Svårt att hitta något som biter ifrån bra på detta.

Den stora majoriteten hästar (oavsett ras eller färg) som kliar sig gör det för att de är allergiska mot insektsbett, överkänsliga mot svidknottens saliv. Lidandet kallas för många olika namn: soleksem, sommareksem, man- och svansskorv, tagelmask, osv - men nästan alltid är knotten orsaken.
Insektsorsakade "eksem" ger en allergisk inflammation i huden med svullnad och intensiv klåda oftast på vissa typiska platser – främst mankam och svansrot. Det bästa sättet att hjälpa hästar med knottallergi är att förebygga att de alls utsätts för knottbett, t ex med hjälp av eksemtäcke eller insektsmedel eller installning.
Soleksem är något helt annat. Soleksem - eller med ett finare ord fotosensitivitet - drabbar opigmenterade delar av kroppen, där alltså solstrålarna inte bromsas av pigment utan i princip ger en brännskadeinflammation. Typiskt är vätskande blåsor, områden som drabbas är t ex rosa mule, runt opigmenterade ögon eller vita ben/karleder, etc. Jag förstår inte riktigt varför fuxar skulle ha större problem med solskador än andra färger?
Jag tror inte fuxar är överrepresenterade bland hästar med knottallergi, däremot lär det pågå forskning på islandshäst som tyder på att svarta hästar har högre frekvens knottallergi (än hästar med andra färger).
#1 - Jag tror du missuppfattade mitt inlägg. Jag menar de TVÅ OLIKA jag skrev:
" SOL-eksem menar jag då som orsakas av "solbränna". Det är ju ljusa partier som lättast drabbas av detta hos hästar, alltså fuxar tex i deras hårman, mule, runt ögon osv. Har ni som hållt på med gotlandsruss länge & sett många individer, märkt av detta mest på fuxar? Är solexem vanligt förekommande bland russ? Vet ju att islandshästen är hårt drabbad iaf.
Är sommareksem (stark överkänslighet mot insekter, främst knott, som gör att de kan klia så pass att det blöder & blir stora sår i man & svans) vanligt hos russ? "
Alltså - jag vet skilladen på dessa två och vad de kommer sig av, det jag undrar med mitt inlägg är : Har fuxar bland russen lättare att drabbas av SOLeksem (eftersom ljus hårrem) samt är SOMMAReksem vanligt bland russ som ras?
Försökte formulera mig tydligare nu hoppas ni förstår min fråga nu :)

#2 Nej, fuxar har inte lättare att få soleksem. Fotosensibilitet har inget, eller mycket litet, med hårremmens färg att göra. Soleksem drabbar områden med opigmenterad hud. En fux har pigmenterad hud. Jämför med en skimmel, den har vit hårrem men pigmenterad (mörk) hud. Däremot har en skäck opigmenterad hud i sina vita fält, och hästar med vita tecken har opigmenterad hud i bläsar eller strumpor.
Jag har inte sett några siffror på förekomst av knottallergi inom russ, men skulle gissa att det kanske ligger på jämförbar nivå med svenskfödda islandshästars (cirka 5%)?

