Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 3908 ggr
Linnea
0

Slanka russ

Min lilla pålle har haft lite halvsemester i fyra veckor ungefär. Medryttaren har ridit men jag har bara släppt honom i ridhuset. Idag skulle jag rida och kunde knappt spänna sadelgjorden.. Så tjock han har blivit på den korta tiden och då har det ändå varit rätt kallt här så det borde ju gårr åt en del energi för att värma honom. Han är väl inte så fet egentligen (lite iaf) men en rejäl hängbuk har han fått.

När det var kallt (ca -15) så fick han 7 kg hö + lite lucern. Han fick extra hö för att det var kallt. Nu får han 5 kg per dag och det fick han innan det blev så där kallt också. Han får hängbuk av minsta lilla. Hur håller ni era russ så slanka? Lyckas ni hela året och isf hur? Nån speciell träning som är bra för att dra upp magen lite?

Skynda långsamt så går det fortare.

amandahandersson
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Musse höll sig alltid slank av sig själv. Då är han å andra sidan otroligt lätt i modellen. Han fick man snarare mata väldigt mycket för att han skulle hålla vikt. Det blev dock bättre med åren och nu håller han alltid vikt utan överdriven mängd mat! :)

Men han motionerar ju en del, en riktig löpare som springer och springer och springer när han tränar. Så det har då räckt för honom!

StuteriSolo
0

Ju mer grovfoder de får desto bukigare blir det, det följer med på köpet.

Våra får fri tillgång och är mest rätt runda om magen även om de inte är direkt fläskiga.

Ju kallare det är desto mer äter de, ohc när det är irktigt kallt ställer de upp pälsen också, och ser ut som små pälsbollar. Skrattande

Inför tävling står de ofta inne över natten och får begränsat med mat, då försvinner bukigheten.

Tusen
0

Våra har tränats året runt med endast en kortare vintervila. Montró är väl den som lättast går upp i vikt av våra egna medans Monita har varit svår att hålla hull på under sommaren då hon tränats och tävlats som mest. Hon har nog aldrig varit direkt tjock.

Vår hingst, Panter, är inte särskilt tjock han heller trots att han inte tränar så hårt. Han tränar sig själv rätt mycket i hagen ändå.

Tusen
1

En riktig liten tjockis, trots svältkost, är vår stalltjejs russ, Tejas Jarita. Så här såg hon ut i dag efter träningsrundan.Skrattande

När tror ni hon ska föla?? Ha-ha!!!SkrattandeSkrattande

thilda-
1

Så länge jag står i de stall jag står i nu så kommer luddan inte vara smal och slank.. Stallägaren tycker synd om luddan och slänger in 10kg hö i hagen " Utan min vetskap " ( har dock kommit på dom )

Carpedium
0

# 4  Tjuvbetäckt !?   Tungan ute

bicolor
3

Man får ju mycket för pengarna :P ;)

Linnea
0

Problemet är ju inte bara att han ser ganska bedrövlig ut utan magen knuffar ju fram sadeln så den ligger på bogarna. Den ligger bra egentligen men med den magen så ligger den inte kvar där den ska.

Tusen
1

#8 Du kan inte kör din ponny eller ta den på släp eller som handhäst tillsammans med någon annan häst/ponny? Det är bra motion det för små runda russ.Skrattande

Maddus
0

Våra hästar stora som små har alltid fri tillgång till höbal på vintern och de blir inte nämnvärt tjocka..men då tränas de också :)

Här Farmens Sprinter som är 6 år och verkligen gillar mat,var väldigt matvaktig när han kom till oss men sluta med det efter ett tag när han insåg att han hade och äta precis när han ville ;)

[Russ-park]
0

Vi indriktade Paddock Paradise för ca. 4 år sedan, var dom ´vandrar´ 10 - 15 km om dagen ( ca. 5 - 6000 km pr. år ).

Fri tilgång til hø, salt och färsk vatten. Mineral och vitamin ges som tabs.

Vi menar att ´sjalvmotionering´ många timer i dygnet är nycklen til slanke och starka hästar med idealvikt. Man ser ju inte tjocka ´vildhästar´ heller …

Förutt blev dom tjocka i hagen, men ifrån dom kom i Padock Paradise hållar dom ´idealvikt´ - enddå också voran Shettissar.

