Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: avel
Läst 1444 ggr
Lena90
0

Kan man avla utan stamboksnummer?

Hej

Frågan kanske låter märklig men jag undrar, mitt sto (som är tre-åring nu) vill jag riksstamboksföra och ta föl på (om något år)
Kruxet är att stona måste ju vara minst 115 cm för att stamboksföras, och om inte mitt stos tillväxthormoner sätter en jäkla fart nu i vår så kommer det nog ta ett par år innan hon kanske kommer in i den gränsen (har konstaterat att hon är en av dom individerna som växer MYCKET långsamt, ingen i hennes stam är under 120, med undantag på en som jag inte vet höjden på och hon har en hel syster som är 115 vet jag men alla andra uppåt, så jag kan inte fatta varför just hon ska vara så liten Obestämd).

Så till saken igen. Kan jag ta föl på henne innan jag lyckas stamboksföra henne, eller "förstör" detta någonting för fölets framtid.
Jag vet att hingstar inte får riksstamboksföras om inte modern är det, men hur är det med ston, valacker?

Det är inget fel på henne, hon är ju ett russ ändå. Med super temperament och helt underbar i övrigt, bara väldigt liten… Vilket jag vet drar ner typ poängen.
Men jag är väldigt intresserad av avel och avelsarbete och avkomman behöver ju inte bli så liten bara för att hon är det.

Hoppas ni förstår allt mitt konstiga svammel Flört

Carpe diem!

MagganS-B
0

Betäck henne inte, låt henne växa på sig ett år till, det kanske gör ett par centimeter i alla fall. Du kan stambokföra henne som 3-åring, men då skall hon vara 115 cm. Du får ha is i magen, och göda henne lite! Skrattande Lycka till!

Lena90
0

#1 Nä i år så blir det ingen betäckning, tänkte att hon skulle mogna lite mer (och kanske växa lite till). Kanske nästa år när hon är fyra.

Jag ska premiera henne nu i sommar och vill också stamboksföra, bara att hon måste växa 5 cm tills dess isåfall Foten i munnen vilket jag är tveksam till att hon gör :P

Jag kämpar för att ha is i magen, men ibland tenderar den till att smälta lite ;)

Carpe diem!

PernillaJ
1

Du kan ju vänta med att visa ditt sto till uppsamlingspremieringen i Hjärnarp i höst, den 10 september. Då har hon fått ett par betesmånader extra på sig att utvecklas, jämfört med om du visar henne under juli.

Vi har en lång svensk tradition att man premierar och stambokför sina avelsdjur, men det är inte alldeles ovanligt att det avlas med ston som inte är riksstambokförda. Nej, det "förstör" inget för en avkomma undan icke stambokförd mor: avkomman får registreras i grundstamboken, är berättigad till fölbidrag (så länge det utdelas), den får tävla i olika sportgrenar, och får delta vid SvRAFs utställningar. Den enda inskränkningen egentligen är den som du redan känner till; att en hingst inte är premieringsberättigad förrän mamman är riksstambokförd.

Tusen
0

Ojdå, då har jag fått lära mig något nytt.

Trodde alla rasrena russ kunde stambokföras ( i grundstamboken) men inte diplomeras ( och tas in i riksstamboken) om de var under 115cm. Så fel kan kan ha.

#0 Fast man kan ju registrera henne senare i livet också, av vad jag har förstått. Då har hon ju chansen att växa till sig och bli 115 cm innan man visar henne.

Lena90
0

#3 Det var ju skönt att höra :) Jag vill ju främja aveln, inte förstöra och krabba till det för avkommorna :P

Även jag är uppväxt med premierings traditionen och vill hålla fast vid den :)

Carpe diem!

PernillaJ
0

#4 Se rasbeskrivningen för gotlandsruss, finns i SvRAFs Plan- och riktlinjer (min fetstilsmarkering):

Storlek: För riksstambokföring mellan 115 – 130 cm. 2½‐åringar 115 – 127 cm, treåringar ej över 128 cm. Idealhöjd 123 – 126 cm.

