Bruksprovet i körning.
Bruksprovet i körning på Premireing , Är de någon ålders gräns på ponnyn för att få göra de?
Vet att de måste minst vara 3 år. Sedan då?
Om jag har ett äldre sto får jag göra de med henne?
Bara undra..
Eller finns de andra möjligheter till att göra körprov med älder hästar som är 12- 13 år? För någon bedömning.??

Hej!
Du kan göra antingen ett frivilligt körprov och det görs på en premieringsplats, ett inte så avancerat prov. Finns en annan tråd om detta.
Du kan även göra ett KBI, dvs körbarhetsintyg och det är ett lite svårare program. Du kan läsa mer om KBI på www.gotlandsruss.se/KBI.htm
Lycka till!

Blev lite fundersam nu…….
Är det bara fyraåringar som får göra KBI?? Ngn som vet detta?

#3 Vad jag har förstått det som så är det bara fyraåringar som får göra KBI. Kommer från nordsvensken (ardennern vet jag inte :P)
Carpe diem!

Ja, KBI är bara för 4-åringar
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
ok. Tack då vet jag….
Men kan jag bara göra körprovet på premiering eller måste man ställa ut henne oxå ? dum fråga kanske men.
Förstår ni hur jag menar.

Ska se om jag har fattat det rätt, någon får rätta mig annars ;)
Det frivilliga bruksprovet som man kan göra from när dom är 3 år, tror jag man kan göra ju äldre hästen blir, tror inte det är någon åldersgräns uppåt, inte vad jag sett, eller kan hitta.
I samband med det frivilliga körprovet ska hästen också bedömas extriört, tror jag. Men är stoet över 10 år så poängssätts hon inte, men får muntlig kritik om jag har fattat rätt.
Samma gäller KBI (Körbarhetsintyget) att även då ska hästen bedömas extriört, enda skillnaden här är att provet är något svårare och kan bara göras av 4-åringar.
Carpe diem!