Vi har Gotlandsruss, Welch-pony och Shetland-pony.

NB! Dom är alltid ´värmade´ när vi skal träne i och med dom vandrar och spriger så mycket i pp.

rebeccajansson
0

Bessy har alltid sett ut som en räv i stort sett. Alltid smal o fräsch som en modell. Inte ens när hon var dräktig så kunde man se någe, hon såg hon ut som vanligt. Har träffat hennes mamma flera gånger o dom är inte alls lika (kroppsmässigt). Hon äter lika mkt som alla våra andra hästar.

MagganS-B
0

Hästen är ju ett flockdjur som i vilt tillstånd vandrar mycket och långt. "Semester" är ju då inte egentligen att vara snäll mor hästen…..man kan ju motionera lätt utan att hårdträna.

Fri tillgång på mat skall dom ha när dom går ute på vintern och har ett stort område att röra sig på, men i mindre hagar blir det inte samma sak. När våra russ gick i skogen ca. 6-7 tunnland, fanns det vatten (alltid rinnande) ca. 150 meter från storbalen så dom fick gå emellan, dom var inte tjocka, utan lagom i hull.

Tusen
0

#13 Låter helt underbart! Tänk om alla hade den möjligheten. Det får bli ett framtida mål för Malena när hon sedan får sitt eget ställe. (Man kan ju alltid försöka.Flört)

StuteriSolo
0

Eftesrom vinern och hösten varit varma, så gick våra hästar kvar i sommarhagarna fram till snön kom i december, de fick storbal, drack ur kallkällan i en annan hage och gick och knaprade på det andra som fanns på ca. 5 ha. Nu har de en betydligt mindre hage som de använder hela tack vare att mat serveras i ena änden och vatten och salt finns i den andra.

Helst vill man ju ha rejält stora vinterhagar, men med de snömängder vi har är det inte genomförbart

silarp
0

tja,,, det här är även mitt stora dilema… tjocka russ.. den här vintern har jag dock potionerat väldans, och blandar mycket med halm… dom får bara några kilo hö per dygn (typ 4-5,5) men det är väl uppblandat med halm och ges 5 ggr per dygn… Det och en del motion (knyt som handhäst vid körning tex… väldans smidigt och bra!)

Fridhan.. största grisen… har tom slankat av och ser riktigt vettig ut, och henne tränar jag inte just nu…

Om man matar med mycket halm måste man dock se till att dom har ordentligt med vatten, och ibland får de även lite betfor för att trimma magen…

Jag har ett väldigt bra hö, det är illgrönt och har bra värden, så kraftfoder eller annat extra behövs inte…men man får se upp så dom inte får för mycket….

Tinula
0

Själv har jag problem åt andra hållet, min kille är för tunn och jag får inte upp honom ordentligt.

En sak att tänka på när det gäller bukiga höstar är att hästar som får för lite protein lätt blir bukiga. Ofta tror man då att de är tjocka, och drar ner mer på fodret, men hästen fortsätter ju att vara bukig. Är ditt hå analyserat? Kan det vara så att han har lite proteinbrist? 5 kg hö är ju egentligen inte särskilt mycket, det är en normalgiva till ett russ anser jag.

hannibal-roll
1

Jag hade aldrig problem med att russen var särskilt tjocka när dom startade ponnytrav. Men när vi slutade med det blev det problem.

Tillslut fick ett av russen fång och då blev det bantning och nystart. Idag är mina russingar slanka och fina året runt, oavsett om dom motionerar eller ej. Mina grundregler:

• Fodrar enbart med grovfoder med rätt kvalitet och näringsvärde. Vill att kvoten energi/protein skall vara 6 eller över och att energiinnehållet skall vara 5-7 MJ. Detta innebär att jag vill se en analys innan jag köper grovfoder och att jag i normalfallet slipper fodra med kraftfoder och kan fodra med så många kilo som möjligt.
  • Strömedel till boxar mm ska vara "oätliga". Halm blir lätt tomma kalorier för en småfet russing.
  • Lägger inte till extra energi och protein för lätt motion eller motion, enbart för träning.
  • Jag väger allt grovfoder