Det hade varit intressant om det gjordes en större undersökning på detta på russ för att se om det finns nåt samband mellan färg, stam eller nåt annat. Individer med konstaterad allergi kan ju inte bli godkända för avel men det innebär ju egentligen inte att dom inte "har" det så att säga. Kan ju vara så att hästen inte råkat ut för det som utlöser allergin (stort insektstryck tex). En stor undersökning hade kanske kunnat ge svar på om tex vissa linjer är disponerade (hette det ja!) för sommareksem, knottallergi eller vad man vill kalla det.
Skynda långsamt så går det fortare.
Allergi framkallas oftast av att man vid ett eller flera tillfällen utsätts för ett starkt allergiframkallande ämne. Alltså ett stort knottangrepp ex.-vis. En viss känslighet kan ligga latent. Det är vad jag lärt mig……
Vi har inga knott alls hos oss, ändå har det funnits hästar häromkring som kliat av sig manen. Så knott är inte den enda boven.
#7 Det är en gammal bild från en hage de inte längre går i.
Men faktum är att vi har inga knott och definitivt inga svidknott. Nog ser man knotten alltid. De är små men de flyger sällan ensamma utan i stim (eller vad man kan kalla det)
Dessutom blåser det rätt hyfsat i deras hagar. Vi har heller inget vatten i närheten så det blir inte särskillt mycket yngel i närheten heller.
Det vet väl du också att hästar kliar sig av andra orsaker än knott, eller hur?
# 9 Nja, inte dom jag har sett…..men det finns ju annan ohyra!
Men det måste väl vara genetiskt? Alltså ärftligt, denna "överkänsligheten" typ? Är det inte så att ston med eksem kan förlora (ursäkta är inte insatt har bara ett vagt minne av detta) poäng om det uppdagas?
Men då undrar jag också om det är olika ärftlighet, alltså vissa lämnar nästan alla avkommor med eksem, medan andra bara var tredje eller ännu färre?
Var inte Rex G en hingst som flera ggr lämnade eksemhästar? Vad händer då? Tas dom ur avel eller..?
Varför försöker man inte i större utsträckning få bort eksemhästar ur aveln?
Ursäkta om tråden blev lite kapad, jag har bara undrat detta länge! ;)
#10 Det är inte bevisat att eksem är ärftligt. Många hästar kan vara symptomfria fastän någon av föräldrarna har eksem. Sen kan hästar vara symptomfria i många år utan att det visar sig på något sätt. Ett häst kan klia av sig manen av andra orsaker än eksem dessutom.
Jo men låt oss inte kalla det eksem för det har du nog rätt i är fel, då det kan vara många andra orsaker. Men är inte "känsligheten" ärftlig? Rex som exempel, lämnade inte han många som "kliade sig" och stubbade manar och svansar? Det torde ju då vara åtminstone i viss mån ärftligt?
#12 Därom tvistar de lärda!
Jag kan inte uttala mig om just den hingsten eftersom jag inte känner till honom.
Hahah jag är nyfiken! Genetik är himla intressant!
Dålig koll på Rex själv men vet flera avkommor :P
Förresten, en sak jag undrar är varför alla hänger upp sig vid vad som orsakar kliandet, spelar det någon roll egentligen? Kalla det överkänslighet emot antingen svidknott eller solen, i slutändan borde man väl ändå låta bli att avla på individer som har denna överkänslighet oavsett vad? Annars kan man ju inte få bort problemen inom rasen? Eller?
#15 Nja egentligen inte. För om din häst kliar av sig manen för att den är uttråkad så går det väl knappast i arv, eller hur? 
Eksem är ju något som sitter djupare än en avkliad man. Det är en otrolig skillnad att se en häst med eksemproblem och en häst som t.ex kliat av sig man och/eller svans pga t.ex mask. Så visst finns det olika anledningar till att en häst kliar av sig manen. Allt är knappast ärftligt. 
Vilka hästar kliar sig för skojs skull och i brist på annat? Låter som hästen har andra värre problem än kliandet isf… Och jag syftar mer på är de stubbar hela manen och svansen, får skorv och huden spricker upp, flagar osv.
Osäker på hur vanligt det är att de stubbar manen pga mask så mina upplevelser är främst att det är något som går i arv även om de givetvis inte alltid gör det. Vissa lämnar eksem utan att ha det själva osv, andra har och lämnar inte. Men man kan ändå "följa" det bakåt till viss del och i flera fall.
Är det inte i många fall mer troligt att det är något ärftligt än att det beror mask och tristess? Även om det säkerligen finns fall då det varit orsaken.
Hingstar som uppvisar att de själva lider av någon sorts man och svans skorv tas ur aveln. Bla en hingst som fanns här för många år sedan togs ur.
Jaha oj såpass!
Är det bara en hingst som tagits ur aveln pga av detta? får man fråga vad hingsten hette?
Medarbetare på Gotlandsruss i fokus
Av ett russ blev det russigt värre 
#20 O nej! Det är fler som tagits ur aveln pga av detta. Vi hade en avkomma efter en hingst som togs ur aveln pga detta.
Det är fler hingstar somtagits ur aveln. Detta var Ebon 335.
ok.. Är ju bra det görs åtgärder och att det kommit fram, en del kan ju vara bra på att dölja det ..
min fux har inte exem och har inga problem med knott eller annat, ändå kan våra hästar vara fulla av dem ibland och vi bor omringad av milskog och vi har en del dungar också.. det är lite konstigt. man försöker ju göra så gott man kan för att de ska bli lindrigt men de små odjuren finns överallt.
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Är lite fundersam på detta att ta hingstar ur avel pga knottallergi. Av den forskning som jag läst hittils finns det inget som tydligt indikerar på att detta är ärftligt. Tyvärr finns det ingen ordentlig forskning om detta på russen utan nästan all forskning är på islandshästen.
När det gäller islandshästar som importeras hit från island har de alra flesta problem med svidknottsallergi, men redan i första generationen efter har det sjunkit rejält. Detta visar väll om något att det inte är ärftligt? Mer sannoligt är att en häst som inte utsats för knotten som föl heller inte bygger upp motståndskraft mot svidknotten. Flyttar då en häst från ett helt svidknottsfritt område till ett område med dessa små rackare så är sannolikheten stor att det blir problem.
Jag tycker att om man skall ta en individ ur avel i en så liten genetisk popullation som russen så skall man verkligen ha på fötterna att det är ett ärftligt anlag. Det anser inte jag att det finns när det gäller detta.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Tänker mer att det är synd om hästarna som lider och att man ska sträva efter att få fram så friska individer som möjligt. En bredare genpool men med dåliga gener där de riskerar att drabbas av eksem känns inte okey nog för mig. Skulle jag råka få ett russ som har (även lindrig) eksem i framtiden kommer jag definitivt inte avla på den. Man kan ha mycket kul med hästen ändå, utan att avla.

