Äldre hästar
Hej!
Jag har ett gotlandsruss, en valack som är född 1991. Han börjar ju bli lite till åren vilket märks då han är lite stel i bak. Han går lite stelt med bakbenen alltså.
Han körs och rids minst 4-5 gånger i veckan, lite mindre nu på vintern med det vädret vi har… (Inspirationen är ju inte på topp om man säger så Jäkla väder!)
Jag undrar hur ni gör med era äldre ponnier. Ger ni dom något extra fodertillskott odl? Vad ska jag tänka på för att få herrn att må fortsatt bra? Vi har ägt honom i snart tre år och ända sedan han kom har han varit ganska tjock. Vi har försökt att banta ner honom men det har väl gått så där… Tips? Visst mer energi ut än in men som det är idag står han på enbart hö, mineraler och saltsten. Mindre mat är inte möjligt att ge honom.
Tips och råd mottages tacksamt 
Kul att du tar så väl hand om din gamla ponny, hoppas ni får många år ihop.
Jag har en gammal ponny, han är nu 33 år, född 79 alltså. Han är pensionär nu men tävlade fortfarande när han var 25! Jag har aldrig behövt ge honom något annorlunda än vad han är van vid och som alla de andra får. Han får hö, en "skvätt" havre numera och mineraler. Nu när det finns så får han även morötter.
Lycka till!
Jag tror att det är skillnad på hingstar och valacker när det gäller ämnesomsättningen, lite B-vitaminer skadar inte när dom är stela!
#1 Vilken härlig ponny du har där! :) ser jättefin och pigg ut!
#0 Undrar lite över din ponnys stela gång. Han har inte spatt? Då kan de bli stela och t.o.m. halt om de står i box på nätterna.
Vår shettis är f 89 och eftersom han har spatt så det både räcker och blir över så måste han ha möjlighet att röra sig hela tiden. Står han still blir han stel.
20 år på en ponny tycker jag inte ens är gammalt.
#4 Hur vet jag det?
Nä 20 år är väl kanske ingen ålder. men det kán väl ändå inte skada att vara lite extra rädd om vår prins. Tro inte för det att jag jag duttar som om han vore ett barn för det gör jag inte. Jag vill bara ge honom förutsättningar att bli gammal och glad.
#5 Vill man veta med bestämdhet så kan man be en veterinär ultraljuda benen. Många veterinärer har ju portabla ultraljudsapparater.
Annars kan man märka det just på att hästen är stel (ofta bak) och att den "värmer ur" om den får röra sig ett tag. Det finns säkert fler symptom men de kan jag inte. Speciellt inte de tidiga symptomerna. Det vet kanske andra.