Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavel
Läst 3867 ggr
koa
2012-03-06 23:48
0

Foder

Hej!  Jag har ett Gotlandsruss som blev fråntagen från sin mamma i slutet av november.Hon har fått hö fritt och Kraft protein 500 gr 1/2 l havre varje dag men hon är ganska mager. Hon är avmaskad i november och för två veckor sedan. Jag skulle egentligen inte vilja ge henne så mycket kraftfoder men vad gör man om hon har dåligt hull? jag vet att höet har ganska dåligt proteinvärde i år här hos oss.

Tessan08
2012-03-07 07:15
0

Om du inte har analyserat bajset före du maskat henne så är det bra att göra det för att se vilka maskar hon har så du använder rätt maskmedel. Lusernpellets (uppblött) är mkt bättre att ge till unghästar än havre, många unghästar kan vara lite taniga när de växer men de ska inte vara magra, kanske ska du rådfråga din veterinär.

MagganS-B
2012-03-07 08:13
0

Brukar aldrig ge unghästar kraftfoder, utan vi ger mineraler, morötter och fritt med hö! "Kolla masken" finns på apoteket, kan också köpas på nätet!

Tusen
2012-03-07 08:26
0

#0 Har du ett hö med dåliga proteinvärden kan lucern vara lösningen. Antingen i pelletsform eller som stråfoder.

Är hästen avmaskad två gånger den senaste tiden lär den inte ha någon mask som man kan analysera via "Kolla masken" som bara visar på blodmask, spolmask och fölmask. Dessa maskar tar alla våra vanligaste avmaskningsmedel.

Däremot kan du kolla i träcken om du kan hitta spår av bandmask. (Avmaskning mot bandmask skall inte göras annat än vid konstaterad bandmask. Den är väldigt ovanlig hos hästar)

Övriga masksorter (som inte våra vanliga maskmedel tar) krävs veterinärt utlåtande och hjälp. (Möjligen styngfluganslarver kan skötas själv men dessa är troligen inte aktuella i detta fall.)

Elshira
2012-03-07 08:55
0

Du kan inte slänga in en liten bild? Glad Unghästar kan ju som sagt se taniga ut utan att vara magra som så.

Jag skulle också rekomendera lucern, framför allt nu när de snart ska fälla om din inte redag nör det! Hår är uppbyggt av protein, och av den anledningen kan många hästar tappa muskler vid pälsfällning. Får de i sig dåligt genom maten måste de ta av egna muskler till det.

Hakuna matata!

StuteriSolo
2012-03-07 10:16
0

…och så här års när ljuset återvänder så växer unghästarna gärna mycket, så extra protein är inte fel, lucern är absolut ett bra alternativ, och ettåringar är ofta tunna eftersom de växer så mycket.

silarp
2012-03-07 11:52
0

min snart 1 åriga häst är oxå lite "tanig", fast inte mager eller tunn.. tyckte hon var det i höstas, så jag ökade på med lite av vårt "kohö" eller kalvhö, det har mycket högt proteininnehåll.. det behövdes bara en månad, sedan var hon mycket mycket finare igen! Betet kommer snart, då rättar det sig säkert till!

PernillaJ
2012-03-07 14:49
0

#0 Näringsbehov per dygn för föl 7-12 månaders ålder, beräknad vuxenvikt 300 kilo:

• 36 MJ megajoule energi
  • 252 gr smältbart råprotein
  • Ca/P-kvot 1,7 (förhållande kalcium/fosfor)

Du ger 0,5 kilo Krafft Protein, det bidrar med 6 MJ och 165 gr srp. En halv liter helhavre väger cirka 0,3 kilo, det bidrar med 3 MJ och 26 gr srp.

Du tillför totalt via kraftfodret 9 MJ och 191 gr srp. Återstår att täcka 27 MJ och 87 gr srp. Det är omöjligt att göra en foderstat till din häst utan att ha analysvärden för grovfodret, du behöver nog hjälp av någon foderrådgivare eller erfaren uppfödare.

Jag skulle i första hand skaffat ett grovfoder med bättre värden, med en kvot mellan srp/MJ uppemot 10-12. En växande unghäst behöver det finaste hö eller hösilage du kan lägga vantarna på.