Normalt behöver mina russingar ca 40-50 MJ energi per dag för att hålla lagom hull. Det innebär just nu 8 kg grovfoder per dygn och ponny delat på 3 utfodringstillfällen.

silarp
0

stort tack för ovanstående!!! Precis vad jag efterfrågat i andra länkar tidigare!!! MJ och HUR MÅNGA KG per dygn på det! TACK! Här har jag fått testa och slita mitt hår.. tycker dock halm funkar fint, skulle inte kunna fodra dom med bara hö…. och dom måste ha mer grovfoder än bara de där få kilona hö… Då vet man vad man ska kika efter! (köper aldrig foder, men gör själv.. kanske kan man hitta något hörn som man kan producera lite russhö på….)

amandahandersson
0

Jag har alltid vägt allt hö åt mina hästar (har haft russ och shettis). Och då har vi haft otroligt bra torrhö! Skulle aldrig någonsin kunna ge mina hästar någonting annat!

Nu blir det bal för mina kommande hästar, då de är unghästar. Sedan kanske det blir lösdrift på sikt och då får de testa balen.

Men a och o för att hålla en häst i form är motion. En häst som är fet bantas lätt med lite mindre mat och aktiv träning. Det behöver inte vara 2 mil om dagen, 5 gånger i veckan, men man kan ju skritta ut en sväng varje dag och kanske lite längre i alla fall 4 gånger.

Mitt första russ var en en grövre modell och han la lätt på sig under vintervilan. Det var bara köra igång aktivt i 3 veckor sen var han finfin! :)

hannibal-roll
0

#19  Glad

Halm som ingår i den foderstat man beräknat är ju ett superbra hjälpmedel för att få ner energiintaget. Har man ett "normalt" grovfoder så är ju energiinnehållet ofta runt 10 MJ minst och då kan man få till fler kg grovfoder med halm och ett proteinfoder. faran är när man tänker att halm inte innehåller så mycket näring, det brukar innehålla ca 5 MJ/kg iaf.

faktum är att ett grovfoder som oftast matchar mina önskningar är gräsfröhalm. Årets skörd innehöll 6 MJ och 47 g. smb. råprotein, toppenvärden som gjorde plånboken mycket glad. Behövde inte köpa varken halm eller proteinfoder :) Nu är det tyvärr inte jag som tillverkar mitt grovfoder så några tips där har jag inte.

När det gäller energibehovet hos olika russ så väger mina 340-360 kg och gör då av med 40-50 MJ. En mindre ponny borde rimligen göra av med mindre så att beräkna vikten eller väga sin ponny är bra för att veta vad man ska utgå från när man beräknar näringsbehovet.

Jag använder följande formel för att få fram underhållsbehovet för en vuxen häst/ponny:

(0,5 x hästens vikt)^0,75 = underhållsbehovet av energi i MJ

proteinbehovet är 6 x underhållsbehovet i MJ

Linnea
0

#9 Nej han är inte inkörd och jag har bara en häst och han kan inte gå som handhäst med nån annan för här finns nästan bara valacker och dom gillar han inte.

#11 Självmotionering är toppen men jag har honom inackorderad och där finns bara små vinterhagar.

#13 Jag gav honom inte semester för att vara snäll, skrev jag det? Han var stel i ett bakben därför fick han ta det lugnt ett tag.

#17 Han får lucern just för att täcka upp med protein. Höet är analyserat men då jag är inackorderad så är det ju inte riktigt "mitt". Har inte möjlighet att använda något annat.

#18 Som jag skrev ovan har jag inte tllgång till annat hö än det som ingår i hyran. Jag väger allt hö och han står på spån.

Verkar som att det är enbart motion som gäller. Jag hinner ju inte med det själv och har därför en medryttare som tyvärr snart slutar då hon flyttar. Skulle vilja hitta nån som kan rida på lite udda tider så han kunde gå två gånger om dagen iaf några dagar veckan och sen en gång per dag resten. Mycket lugna uteritter då på kanske 1-2 timmar men det är svårt att hitta en sån ryttare till en så pass liten häst..