#26 Som jag skriver i #25, finns väldigt lite som tyder på att det är ärftligt. Även om det finns vissa sådana indikationer men inte så att det går att säkerställa, om jag förstått det jag läst rätt.
Jerker Klang,
Många hästar lider tyvärr väldigt ordentligt av sitt kli-vad kliet än kommer ifrån. Tänk er själva när det kliar på en och man inte kommer åt att klia….hur frustrerande är inte det??
Jag pratade för många år sedan med en mycket känd russuppfödare i landet-tänker inte namnge denne-och denne person sa att om de fick föl som började klia sig tog dom bort dom.
Nej men det är ju ändå så (som jag förstår det) troligare att det är ärftligt relaterat eftersom det i många fall faktiskt nedärvs. Skulle därför inte riskera att avla på en häst som det finns en risk att fölet också kommer få eksem, det är nog så illa att en har det, som Tjiwi säger lider dem nog en hel del. Det är inte rätt emot hästen.
Kan helt förstå att man tar bort dem, tycker i många fall att det är det enda rätta.
#29 ska man ta bort människor som är allergiska mot pollen då också?
Nej för det är inte samma sak. Jag vet hästar som kliat sig så illa att dem börjat blöda rejält och ändå inte slutat. Det är inte okey, det är faktiskt bättre att ta bort dem då.
#30 Det är absolut inte samma sak, pollenallergi är lätt att medecinera mot. Det enda du kan göra för en kli häst är att göra det så humant som möjligt för den. Att se till att den kan stå inne då knotten är som värs tex, smörja tvätta osv. Medecinera är inte lika lätt på en häst.
Ofta blir det en ond cirkel för dessa kli hästar, de kliar först för att de blir bitna av knott, sedan har de kliat så pass att de kliat sönder sig, då kliar de ännu mer osv…….
Jag säger inte att man SKA ta bort alla kli hästar. Det är väldigt olika hur pass mycket de kliar. Många klarar sig med god skötsel och sunt förnuft, men tyvärr fins det dom som bara får gå med sin klåda. Det är inte helt ok.
Har sett russ som fått stå i hage utan något att kunna klia sig mot, de har blivit smått hysteriska och rullar sig i förtvivlan att bli av med sitt kli. Även russ som det första de gör när de kommer in från hage utan klimöjligheter fullkmligt vräkt sig mot väggen i boxen och riktigt gnider sig hysteriskt mot väggen…….

Min vet sa att man kan ta blodprov, som ett allergitest. Har man tur blir resultatet att man kan ge hästen nån typ av spruta så att kliet försvinner eller iaf minskar mycket. Det kostar dock en del, 1500 per spruta.
Funderar allvarligt på att prova på min häst men det blir först till hösten isf. Ska prova denna sommaren också med lite nya metoder.
Skynda långsamt så går det fortare.
#33 har oxå hört om denna metoden…
De hästar som verkligen lider av sitt eksem tycker jag e humanst för hästen själv att ta bort den…