#3 Enligt Eva Osterman Lind som är parasitolog på SVA är bandmask mycket vanligt hos svenska hästar. Vid en undersökning av alla slaktade hästar på ett slakteri (jag tror det var i Östergötland?) hade 65% bandmask, vid intervjuer med ägarna hade ingen av hästarna visat några tecken på att vara infekterade.

Tusen
2012-03-07 15:41
0

#7 Då har våra veterinärer gått ut med fel information. I vilket fall påvisar inte "kolla masken" bandmask.

Elshira
2012-03-07 18:25
0

Jag vet att mamma påträffat bandmask 3 gånger (inte samtidigt) under sin tid, en gång kom den ut levande och två gånger efter avmaskning. Vet inte om vi jaft otur, men så hemskt ovanligt är det nog inte, särskillt inte nu när det börjat öka i det vilda med varg och räv.

Hakuna matata!

PernillaJ
2012-03-07 19:12
0

#8, 9 Lästips om bandmask (och hästens andra inälvsparasiter) från Statens Veterinärmedicinska Anstalt.

#9 Parasiter är oftast någorlunda artegna, så jag tycker det låter konstigt om bandmask från varg och räv skulle infekterat hästar. Har du någon källa till det påståendet?

Elshira
2012-03-07 20:33
0

#10 Det vet jag faktiskt inte, det var bara en teori. Men bandmasken från varg osv kan i.af smitta människor (som får i sig det via bär t.ex).

Hakuna matata!

MagganS-B
2012-03-07 22:18
0

# 10 Det finns orsaker till varför muslimerna inte äter griskött……trikinerna som kunde finnas i grisar som inte var avmaskade, alltså "orena djur" skulle man inte äta! Man skall heller inte grava lax som inte varit fryst p.g.a. att dom kan ha trikiner, alltså förstadiet till bandmask!

koa
2012-03-07 22:44
0

Jag tror inte att mitt lilla russ har mask. Vi har två russ till och dom har inte samma problem. En vuxen men en som också är född 2011. Deras hull är normalt och då får den vuxna bara hö och mineraler och den andra tycker inte så mycket om havren och lämnar den kvar men gillar proteinpelletsen. Lucern är kanske ett bra alternativ.

GranoStall
2012-03-08 10:24
1

När är din häst född? Det man lätt missar (har gjort misstaget själv när vi köpt föl från Lojsta) är att föl inte kan tillvara ta proteinet i grovfodret de första månaderna (8-10 mån) på samma sätt som en äldre hästarna. Detta för att den i det naturliga får sin näring från stoets mjölk och bakterierna i grovtarmen inte är fullt utvecklade för att kunna tillvara ta proteinet som finns i grovfodret. Därför är det bra att ge kraftfoder (med protein) till föl som  skiljs av för tidigt (innan 8-10 månader), proteinerna i kraftfoder tillvaratas i tunntarmen som är utvecklad från början (där mjölken tas om hand). Proteinbrist syns först ett antal veckor efter det inträffat. Tänk på att Lusern räknas som grovfoder och inte ett kraftfoder. (Allt detta från Christina Plancks föreläsningar hon är agronom och har skrivit i stort sett alla foderböcker som finns på svenska för häst)

På tal om mask att bandmask är vanligt hos hästar så menar parasitologerna (SVA i höstas ffa Eva Österman Linds föreläsningar på veterinärprogrammet) att den ändå inte ger så stor skada hos hästar (om den inte orsakar förstoppning då men det är ovanligt). Tänk på att visa blodmaskar är i vilostadie under den kalla tiden på året vilket gör att man kan få ett falskt negativt träckprovssvar nu. Däremot är ju spolmasken ofta ett problem hos unga hästar.