Tinula
0

Upplevde du att han hade ett bättre hull när du tillskottsfodrade med lucern? Kan det i så fall vara så enkelt att han behöver den extra proteinen, och att det ä en "svältmage" han har nu?

silarp
0

här är fridha…. i höstas… som värst… innan installning… visste inte till mej, hon gick på urdåligt bete, det sista INGET, och ändå såg hon ut såhär…

silarp
0

en till.. mina skräckbilder…

silarp
0

DÅ tränades hon mer än nu, NU = i princip inte alls..

har gått på "diet" i vinter,,, nu ser hon ut såhär

silarp
0

…och såhär…

MEN, jag upplever nog oxå att hon vuxit en del.. lite på höjden, och så har benen blivit längre…

silarp
0

jag fasar för de närmsta månaderna… när gräset börjar växa och dom går ute jämt… har köpt en "munkorg" åt henne i år, hon ska ju ändå visas oxå.. mitt i sommaren… 
Men så ska hon köras lite hårdare i år oxå än förra året…

Det vill det nog till…

Tusen
0

Jag tror att det enda som hjälper mot runda magar är motion. Så med lite gräs i sommar och mycket motion (alltså minst en mil i tuffare tempo c:a 5 dagar i veckan) kommer att göra din ponny i utmärkt skick.

Lycka till.

silarp
0

#29, ja, det tror jag oxå! Man får försöka ha lite lagom bete och träna hårdare! Men förra året var hon bara 2, jag tränade ca 5-6 km varannan dag… varvat körning och löpträning… ändå såg hon ut som en gris….

I år blir det skor på och HÅRträning…!

Tusen
0

#30 Fast en 2-åring är ju en bebis så lite babyhull får man acceptera på en sån ung häst. Missade att det var en unghäst. Men man behövar inte alltid träna så hårt, bara regelbundet så att hästen blir lite trött men inte utsliten.

Hoppas det går bra för er och att du får fint hull på din ponny.Glad

MagganS-B
0

En tvååring skall ha lite hull, dom växer ju…annars ser dom ut som förvuxna föl. Med lite motion och lagom med bete (inte kobete!) så blir det perfekt till sommaren. Munkorg är väl lite väl drastiskt….. :(

Rajmon
0

Jag känner inte att jag haft någon speciellt problem med att mina hästar blir för tjocka faktikst, det var förr när vi började med hästar och inte riktigt visste och gav dem för mycket mat osv..

Börjar någon lägga på sig så drar jag ner lite på grovfodret och då håller de sig fina. Jag väger och mäter upp allt foder till mina hästar! Dom motioneras friskt och jag försöker hålla dom sunda och musklade.

silarp
0

#32…. mmm…. fast min 2 åring hade inte "bara lite babyhull"… det var på gränsen till OHYGGLIGT FET, nu är hon dock bättre, -eller BRA.
Jag fick FÖR FET i mit protokoll på premieringen i somras, bara därför jag har hakat upp mej på hullet lite… "lite."…

Munkorgen åker inte på innan jag ser att hon börjar gå upp för mycket, tänkte att om hon får hårdare träning nu som 3 åring, kanske det löser sig lite självt….

"kobeten" finns knappt längre, men mina har väll "kobete" i den benämningen att dom får sina hagar nergnagda av våra sinkor emellanåt,, men det är ju alltså inget "kobete" i den bemärkelsen, utan snarare tvärtom! (eftersom dom kor som ska sinas ska ha MAGERT eller INGET bete….) Flört

Linnea
0

#23 Förra vintern var första gången jag fodrade med lucern, då hade han rätt mycket mage med men efter några veckor med lucern så var han mycket finare. Han fick lucern under hela sin "semester" så jag tror inte att proteinbrist är felet nu.

Han motioneras nog för lite. Jag ska som sagt försöka få till det så att han rids två gånger per dag. Ska också ta tag i inkörningen ordentligt igen så kan jag förhoppningsvis köra honom i sommar. Är svårt att rida iväg när man har sonen med sig men kör man så funkar det ju.