Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavelsvärdering
Läst 4636 ggr
matildaakerlund
0

Avelsvärdering 2012?

Hej, jag har en russhingst som jag väldigt gärna vill visa på avelsvärdering. 
Jag är inte så insatt i detta med utställningar osv, men vad jag har förstått så är det bara på våren?
Men vart kan jag läsa mer om detta och få reda på allt jag behöver veta? 
Det kanske finns någon här som vill och kan berätta en del för mig? :)

Tacksam för all hjälp
Matilda

rebeccajansson
0

Vet ej om dom ändrar avelsvärderings-platser från år till år men här är de platser där man kunde visa sin hingst 2011 ialf:

*Suderbys Gård, Gotland 7 mars

* Grevagården, Skövde 25 mars

*Bodens Ridklubb 16 april

www.svehast.se är en jättebra sida och där står allt du behöver veta om avelsvärderingar/avel mm, du kan även kolla på www.gotlandsruss.se

matildaakerlund
0

Tack så mycket :)

kristina-axtorp
1

Besluten om datum och platser är på gång men är inte helt klara ännu. Vi hoppas kunna meddela datum på Russkonferensen till helgen och därefter lägga ut datum på vår hemsida.

silarp
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

ÄNTLIGEN! hoppas man slipper åka för långt…

Denna kommentar har tagits bort.
passis
0

Ja, tyvärr är det avståndet som avskräcker. Avelsvärderare är lättare att transportera än hästar!

Jennie_A
0

#3 Blev det några datum/platser klara och kunde meddelas helgen som var? Nyfiken i en strut Glad

matildaakerlund
0

Behöver jag vara medlem någonstans för att kunna anmäla min ponny till en avelsvärdering och brukar det vara lätt att få tag på folk som kan hjälpa mig att visa min ponny? :)

silarp
0

jag TROR att jag KANSKE kan fixa någon som kan hjälpa till, men det beror ju på om du vill ha PROFFS, då får man oftast betala en slant, och då vill de kanske oxå träna lite först… annars tror jag som sagt att jag kanske har någon med som kan vara lite behjälplig här o där….
Jag hoppas jag ska dit, jag vågar inte säga SKA,,, man vet ju aldrig vad som kan hända… men jag SIKTAR!

är oxå nyfiken i en strut! Om Vart!!! Grevagården är ju perfekt för min del, men det finns säkert fler bra ställen!

kristina-axtorp
0

Avelsvärdering för nordsvensk, russ och ardenner blir det på Grevagården den 23-25 mars 2012.

Gotland och Norrland är ännu inte fastlagt.

ryttarn
0

#13 Så det blir samma upplägg som förra året? Ingen som lyssnat/tagit åt sig av den kritik som riktades mot upplägget? Altså inte kritik mot genomförandet, för det var super, utan kritik mot uppläget med en tredagarsförättning där kostnaderna drar iväg till en nivå som gör att det krävs en ganska saftig plånbok för att klara av att visa sin hingst…..

Måste säga att jag är förvånad över detta.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

silarp
0

ja, jag är väldigt glad att det är på just grevagården,  för min del gör detta att kostnaderna minskar oerhört… kan ju åka hem varje kväll… och även ta med hästen hem om så är, utan att det blir ofantliga resor och kostnader för övernattning osv…. men hade det varit 3 dagars längre bort, hade vi haft problem …både med barnpassning och ko passning…(men jag kanske är en optimist som tror att jag kommer kunna syssla i lagården samtidigt som avelsvärdering pågår! ?)

Tycker dock idén med samarrangemang dessa raser är kanonbra,,, minskad arbetsbörda och större publik, lättare ekonomiskt (antar jag).

ryttarn
0

#15 Jag har nästan 30 mil till Grevagården, enkel väg, jag måste ta ledigt från jobbet hela fredagen och troligen halva torsdagen. Någon måste ta hand om övriga hästar som är kvar hemma osv, osv. Tveksamt om jag visar hingst någon mer gång om detta blir permanentat, vilket det verkar bli. Med dom priserna som är på russ idag går det aldrig att få igen….. JAg tror detta riskerar en utarmning av avelsmatrialet att man gör på detta viset.

Jerker Klang,

www.isil.se

silarp
0

…. ohyggligt surt… helt ohållbart.