Blir lite irriterad på detta kaklande utan kunskap i denna tråd.
- Kliandet är troligen inte ärftligt enligt de forskningsrön som gjorts på Islandshäst på senare år, även om det finns viss osäkerhet.
- Att ta bort en häst för att den kliar sig visar enbart på dåligt hästmannaskap. Finns undantag när det gått för långt, men detta är undantag.
- De allra flesta hästar som kliar sig kan man med god omvårdnad få att i princip vara symtomfria. Återigen, det handlar om hästmannaskap.
- Vem skulle ta bort en häst eller inte avla på en häst med inculinintollerans bara för att den har en högre predistanation för fång? Detta är däremot en ärftlig faktor.
Vi kanske skall införa ett förbud att avla i områden där det inte finns svidknott? Mycket forskning tyder på att föl som är uppväxta i knottfria områden och sedan flyttas till ett område med knott har stor risk att få klådan, återigen forskning från islandshäst, men inget tyder på att det är annorlunda för russ..
Jerker Klang,
#17 Inte kliar de av sig för skoj skull men t.ex av tristess. Kan berätta om ett russ, som då hon inte fick träna, kliade, nej snarare slet av sig manen. Hittade stora tussar i grenar och på isolatorer. Hon gjorde det vid några tillfällen och det skedde enbart då hon inte kunde träna. Detta har skedde vid olika årstider. (Antar att knotten finns på sommaren)
En annan (inte vår) kliade av delar av manen då han fick för mycket protein i fodret.
Ingen av hästarna kliade svansen.
Så nog kan de klia av manen av andra orsaker än eksem.
En av våra russ (han finns inte längre) blev riktigt fet en sommar (då hans matte inte tränade honom) och då kliade han av sig sin man helt och hållet. Dock slutade han klia då manen var borta. Tyvärr fanns han inte kvar nästa sommar så vi kunde se om det var en tillfällighet eller om han faktiskt hade utvecklat eksem.
Har funderat på om det hänger ihop. Fetma och eksem? Jerker (#35), vet du eller har du hört något om det?

#36 Har inte sett detta i någon forskning så jag vet inte. Däremot finns det bevisat att proteinöverskott kan ge klåda, men då skall dom ha ganska mycket och i princip inte tränas.
Fettma hänger oftast ihop med ett överskott på ennergi i fodret. Altså, mer än vad hästen klarar av att göra av med. Skulle inte bli förvånad om det finns en förhöjd risk för klåda då feta hästar ofta har ett nedsatt allmäntillstånd i övrigt. Men troligen är det en form som precis som "proteinklåda" försvinner när hästens balans är återställd. Men som sagt, detta är mer av typen "snillen spekulerar" då jag inte läst någon undersökning i ämnet.
Jerker Klang,
#37 Ja, just detta med "proteinklåda" har jag hört talas om. Men jag har aldrig fått det bekräftat mer än från bekanta russvänner. Kanske något för framtida forskning?
Fast varför ska man chansa (eftersom det finns tydliga tecken på att det kan finnas en ärftligt komponent, även om forskning inte bevisat det) och då kanske få fram fler hästar med eksem?
Sedan har jag själv sett, hur hästar som vuxit upp i EXAKT samma miljö och omgivningar med andra hästar och då ändå utvecklat eksem, likaså avkomman. Så tro banne mig att det finns en ärftlig komponent, det finns ju i de fallen ingen annan förklaring? (De var verken feta eller uttråkade om någon nu skulle komma med det förslaget…)
Dessutom så finns det ju individer som flyttas till områden med knott och som ändå inte utvecklar eksem, det borde då vara lämpligt att anta att andra individer då har en känslig komponent som gör dem mer mottagliga att utveckla eksem. Troligtvis en ärftlig sådan?
Forskningen är främst på islandshästar, som är en väldigt annorlunda ras och som dessutom levt isolerat, och du som går stenhårt på forskningen: så att säga "bara för att inget tyder på att det skulle vara annorlunda" så finns det ju inte bevisat. Det kan mycket väl vara annorlunda för russ. Faktum är att det skulle inte förvåna mig om det är stor skillnad då de faktiskt är mycket annorlunda raser.
Skulle inte ta bort den, men varför avla på den? Avel är att låta de bästa generna föras vidare och det finns ju stor chans att så inte är fallet. Varför då fortsätta? Alla uppfödare borde drivas av att hälsan borde gå i första hand, inte utseende eller hur snabbt den travar…
#36 Det låter lite sjukt… På annat vis än eksem… Aldrig varit med om, understimulans?