//Cecilia

MagganS-B
2012-03-09 15:22
2

Pratade i dag med en hästveterinär som sa att det aldrig förekommit så mycket fång, t.o.m. hos ridhästar och travare som nu, tack vare att hästarna får alldeles fel mat! Nånstans måste det vara galet när 2-åringar får fång! Man stoppar i hästarna vad som helst och tror att det är bra när det är helt fel…..Hästarna föds inte upp på "naturligt" vis, utan drivs i många fall som broilers, det förstör den naturliga tillväxten och framkallar vällevnadsjukdomar och skelettsvaghet!

karisma
2012-03-09 17:12
0

Det går inte att broiler uppföda hästar De har bara en viss tillväxtzon och den kan man ta till vara genom att fodra rätt Detta har jag lärt mig på kurs från hingstval till föl på SLU jag uttrycker mig säkert lite osvensktObestämd

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

RC71
2012-03-09 22:24
0

#15 Det förekommer även hos hästar som får en uträknad foderstat, inte är feta och motioneras regelbundet. Även alla tider på året.Tror inte det bara beror på utfodring tyvärr. Dock upplever jag en markant ökning sedan hösilaget gjorde sitt inträde i hästvärlden för ett antal år sedan.

silarp
2012-03-09 23:16
1

men det är ju ingen skillnad på hösilage och hö!? Rent näringsmässigt iaf…. det ena är tortt, det andra blötare…?

Tusen
2012-03-09 23:51
0

Undrar också varför hösilage alltid får skulden för allt. Det är ju bara hö men med mer vatten. Allt annat är ju detsamma.Obestämd

RC71
2012-03-10 07:23
0

Det vet jag, men det är klart en ökning av fång sedan hösilaget började användas till hästar.

silarp
2012-03-10 08:43
1

beror det på DET, eller på att det är mer "nutid" nu, och att det faktiskt är mindre hästkunnigt (och DJURkunnigt oxå för den delen…) folk som HAR HÄST nu…??

MagganS-B
2012-03-10 09:13
1

# 21 Efter vad veterinären sa så var det en bidragande orsak…….Man läser i böcker och kollar inte hästen!

StuteriSolo
2012-03-10 09:34
0

Att det blir fler fall med fodring av hösilage kan ju bero på att det är så enkelt att parkera en storbal i hagen, har man hö portioneras det på ett annat vis. Man är inte så noga med att näringsvärdet passar , hästar med fri tillgång kan jug gärna ha läger näringsvärde så de kan äta hur mycket de vill utan att bli för feta.

silarp
2012-03-10 10:04
0

precis varför jag inte längre kan ha fri tillgång på grovfoder… vi har hö (eller ibland hösilage,,, fast det är vääääldigt torrt o fnasigt…) som har för höga värden… fick något förslag (tror det var i annan tråd) på vad russ bör ha i sitt,  och mitt hö ligger på dubbla värdena nästan…. och då har vi ändå skördat detta i augusti… Jag får mixa med halm helt enkelt… något annat har jag inte kommit på… SUCK.

Tusen
2012-03-10 10:29
0

#24 Vi har också tyvärr börjat med att potionera ut, tyvärr. Förr, då hästarna tävlades gick det bra med fri tillgång men nu när de bara tränar lite lätt och dessutom två väntar föl, har vi tyvärr blivit tvugna att dra ner på tillgången.  Det fina vårvädret gör ju också att det krävs mindre mat (för att hålla värmen)

Ni som gör som vi, hur mycket får varje häst per dag, på ett ungefär? Våra har, vid fri tillgång, ätit ungefär 10 kg hö om dagen. Nu bantas de och får c:a 5 kg om dagen. Det är ju en rätt stor skillnad.

silarp
2012-03-10 10:40
0

ja, jag instämmer med ovanstående…. mina får oxå från 4-5,5 kg beroende på motionsmängd och typ av russ…. utöver detta får dom halm dock,,, ofta om halmen är bra, så mixar jag ihop halmen med höt, för dom äter upp så fort annars, och mixar man med halm, så får dom dels i sig mer grovfoder, samt att dom har att göra längre stund och inte behöver stå hungriga så länge…

Som "mellanmål" framåt våren ger jag mer halm om den är fin,,,,

VeronicaP
2012-03-10 13:01
0

MIna var i alla fall fetare när de fick utpotionerat i hagen än nu när de har fri tillgång , de slängde i sig maten och sådant nu äter de sakta och kan tom bara stå och sova vid balen.

