Vad innehåller erat hö?
Då jag efter några tråkiga år och sjuka hästar till och från efter inrådan av foderrådgivare sådde vall så visar det sig förmodligen att mina hästar nu fått "fel" hö… Hon rådde mig att så i rajgräs och svingel med ett uns klöver, det skulle enligt henne vara bra russgräs.
Efter att ha letat råd och tips överallt "snubblade" jag på den här artikeln som är väldigt läsvärd och tankeväckande.
Nu blir det att leta hö säsongen ut och se vad jag har för allternativ till nästa säsong.
Mitt ena sto har inte blivit dräktigt på de senaste 2 åren (har tidigare 5 föl och aldrig varit svår att tagit sig innan). Hon har haft problem med cirkulationen och fångkänningar året runt fast hon är tunn som en räka och gått på enbart fri tillgång på hö/bete.
Timotej, hundäxing och lite lite klöver har vi i vår vall…..
Tror det är bättre att lita på gamla hästgubbar än s.k. "experter" i vissa fall. Tycker symtomen på dina hästar passar ganska bra med artikeln som hänvisas till!

#0 Intressant artikel.
Jag var på föreläsning om fång med veterinär Ove Wattle (en forskare och ledande "expert", Maggan!) i april och han pratade bl a om rajgräs. Han sa att rajgräs innehåller mest fruktan och stärkelse av vallgräsen, NSC (non-structural carbohydrates), vilka ur fånghästens synvinkel är de farligaste sorterna. Fast de värdena är även tämligen höga i timotej.
Jag har ingen fånghäst men kollade med min grovfoderbonde och han använder inte rajgräs i sina vallar. I partiet jag får är det inget klöverinslag (tyvärr - litet rödklöver skulle jag nog gärna haft faktiskt). Jag är inte säker på vad han har för blandning, men timotej - och så tror jag det är ängssvingel.
# 2 Pernilla, "experterna" jobbar i regel för firmorna som säljer utsäde och foder…..I regel är dom som föreläser om fång och andra lidande riktiga experter/forskare!
Vi har faktiskt lite lite luzern i vallen också, men den brukar inte komma ordentligt förrän första skörden är bärgad.

Vi har gamla vallar med stort inslag av olika sorters "vildgräs" och olika blommor, vet inte riktigt vad det var för blandning från början men förmodligen skulle en förståsigpåare på vall få slag om de gick över vallen 
Våra hästar mår då bra på det, och vi gödslar inte heller, utan brukar putsa ner andraskörden då vi har mer än nog.
De vallar vi sått in tidigare har vi beställt fröblandningar för ekoligisk odling till, kommer inte ihåg varifrån bara.