Men även om man kan täcka dem , hålla på med slava mm så kliar det ju fortfarande för det är inget som försvinner pga de får täcke på sig .
Alla som har lidit av någon slags klåda , nässel utslag , sol eksem mm vet ju hur jäkla hemskt det är och det man tar hjälper ju bara för stunden så fort de slutar verka så kliar det precis lika mycket för det , så jag kan tycka att har de mycket exem avlivar dem för det är mest humant har sett ibland vissa som går på travet som inte har någon man alls , sår och annat de är inte speciellt humant mot hästarna ..

#39Vilka tydliga bevis? Froskning är ju faktiskt kunskapens källa för annars blir det bara en massa tyckande, vilket jag anser att du sysslar med. Islandshästar är faktiskt inga konstiga UFO hästar, även om islandshästföreningen försöker få det till det. Bara för att forskningen inte stämmer med ditt tyckande är väll det oinget vidare argument?
#40 Jag har ett sto som kliar sig, men med bra behandling och hantering gör hon det inte. Men låter man en sådan häst bara "gå och dra" så blir det ju självklart problem.
Jerker Klang,
#39 Det var ju det jag skrev. Hästen ville träna men fick/kunde inte. Självklart var hon då understimulerad då hon var van vid att träna i princip varje dag.
Men bara för att du inte varit med om andra orsaker till att hästar kliat sig behöver ju inte betyda att det inte förkommer, eller hur?
En häst som lider av klåda och man inte får ordning på den, skall självklart tas bort, men att ta bort en som tillfälligt kliat manen eller som har lindrig klåda har all rätt i världen att få leva, tycker jag.
#40 Håller med.
#41 Forskningen stämmer inte med mitt tyckande? Forskningen är utförd främst på islandshästar, så även om det inte finns bevis för att det skulle vara någon skillnad så kan det ju mycket väl finnas? Det är ju exakt det forskningen säger. Även om de båda är hästar så har de utvecklats separat i obeskrivligt lång tid (orkar inte googla på hur länge sedan men ni fattar…). Eftersom ni sysslar med avel vet ni att mycket kan förändras på bara några generationer, likaså känsligheten för knott osv. Därför finns det anledning att tro på skillnader mellan russ och islänningar. Man ju ägna sig åt en hel del tyckande i frågan eftersom det faktiskt inte finns någon forskning att luta sig på när det gäller russ.
Ett tydligt bevis var ju det exemplet jag drog, hur kommer det sig att en sto som går och är uppväxt i samma miljö utvecklar eksem och dessutom lämnar föl som utvecklar eksem. När det går andra hästar (av samma ras då…) tillsammans med denne och är totalt eksemfria? Observerat att stoets far lämnat flertalet med föl som utvecklat eksem (dvs stoet har flera syskon med samma problem). Ärtligt komponent? Ja det skulle man ju faktiskt kunna påstå då? Jag kallar det inte för tyckande direkt, då det faktiskt med överhängande sannorlikhet rör sig om någon ärftligt, då de andra orsakerna som forskning presenterat: ex, fetma inte förekom.
#42 Jag vet inte hur jag lyckades med missade att du skrev det.
Nej självklart inte, jag säger inte att det inte kan finnas några andra anledningar alls, men i fallen jag stött på så kan man inte förklara eksemet med något annat än ärftlighet därför så anser jag att man borde undvika att avla på hästar som kliar sig osv då det kan vara svårt att avgöra vad eksemen/kliet beror på och därför ifall det kan vara ärftligt eller ej. Varför chansa och då riskera få fram fler hästar med eksem? Tycker många drivs av lite för mycket vinsttänkande osv, när det gäller hästarnas hälsa så borde det gå före allt.
Tycker också att hästar med eksem har rätt att leva, menar att i extrema fall (som jag också stött på) så gör man rätt i att ta bort. Min åsikt är att låta bli att avla på hästen som fått eksem, då det faktiskt kan finnas en ärftlig komponent! (Något som väldigt många verkar blunda för, men stoppa huvudet i sanden ger inte friskare hästar.)