Jag tror faktsikt att felet beror på att hästarna får mer kraftfoder än grovfoder , de portioneras ut helt fel .

Den största fodergivan ska ju vara grovfodret , många klarar sig endast på grovfoder och inget kraftfoder , har tex halvblod som bara äter grovfoder och de är hur fina som helst i kroppen ..

Broiler uppfödning går viss att göra , du kan få hästar att växa för fort.

Finns ju fok som tex ger unghästar/vuxna hästar kalvfoder hur bra kan det vara ???

Tusen
2012-03-10 13:33
0

#27 Jag håller med om att hästarna oftare är feta vid portionering av hö, men skall de ha fri tillgång bör de också motioneras.

Monita, som alltid varit svårfödd då hoon tränat hårt i större delen av sit liv (hon tränade även då hon var dräktig förra gången), har i år blivit fet för första gången i sitt liv. Detta beroende av att hon haft fri tillgång men inte kunnat motionera pga en skada hon fick efter Monté-SM.Rynkar på näsan

Så i princip är jag helt för fri tillgång men under förutsättning att hästarna får motion (vilket alla inte får av olika anledningarFlört)

silarp
2012-03-10 14:04
0

#27 vet du vad det är i kalvfoder? Har du jämfört innehållet med tex kraft??
Det har jag. (har vid enstaka tillfällen använt kalvfoder till mina hästar som lite tillskott, = max 0,5 dl per tillfälle, tex som belöning el efter träning, INTE som kraftfoder)

Är oxå absolut FÖR fri tillgång, men har helt enkelt inte tillgång till det grovfodret att göra så med russen… förut har saddlebreden haft bal i hagen på dagarna,,, men nu funkar det inte… och kraftfoder får dom INTE. Inte saddlebreden heller faktiskt!

VeronicaP
2012-03-10 15:41
0

#29 Nä har inte riktigt koll på vilket men jag vet att de som har kalvar säger att de är gjort för att de ska växa snabbare och utvecklas fortare och just att kalvfoder är ju faktiskt speciellt uttaget just för kalv och inget annat  :D

# 28 jag har ett gäng som inte motionerar överhuvudtaget som går på fri tillgång även gammel tanten som jag var livrädd över att hon skulle bli fet (shettis) då hon inte går i avel heller längre men ingen fara där helle hon har gått så i lite mer än 1 år nu .

Tusen
2012-03-10 18:13
0

#30 Låter ju toppenbrar men gamla hästar är väl bra om de inte får begränsat med foder. De tappar ju lätt i viket annars.

silarp
2012-03-10 23:00
0

#30. .. en sanning med viss modifikation… man ger ju kalvar ganska mycket MER än vad man ger hästar … (iaf vi… dom får MYCKET här-ibland fri tillgång… hästarna ger man ju rätt LITE…)

Sedan vår foderförsäljare (tänker inte hänga ut något företag.. men jag antar att det är lika för alla…) satt här o sa att dom kör typ samma mix i en annan pelleterare och skriver HÄST på, och kan ta 3dubbelt betalt.. så känner jag nog att jag hellre faktiskt hämtar hinkar då och då av mina kalvars pellets i kalvstallet… dom få gånger jag handmatar mina med sånt dvs…..

KRAFT känns helt plötsligt… lite … hm….

VeronicaP
2012-03-11 01:08
0

#32 inte alla som är förståndiga och ger det som godis Flört

silarp
2012-03-11 06:06
1

#33, nä, ofta ska de in i nån "foderstat", och det ska gå att mäta i LITER….

MagganS-B
2012-03-11 09:51
1

# 32 Finns det ingen deklaration på säckarna? T.o.m. vår lilla kvarn här i närheten har det…..Vi kör "Solvallablandning"! Funkar jättebra och är inte så mycket havre i…..

silarp
2012-03-11 10:00
0

nja,,, vi har inga säckar… vi köper på bulk… men jag har frågat rådgivarna… och enligt dom skiljer det väldigt lite,,, (fast det FATTAS massa viktiga saker i kraft…)