Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: allmänt
Läst 2016 ggr
annelie-huskvarna
0

Sto sökes maj-november

Söker någon som vill låna ut sitt sto maj-november.

Stoet kommer att gå med min hingst Giro 564 under denna period och förmodligen då även bli betäckt. Mitt eget sto Manina som går med Giro nu, ska föla i början på maj och jag vill inte betäcka om henne i år igen. Men jag vill heller inte att Giro ska behöva gå själv, fram tills att fölet ska vänjas av i november. För när fölet väl är avvänjt så ska det gå med Giro sen och Manina kommer ha sällskap av Elvis som ska bli valack nu i vår.

Så finns det någon som vill låna ut sitt sto till mig maj-nov och få en gratis betäckning av Giro?

annelie-huskvarna
0

Då var platsen tagen, det gick snabbt haha

Men alla ston är ju givetvis välkomna i sommar mot vanlig språngavgift Glad

Ha det gott allesammans!

Tusen
0

Måste ställa en lite fråga till dig då det var något i din text som fick mig att undra lite.

"För när fölet väl är avvänjt så ska det gå med Giro sen och Manina kommer ha sällskap av Elvis som ska bli valack nu i vår."

Menar du att fölet ska gå med hingsten? Men om det blir ett stoföl då? Eller vet du redan könet på fölet och vet att det blir ett hingstföl? Blev lite fundersam och förvirrad av det du skrev.OskyldigGlad

annelie-huskvarna
0

Nej men är det ett stoföl får det gå med Giro fram till våren/sommaren Glad Så får jag se hur jag gör sen efter det… För jag kan inte tänka mig att ett sto skulle vara könsmoget före 1 års ålder. Eller?

Tusen
0

En fråga till då. Varför kan inte fölet få gå med mamman? Stoet kommer själv att säga ifrån när det är dags.

Själva har vi aldrig skillt vårt sto och hennes stoföl åt. "Fölet" är nu 7 år gammalt och hon slutade dia vid 10 månaders ålder. Då sa stoet ifrån. Så funkar det naturligt. Det finns ingenting som säger att fölet måste avvänjas vid 6 månaders ålder egentligen. Glad

Jag skulle aldrig chansa för jag vet ston som fölat som 2-åringar. (Inte bra)

[Tjiwi]
0

#3 Jag vet ston som fölat som tvååringar!  Jag skulle nog inte chansa på det Anneli. Glad

annelie-huskvarna
0

#4 Anledningen till att jag tänkte skilja av stoet från mamman då var enbart för att jag inte vill att någon av hästarna ska behöva gå själv. Manina har ju sällskap av Elvis, men Giro får ju gå själv och det tycker inte jag känns bra. Men vi får väl se hur jag gör om det blir ett stoföl, det kanske blir en hingst… Det beslutet tar jag senare Glad

#5 Jag får se hur jag gör på den punkten då om det skulle visa sig vara ett sto. Men jag vill iallafall inte att Giro ska behöva gå själv, så isf får jag väl klura på en annan lösning Flört

Tusen
0

#6 Han kan alltså inte gå tillsammans med valacken?

Cara-Mia
0

Jag vet inte riktigt hur denna tråd spårade ur totalt… men tycker att ni kan skapa en tråd om avväjning istället, av hingst respektive sto föl!

annelie-huskvarna
0

#7 Nej Giro kan inte gå tillsammans med valack, då vill han i princip döda valacken. Svårt att tro att en så cool och snäll hingst som Giro helt plötsligt känns mer som ett rovdjur än som gräsätare, men han har av misstag hamnat i samma hage som valack innan och valacken har varit ganska sönderbiten efteråt så inget jag känner för att chansa på Tungan ute Har fått nog av att plåstra om Casper efter hans två duster med Giro…

Men skulle det inte vara för att jag vill ha sällskap till Giro skulle jag låta fölet gå kvar hos stoet. Om hingstföl till sommaren och ett stoföl skulle få gå kvar hela tiden.

annelie-huskvarna
1

#8 Det hamnade väl lite utanför trådens syfte, men det gör inte så mkt för min del. Ibland kan man ju undra och frågar man inte så får man ju inget svar. Intressant att diskutera då man kan ha olika aspekter på saker och ting och därmed även kan utbyta erfarenheter och kunskap.

Men visst kanske det skulle vara kul med en egen tråd om hur folk gör vid avvänjning av hingst- respektive stoföl Glad

annelie-huskvarna
0

#8 Det hamnade väl lite utanför trådens syfte, men det gör inte så mkt för min del. Ibland kan man ju undra och frågar man inte så får man ju inget svar. Intressant att diskutera då man kan ha olika aspekter på saker och ting och därmed även kan utbyta erfarenheter och kunskap.

Men visst kanske det skulle vara kul med en egen tråd om hur folk gör vid avvänjning av hingst- respektive stoföl Glad

Tusen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 Misstänkte nästan det.Glad Ja det är ett dilemma men jag känner till fler som har samma problem med sina hingstar.

Vi får se hur det blir för oss, då vi väntar två föl tll sommaren. Fast Panter fungerar i alla fall bra ihop med valacker på vintern. Hur det är under betäckningssäsongen vet vi inte. VI får hoppas att han altid har något sto han kan gå med på sommaren.Flört

Miica
0

Jag är så otroligt glad över att mina hingstar kan gå ihop på vintern! Men att det inom två månader är dags att dela på den blandade flocken är ett faktum! När flickorna börjar lukta gott så blir de garanterat mer konkurrens i flocken min!

MEn är nöjd som det är nu iaf :D
Men en av gubbarna här kan inte gå med andra hingstar om det så är en ettåring! Men vissa valacker går bra, så det är aldrig svårt!

Jag hoppas de löser sig för dig Annelie, men i värsta fall så finns det ju de som trivs med att gå själva bara de ser sina "stallkamrater"

annelie-huskvarna
0

#13 Ja det löser sig alltid på något sätt Glad Innan har Giro och Manina gått bredvid varandra med eltråd mellan bara, men eftersom jag ska flytta hem Elvis igen och han ska gå med Manina vill jag helst inte att Giro ens ska se dem. Manina är ju liksom hans flock och att det går en annan häst av han-kön där ökar liksom risken att han skulle ta sig in i den hagen för att ta tillbaka sin flock. Men som sagt det kommer lösa sig när den tiden kommer Glad