#43 Skönt att veta att det finns människor som vet hur det är trots att forskningen visar annorlunda……….
Jerker Klang,

#44 Fast vad jag vet så har det väl visat sig på shetland, russ mm att de som har exem även finns på mamman /pappan eller i stammen för övrigt ;) så de är ju ändå något slags bevis på att de troligtvis kan vara ärftligt och jag hade aldrig avlat på en häst som har exem där flera i släkten har det.
Jag kan säga att jag har sett hästar efter en viss hingst där många av hans avkommor faktiskt har exem och jag skulle tex aldrig använda den hingsten själv. Det kan vara så att både mor och far ska ha anlagen för att de ska bryta ut , men varför ta risken när man ändå har sett ett antal efter just en häst
#32 det är inte så att det går att medicinera emot pollenallergi för att vi är människor och det har forskats mycket då många lider utav det? det verkar ju inte ha forskats så mycket om eksem på hästar. människor kan väl också ha exem? men det finns det kanske bot för då?
#44 Du säger ju själv att det inte finns någon forskning, och drar bara slutsatsen att forskning på islänningar är exakt samma som russ, helt utan bevis. Du gör det så enkelt för dig som möjligt för att du vill kunna avla på ditt russ som kliar sig, och blir stött när folk tycker det är fel.
#45 Eller hur. Det är ju exakt så jag menar, tack. Skulle heller aldrig avla vidare på något potentiellt ärftligt som riskerar hästens hälsa.

Så här står det i lagtexten, SJVFS 2009:28 (bifogas),
3 § Nötkreatur, svin, hästar, får och getter, som visat sig nedärva letalanlag, defekter eller andra egenskaper som medför lidande för avkomman eller negativt påverkar avkommans naturliga beteende eller som med stor sannolikhet nedärver sådana anlag, defekter eller egenskaper, får inte användas för reproduktion. En förteckning över sådana letalanlag, defekter och ärftliga egenskaper finns i bilagan till dessa föreskrifter. Förbudet gäller dock även andra ärftliga egenskaper än de i bilagan upptagna om de medför lidande eller onaturligt beteende hos avkomman. /---/ (min fetstilsmarkering)
I bilagans förteckning (sidan 6 i bifogad pdf-fil) anges under Häst och underrubriken Hud bland annat
Man- och svansskorv med kroniskt förlopp
Allergiska eksem/sommareksem
Intressant! Problemet blir ju att bevisa det, därför ligger ansvaret hos uppfödaren att fatta rätt beslut.

#45 och det finns massor av exempel på motsatsen oxå,
#47 Nej, jag anser inte att islandshästar och russ kommer från olika galaxer. Ska man gå på att forskning är rasspecifik finns det inte mycket forskning som man kan använda på russ över huvud taget…… Jag, tillika med de flesta som jag pratat med på SLU, anser att de allra flesta forskningsrön på häst är översättningsbart mellan raser.
Det är inte jag som gör det lätt för mig, det är du som vägrar att inse att saken inte så enkel och svartvit som du utger det för att vara utan väldigt mycket mer komplicerad än ren ärftlighet.
#48 Skulle Islandsfolket följa det skulle mer än 30% av importerade hästar omedelbart tas ur avel…….
Dessutom borde alla hästar testas mot överkänslighet för inculin då man vet att 100% av alla hästar med fång är överkänsliga mot inculin, dock får inte alla hästar med den överkänsligheten fång.
Jerker Klang,

#50 Man kan ju också blunda för att de faktiskt kan vara en viss ärflighet , allra helst då man kan se som sagt efter vissa hästar en hel del avkommor med exem.
På människor är ju tex psorerasis ärftligt ( inget kul att ha det) även solexem och allergier är (kan vara ärftligt) och helt ärligt tror jag inte att de skiljer så himla mycket på den delen mellan djur och människor 
Sen skulle alla ta sitt ansvar och inte avla på dem som har påvisats i släkten att de finns så hade man ju tex kunnat minska ner på problemet och eftersom det är faktiskt förbjudet i lagen så ..
Tycker att man ibland får se längre än näsan räcker och även om min häst är hur jäkla bra , snäll , fin mm kanske stå över att avla på den om den nu har exem som återkommer varje år.
Jag tror inte heller att all exem är ärftligt , att Islandshästar kan få exem pga svinkott eller knott överhuvudtaget kanske inte är så konstigt om de står i ett område där de finns hur mycket som helst om de kommer från Island då de kan vara en chock för deras kropp då de inte finns På Island men en Islänning som är född här och i sådana områden som påvisar exem ska inte användas i avlen för då finns det inget att skylle på ;)
Men om det finns bevis för både och så varför chansa? Jag har aldrig sagt att det är svart eller vitt, det jag säger är att eftersom man inte kan säga säkert och eftersom det är svårt att avgöra anledningen till eksemen borde man låta bli att avla på drabbade individer så slipper man få fram fler eksemhästar?
Var inte så inkonsekvent. Om du ska luta dig på forskning så gör det hela tiden, du kan inte sitta och säga att forskningen på islänningar gäller russ, när det inte finns forskning på det?
Nej och eftersom det inte finns mycket forskning man kan använda på russ, bör man låta bli?
Det är väl inga raser som är jämförbara med islänningar med tanke på deras isolation som jag nämde tidigare. Så är det några raser som borde vara störst skillnad på så är det ju just islänningar och övriga ex russ. Så sluta anta att det går att likställa dem. Du har ju inga bevis på det.

