Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavel
Läst 2108 ggr
alpros
2010-08-23 00:01
0

Att välja hingst.

Hur väljer du hingst till just ditt/dina ston? Kanske har ämnet varit uppe förut. I så fall tål det att diskuteras igen.

[Tjiwi]
2010-08-23 01:28
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har bara ett sto och bara tagit ett föl på henne och det var med min egen hingst. Han köptes bla för att de inte är jättenära släkt så att det skulle funka. Nu har de bra exteriör båda två men hade inte stoet det, ja då skulle jag försöka att hitta en hingst som vägde upp stoets brister så gott det gick. Sedan skall de inte var för nära släkt, jag var intresserad av en annan hingst innan jag köpte Njord men han och Wilda var nära släkt. Jag ser gärna att hingsten används på något sätt, en värdemätning på att han har ett bra psyke och går att använda som brukshäst.

Har en känsla att många betäcker med närmaste hingst eller någon sk. poppishingst utan att tänka så mycket på om de egentligen passar ihop.

Tusen
2010-08-23 01:31
0

Nu är det ju Malena som bestämmer vilken hingst hon ska ha till sina ston men jag vet rätt väl hur hon tänker.

Hingsten skall komplettera stoet så att fördelarna förstärks och brister hos stoet är en styrka hos hingsten och tvärtom.
De får inte vara så närbesläktade att en häst förekommer på två ställen i tredje ledet. Helst ännu längre bak. En lite ovanlig härstammning är också uppskattat men börjar bli svårt för våra ston.

Jag vet att hon gärna vill ha svarta och bruna föl, så färgen är lite intressant också.

ryttarn
2010-08-23 01:33
0

Grundkriterierna är först att hingsten har ett lungt temperament, en stam som matchar mina ston och att den är extriört korrekt.
Efterssom jag håller på med ponnytrav ser jag mycket till rörelserna, att dom är bra och som jag vill ha dom. Egna travprestationer är inget måste, men det är ju en fördel om det finns avkommor som startat och presterat bra, men det är inget krav. En hingst som jag fastnar för kanske helt enkelt är för ung för att ha startande avkommor.

Efterssom ett av mina ston är extremt svårlastad så ser jag helst att jag kan ha hingsten på station.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

alpros
2010-08-23 13:09
2

Jag själv prioriterar som nr 1 att hingsten har korrekta ben och en bra framvagn. Detta för att mitt sto har en tunn, sluttande bog, är vek i kotorna och dessutom mycket uttåttåad. Hingstens karaktär är mycket viktig för mig. Utställningsresultat har ingen betydelse alls. Härstamningen är också viktig. Ser gärna att hingsten har bra mormödrar och farmödrar. Närbeslätad hingst vill man ju helst inte använda, men i det fall andra villkor uppfylles skulle jag kunna tänka mig att bortse ifrån det.

Nästa år kommer jag betäcka ytterligare ett sto och då får jag se vad som blir Prio 1 i mitt val till hingst av henne(hon har nämligen utmärkta ben).

Värt att tilläggas är man väl alltid överväger att återkomma till en hingst när man känner att utbytet med hingstägaren har varit bra.

Fidelia
2010-08-23 14:46
0

Temprament är oerhört viktigt. Stam är också intressant.

Eftersom jag bara använder "godkända" hingstar så vet jag ju att de inte har några stora exteriöra avvikelser.

Jag är för mångfald och tittar gärna på färgen om det finns fler som uppfyller de andra kriterierna.

Plupp73
2012-02-19 15:28
1

Jag har inte betäckt mitt sto ännu visserligen, men har börjat titta så smått runt efter hingstar som är inom rimligt avstånd (ca 15 mil) i VG och Halland. Det är dock väldigt många.

Jag tittar på:

1) Temperament - och då är det bra om hingsten har presterat någonting; används i brukskörning, trav, ridning el dyl - visas upp Att se hingst på utställning är inte lika upplysande, men kan ge goda hintar om psyke. Vill ha en balanserad hingst som tar ut energin på rätt sätt.

2) Exteriör - skall då komplettera mitt sto. Är noga med gångarterna eftersom jag är intresserad av dressyr och brukskörning. Måste ha åtminstone 9:or på skritt och trav eftersom mitt sto troligen enbart kommer att hamna på 8:or, men däremot har bra typ, benställning osv. Viktigt om man vill få fram bra ökad trav och fri skritt i dressyren/dressyrkörningen.