Grundstamboken motsvarar det som tidigare kallades registret, grundstambokföring är den fölregistrering som görs när hästpass utfärdas.

Oftast när man pratar om "stambokföring" menas riksstambokföring, av russ 3 år eller äldre som godkänts vid avelsvärdering enligt rasvisa krav.

Lena90
0

#3 Det var lite så min plan B såg ut ;) Jag ska visa henne nu i sommar som 3-åring och håller hon inte "måttet" för stamboksföring så har jag många år till som hon kan växa på och kanske komma in i stamboken. Men om det nu tar ett par år att växa så vill jag inte vänta jätte länge heller innan jag tar föl på henne, därav min fråga :) Betäcker jag henne som 4-åring så är hon fem när fölet ploppar ut och när jag visar henne med fölet på premieringen kanske jag har tur att hon har växt tillräckligt :) Och har jag inte det utan det krävs något år till så vill jag inte att avkomman ska få "men" för det om ni fattar ;) Och nu vet jag att den inte kan få det :)
När jag mätte henne nu i vinter så var hon rätt överbyggd bak över korset (114) Brukar detta räta till sig jämfört med manken?

Carpe diem!

Tusen
0

#7 Ja med tanke på hur illa dessa mätmän, som finns på premieringarna, mäter så kan hon säkert mätas till 115 cm.

Vi har ett sto som två veckor före premieringen mättes till 125 cm och på premieringen mättes hon först till 130 cm. Jag vägrade gå med på denna mätning och en ny mätplats uppsöktes och blev så mätt igen till 125 cm.

Ett par bekanta till oss fick sitt 120 cm höga sto mätt till 126 på premieringen.

Det är fruktansvärt hur illa mätmännen mäter på dessa premieringar. Trist då mankhöjden avgör om de ska bli registrerade (alltså) och även möjligehten till diplom.

#6 Det var den rasbeskrivningen jag läste men trodde att stambokföring var samma som registerering i grundstamboken.

PernillaJ
0

#8 Trist då mankhöjden avgör om de ska bli registrerade (alltså) och även möjligehten till diplom. #6 Det var den rasbeskrivningen jag läste men trodde att stambokföring var samma som registerering i grundstamboken

Jag förstår inte. Kan du formulera om dig?

Tusen
0

#9 Nja! Eftersom det mäts på ett oriktigt sätt på premieringarna jag varit med på de senaste åren, så kan ju ett sto alltså nekas inträde i riksstamboken på felaktiga grunder , dvs som jag skrev i tidigare inlägg. Hästen blir felmätt och hamnar utanför gränserna.

Sen trodde jag att man menade grundstamboken när man talade om stamboken.

Förstår du nu vad jag menar?Glad

PernillaJ
1

#10 Om vi lämnar mätdebatten därhän (den har vi tröskat tidigare) blir jag förvirrad när du blandar ihop begreppen register, stambok, grundstambok och riksstambok.

Sen trodde jag att man menade grundstamboken när man talade om stamboken. Nej, i min erfarenhet menar de flesta oftast riks-stamboken när man bara säger "stamboken", och riks-stambokföring när man bara säger "stambokföring".

Det är inte så många som använder orden grundstambok eller grundstambokföring, de flesta kallar det nog fortfarande för register eller registrering. Vilket är OK, så länge alla förstår vad som åsyftas.

Miica
0

Jag har ett äldre sto som är betäckt o ska föla nu till sommaren här hemma, dock är hon inte visad!

Men blir hon visad innan fölis är 3 år så är jag mer än nöjd!
Förhoppningsvis redan till sommaren ;) Så hon kan bli RIKS-stambokförd =)

MagganS-B
0

# 7 För att återgå till din fråga Lena, så när du säger att ditt sto är överbyggd, alltså högre bak än fram, så kan du säkert hoppas på någon/några centimeter till!

I mätdebatten lägger jag mig inte! Hör inte hemma i tråden!

Lena90
0

#13 Precis som du säger, högre bak än fram :) Ja det ger mig lite mer hopp om framtiden ;) Är skönt att höra det från andra med :) Tackar så mycket för alla svar :)

Carpe diem!