(önskar man kunde hjälpa till… vi som ändå är där lixom… men hästen flyger ju inte av sigsjälv dit… och viss träning krävs ju inför detta… jag har "bara" en häst där, och kunde hjälpa till med en till, -om jag själv får lite hjälp härhemmifrån… -och det har jag dubbelkollat att jag får…men som sagt.. flygande hästar….)

Jag hade nog lagt ner oxå, om det varit såhär långt och jäkligt… (en av andledningarna till att jag har en saddlebredVALACK tex… och ingen MER saddlebred längre…)

INTE bra,, borde gå att ordna på fler platser och under enklare omständigheter…. för att locka många hingstägare och hingstar…

VeronicaP
1

Vi har väl också runt 30 mil dit eller något sådant , sen beror de ju på om man ska visa häst på fredagen eller lördag om man behöver ta ledigt eller ej .

Tyckte de var jättebra anordnat förra året och allt sköttes så proffsigt och smidigt måste jag säga , heder åt alla som höll i det förra året :d

silarp
0

vet inte hur upplägget såg ut, just med visningar och bruksprov osv,,, men jag förstod det som att det var inte alla som var kvar till söndag? och det var väll 3 åringar en dag, och så dom andra den andra dagen… men det kanske är vetbesiktningar och annat som är förlagda då…

Man får hoppas på ett smidigt och bra upplägg, så ska det säkert funka 2012 oxå.

PernillaJ
2

#0 Nu bor TS så vitt jag förstår mitt i Sverige och har drygt 60 mil till Grevagården enkel resa - på tal om långa avstånd…

Jag tyckte det var ett bra förslag som Jerker skrev i #71 i den här omröstningstråden (länk) från i våras: gör russens närvaro på Grevagården under söndagen frivillig Glad

Som Grevagårds-premieringen var upplagd under 2011 skedde ändå ingen bedömning av russ under söndagen. Hingstarna leddes in i ridhuset och fick kritik, poäng och avelsvärdeklass uppläst. Därefter paraderade de som satts främst i respektive årgång och ras.

ryttarn
0

#20 tyckte annars att "Reko" hade ett bra förslag i den tråden….

Jerker Klang,

www.isil.se

Cara-Mia
1

Jag håller med om att det är trevligt med sammarrengemang MEN som tidigare sktivits så har man ju lite att sköta hemma också så det är ett himla jobb att åka ivåg.

Funderar lite också på hur kul det är för dom att stå på box så länge för det finns väll inga hagar att springa i för dom? Har ju hästar som är vana att vara ute dygnet om….

silarp
0

ovanstående har jag oxå tänkt på….. min lär väll klättra på väggarna och tugga sönder allt som kommer i hans väg (precis som matten hans…)

VeronicaP
0

#22 De klarar det jättebra faktiskt , mina går ju också på lösdrift i normala fall, man får ut och gå med dem och ev longera dem.  Det tar ju rätt mycket på dem att vistas borta så de kan behöva vila lite mer :D

Reko
0

#20 Fördelen med att bo i mitten av Sverige är att det är långt även till avelsvärderingen för hingstar i Norrbotten. En kompis till mig visade sin nordsvensk där istället och som det är nu slipper man ju även undan tredagarseventet på Grevagården på det viset.

passis
0

15 minuters visning

15 minuters veterinärkoll

5 minuters id-koll med mätning

Hur kan detta ta tre dagar?

Vad gör alla människor resten av tiden?

Eller är det något som jag inte tänker på, som tar typ 15 timmar?

silarp
0

Skrattande har oxå räknat samman den "effektiva" tiden, men jag antar att man har typ 20 3 åringar (om inte fler!) och så är det väll massa äldre hingstar och så de andra raserna,,, så jag antar att det är mycket väntan… Vilket förhoppningsvis innebär att man KANSKE kan åka hem med sin häst (om man bor nära) och få NÅGOT annat gjort NÅGON av de här dagarna kanske?? eller så är man naiv tidsoptimist …som vanligt…

Har bara visat specialras tidigare, men där gick det ganska fort, allt på en förmiddag. (totalt typ 25 hästar)  inklusive bruskprovet, vet och visning, samt parad med samanfattning….

VeronicaP
0

Man umgås, fikar , tittar på alla de andra fina ponnyerna/ som visas fram ,.