3) Höjd - jag är intresserad av att själv få större russ runt 125 cm. Dock är mitt sto stort, varför det finns viss marginal för hingstens del. Tittar då även på hingstens mammas/pappas höjder.

4) Stam - vill som många andra inte ha alltför hög inavelskoeff. Det är inte så viktigt för mig med ELIT-premierade pappor osv till hingsten. Tycker att det är roligt med lite ovanliga härstamningar.

5) Färg - inte fullt så viktigt. Är inte överförtjust i stora tecken dock, personlig smak.

Försöker att se mig om efter olika hingstar, deras avkommor och hos olika hingstägare. Handlar givetvis också om vilka villkor som finns runt betäckningen, om stoet får gå längre tid hos hingsten osv, hingstägarens attityd osv spelar också in. Skickar inte mitt sto till någon som är otrevlig, dem vill jag inte gynna.

amandahandersson
2012-02-19 15:45
0

Om jag ska betäcka mitt sto, kommer jag gå stenhårt på prestation, stam och färg - jag vill så gärna ha ett svart eller i alla fall mörkt föl! Fast det är för tidigt att fundera på ännu.

silarp
2012-02-19 19:46
0

jag ser inte till färgen överhuvudtaget när jag väljer hingst (längre, - i min tidigare ras var det annat…)
Jag tycker temprament är MYCKET viktigt, extriör oxå, och så vill jag INTE ha närbesläktat, så långt ifrån som det går….

Men OM extriören är lika bra, tempramentet, och stammen passar lika bra, mellan två hingstar som finns i min närhet, så skulle jag såklart kanske välja den med färgen som jag gillade bäst!

MagganS-B
2012-02-20 09:57
2

Exteriör, stam, prestation utan inbördes ordning, och så skall dom ha "lysande" ögon! Naturligtvis trevlig att hanskas med också!

silarp
2012-02-20 11:28
0

….lysande ögon….! (WOW! ) Ja,,,,, öh… DET oxå ! Flört

Men en sak som man ofta tänkt… inom just russen… JAG tycker att just MIN unghingst är SÅÅÅ Snäll, han är barnvänlig, lätthanterlig, lugn men pigg o framåt, samarbetsvillig o lättlärd, lätt att ha att göra med på ALLA vis alltså… MEN, vad jag förstått, på MÅNGA andra när dom beskriver SINA russhingstar, så är det VÄLDIGT vanliga egenskaper på russhingstar..! Vilket väll måste var ett extremt gott betyg på rasen rent generellt va?

Eller är russägarna så exeptionella hästhållare…??Flört

MagganS-B
2012-02-20 18:46
2

# 10 Hingstar som fostras väl från början att inte hitta på en massa hyss och att ha förtroende för människor blir helt underbara individer! Dom allra flesta!

ryttarn
2012-02-20 19:59
0

#11 Kan bara hålla med och skriva under på det…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Russlena
2012-02-20 20:04
1

Ett bra temperament, extiör och god nedärvning, Jag väljer min egna hingst Taktik G 480 han passar till mina ston ,han har 9 på benen, jag tycker det är viktigt med så korrekta ben som möjligt.

Jarhultdenyngre
2012-02-21 10:25
1

Så intressant att höra hur ni tänker när ni väljer hingst.

Mina kriterier för en hingst är god exteriör (egen + Mor o farföräldrar) o ett utseende som passar "min" tanke om hur russet ska se ut.

Sen är jag uppfostrad med att värdera ovanling/utdöende blod, och då väger det mer än vad resultat i aveln har gjort.. Invecklad tanke men ett exempel är Nino 488 som mor köpte.. Han var inte stora stjärnan själv och han hade så gott som inga avkommor..

Den viktigaste tanken jag tar hänsyn till när jag väljer parnings individer är att om jag har ett "svagt" sto utan "stjärnor" i släkten, behöver jag lägga på en stjärn hingst med stjärn släkte..

Avel är inte lätt o jag måste få berätta om att jag nu till sommaren ska göra min första halvblods betäckning. En ras som jag inte överhuvud taget förstår mig på. Men i tanken om vilken hingst jag ska välja går jag på typ ben rörelser avelsklass och mankhöjd.. och en så svensk häst som möjligt. Och det är verkligen inte lätt.. Flört