Hur tänker ni nu? Om vi utgår ifrån att vi skall ta alla exemhästar ur aveln, fine, då har vi minskat avelsbasen något. Borde man inte också då ta deras föräldrar och syskon ur aveln? Man kanske också kan konstarera att det finns andra i stammen som har eller haft exem, så det vore kanske bäst att ta alla släktingar ur aveln. Hur stor avelsbas har vi sedan kvar? Ett effektivt sätt att utrota rasen.
Å andra sidan, om vi inte gör något åt aveln, kommer då så småningom alla russ att ha exem?
Alla utvecklar inte exem i tidig ålder, så många har redan satts i avel innan man upptäcker det. Har själv en shetlandsmärr med exem (dock lindrigt med rätt behandling) Ingen i stammen har, såvitt jag vet, exem. Ingen av hennes avkommor, eller deras avkommor har visat några tecken på att klia sig. Borde man ta en sån häst ur avel?
Håller med Jerker om att så länge man inte kan bevisa när och var och hur och om exemen nedärvs, tänker jag inte ta några hästar ur aveln av det skälet.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

#52 Problemet är att bevisen pekar böde för och emot, det finns altså inga bevis för att det är nedärvninggsbart. Jag är mycket konsekvent, det jag säger är att skillnaden mellan olika hästraser är väldigt liten enligt de forskare jag pratat med/läst rapporter från. Med ditt resonemang så bör man inte avla på några russ efterssom alla är ganska nära släkt, vilket ju skulle vara ett sätt att bli av med excemen, tyvärr har vi inga russ kvar heller då.
Jag slutar denna diskusion här, ingen idé att diskutera med en som vet så mycket utan att ha någon förankring i sitt tyckande.
Jerker Klang,
Nä okey så vi bara kör på för det inte finns någon forskning på området. Ett ganska oansvarigt sätt tycker jag (och egoistiskt). Säger inte att alla i släkten och runt om borde tas ur aveln, men dra gränsen vid de som är drabbade är väl en bra början? Om en hingst sätts i avel men visar sig nedärva eksem, så ta honom ur avel då. Spinn inte vidare på dåliga gener! Så om man frågar mig då, ja, hon borde tas ur avel. Eller rättare sagt jag skulle aldrig ens sätta henne i avel iom risken att hon skulle nedärva. I de fall då hästen sätts i avel och sedan drabbas får man kolla på ifall den nedärvt eksem. Om ja, ta ur avel. Hade du inte hellre velat ha en frisk shetlandsponny utan eksem? Om ja, så är det ju en dålig idé att avla?
För vem vill ha en bred men eksemsjuk genpool?
Det har ju visat sig i många fall att det är till viss del ärftligt så då borde man ju alla jobba för att bli av med eksemen? Inte rycka på axlarna tuta och köra med tanken att "det går nog bra, det nedärver säkert inte" och så kanske man får ytterligare hästar med eksem. Skall då i sin tur tänka "Ojdå nu har jag dubbelt så många med eksem, men dom kommer i sin tur säkert inte nedärva" och fortsätta aveln? Man pratar faktiskt om hästar som i många fall lider av sina problem.
Du är inkonsekvent när du säger att man skall gå på forskningen gjord på islänningar, men att man ska anta att det även gäller russ när det inte finns någon forskning som stödjer det faktumet.
Att följa lagen kan ju också vara en fördel? Behöver ju inte argumentera alls egentligen. För lagen säger tydligt att hästar med eksem inte skall användas i avel. Jag väljer att följa lagen isf, ni som tycker er veta bättre än det man lagstadgat kan ju ta diskussionen med domare om ni skulle hamna där. För all del, glöm bort hästarnas välbefinnande.

Om en hingst, som själv inte lidar av eksem får en avkomma med eksem, kan du då veta att den nedärvt åkomman? Arvet kan ju komma från modern. Skall vi plocka bort alla hingstar, som fått en avkomma med eksem? Eller skall vi plocka bort alla både hingstar och ston som fått en avkomma med eksem?
Vad beträffar mitt eget eksemsto, så fick hom sina problem efter att hon redan var satt i avel, och ja, jag har fortsatt att avla på henne, då jag inte kan se något ärftligt samband varken bakåt eller framåt i stammen. Hon är tredje generationen hos oss och vi jar tre generationer efter henne, alla utan eksem.
Såvitt jag vet är det bara på Islänningar man forskat när det gäller eksemproblematiken. Att antaga att islandhästens immunförsvar skulle skilja sig betydligt från andra hästars är lite långsökt tycker jag.
www.vikingponnycenter.se
vad alla pratar om forskning.. följer man upp ett x antal hästar med eksem så börjar man se en röd tråd, genom antingen stoet lr hingsten.. Studerar detta själv och kollar upp saker men är ju ingen utbildad forskare tyvärr men när man hållt på ett tag så ser man röda trådar som upprepar sig genom ett x antal hästar…
Blev intresserad av detta då jag själv har haft ett sto med eksem.

#57 Det är ju en av delarna i en forskning, men sedan måste man ju även se om det kan finnas andra anledningar eller kanske en kombination. Det är då det börjar krångla till sig.
Problemet om man i en forskning enbart följer sin "hypotes" är det lätt att man "bevisar" sin hypotes genom att enbart titta på de faktorer som talar för ens ursprungliga tes och "glömmer" de som talar emot.
Att sedan kunna utesluta "slumpen" eller "tillfäligheternas spel" kräver att man undersöker en hyfsat stor poppulation.
Jerker Klang,
#58 Absolut.. när man avlar på vissa där den röda tråden "korsats" är det större chans att få en avkomma m eksem..
Försöker också titta på varför en del avkommor inte får eksem, där är det intressant också tycker jag. Om man har samma sto och samma hingst är det intressant varför antingen en lr alla eller bara några av avkommorna får problemen… Men kan inte kolla på detta närmare då jag inte har tillgång till det som skulle behövas.. men intressant är det..
#56 Nej givetvis inte, men säg att en hingst betäcks med flera obesläktade ston och alla får eksem, då bör man dra slutsatsen att det är hingsten. Lämnar ett sto alla avkommor med eksem trots olika hingstar ligger det hos stoet?
Det är väl jätteskönt att eksemet hon har inte är ärftligt, men det kan vara ett undantag också. Andra fall så ser man tydligt att det nedärvs, och det behöver man inte vara forskare för att se.
Att anta att det är precis samma på islänningar som på russen är lite långsökt tycker jag.
#58 Slumpen? Slumpen att ston med eksem lämnar föl med eksem? Njae, alltså slumpen kan man utesluta skulle vara anledning till all eksem inom russaveln. Det räcker många ggr med 100 individer för att kunna med 80% säkerhet utesluta slumpen. Vilket inte borde vara några problem att få ihop. Om man vill göra en statistisk undersökning.
Kanske borde vara något att satsa på? Jag skulle kunna utföra en sådan för att se hur stor del av russen som är drabbade osv.
#60 vi kan göra det ihop :)

# 60. och hur skall en hingst kunna betäcka obesläktade ston inom vår ras?
#60 och #61 Jag kan bara önska er Lycka till. Försökte mig på detta en gång, men gav upp, så jag hoppas verkligen att ni är mer uthålliga. Som sagt, börja med att samla ihop 100 individer… Ja, det behövs verkligen forskning på det här området, men glöm inte att med statestik kan man bevisa allt man själv önskar.
www.vikingponnycenter.se

#60 och 61 Ett stort lycka till
ska bli spännande att höra vad ni kommer fram till…
Ett tipps på vägen är att läsa lite om forskningmetodik, så ni vet hur ni ska gå tillväga. Går att låna bra böcker på biblan 
Måste bara tillägga att all forskning inte är bra forskning och att kunskap är en färskvara som är föränderlig. Bara för att en sak en gång bevisats vara på ett sätt finns inga garantier för att det är så fortfarande.
Sen vet vi alla att det som ena dagen är en "sanning" kan nästa dag helt förkastas!!!
Forskning präglas även den av trender, beställare och förförståelser.
Jag tycker många allt för lätt "köper" det som forskningen säger är sant utan att kritisk granska hur "sanningen" har kommit fram.
#62 Inte obesläktade då, men icke närbesläktade finns ju.
Har avlagt högskolepoäng inom statistik så ska nog gå vägen! Och bli iaf hyfsat tillförlitligt! Självklart Helene! :)