#26 Du har glömt att det ska vara sammanträde mm också så det tar längre tid , sen så är det många hästar som ska till veterinärsbesiktningen , inte bara din tex

Jag var där förra året iof kom vi dit på fredagskvällen men det var skittrevligt och så jäkla bra anordnat så jag har eg inget att klaga på , det var inte så dyrt hellar att stå uppställd, eller koppla upp sig till el mm

matildaakerlund
0

måste bara fråga om det har blivit några fler datum och platser klara? :)

Faradiba
0

Det är så mycket som händer hela tiden på Grevgården och man träffar så mycket trevligt folk och det är så mycket häst att se på, så jag hade inga problem med att fylla tiden. Det tar ju ett tag som # 27, 28 säger med vet kontroll mm för alla som ska visas. Den jobbigaste väntan är sammanträdet, iaf om man själv visat Flört.

Kan hålla med #20 att göra medverkan på söndagen frivillig och kanske ägna lite mer tid till de som är där för höjning. I år gick det väldigt fort med de hingstarna som ändå kanske  åkt ganska långt för att visa upp sig och de hann knapt in innan de skulle ut igen.

Jag ser Grevagården som en liten minisemester, vilket gör att det får kosta lite. Jag bor inte så långt därifrån men väljer ändå att sova över och anlitar avbytartjänst för häst att se till mina djur som är kvar hemma.

Men visst skulle det vara rättvist att ha det på flera ställen.

Blev glatt överaskad i fredags när jag hade "för mycket" pengar på mitt kontot Skrattande. Visade sig att ersättningen från avelsvärderingen kommit. Snabbt jobbat med tanke på hur lång tid det tagit för jordbruksverket med fölbidragen, och lagom till julklapps pengar Tungan ute.

Tittut
0

Avelsvärderingen på Gotland är planerad till den 4 mars, dagen efter Svenska Russavelsföreningens årsmöte, men slutgiltigt beslut är ännu inte taget, så ta det som preliminärt så länge.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

passis
0

Vad gör man på fredagen? Det låter som det redan i stort sett bara är lördagen som är den viktiga dagen. Så kan man inte få dispans för fredagen om man har svårt med djurpassning hemma?

Och måste sammanträdet vara i samband med visningen om det nu är det som är flaskhalsen?

Tittut
0

Programmet för 2012 års avelsvärdering på Grevagården är ännu inte fastställt. Information om hur det kommer att bli kommer ut så snart beslut om programmet är taget.

ryttarn
1

#32 Förra året var upplägget att äldre hingstar visades på fredagen och gjorde sina körprov. På Lördagen var det treåringarnas tur. På söndagen var det "uppvisning" av de som blivit godkända och dom fick då även sin kritik.

Jag har velat fram och tillbaka hur jag skulle göra med min hingst -som är född -08 men har nu deffinitivt bestämt mig för att han får bli valack. En av flera anledningar är upplägget på avelsvärderingen. Min -09 har jag inte bestämt mig för hur jag skall göra med ännu. Palle kommer inte bli valack, men jag visar honnom inte denna gång. Med det här upplägget har jag inte råd att ta med mig mer än en hingst, om äns det.

Men som jag skriver i #16, mest sannolikt är att det inte kommer fler hingstar härifrån om detta blir permanentat. Funderar allvarligt på att helt lägga ner russaveln, uppenbart är att man skall vara tämligen rik för att hålla på med detta och avelsföreningens attityd gör det ju inte bättre. Skall russaveln kunna överleva måste föreningen inse att det finns ekonomiska gränser för vad folk har råd att lägga ut. Gör man inte det kommer russet att dö ut som ras.

Alla har inte två inkomster och stora personella resurser runt om…..

Jerker Klang,

www.isil.se

matildaakerlund
0

Någon som vet om några fler platser + datum har blivit klara? :)

Tittut
0

Gotland den 4 mars och Grevagården 23-25 mars, det är det som ör klubbat så här långt.

matildaakerlund
0

okej, tack för svaret!

Reko
2

#34 Från SH:s ordförande kommer uppgiften att ingen av rasernas hingstar ska behöva vara där mer än två dagar. Så ser upplägget ut för nästa år. Hjälper det något?

ryttarn
0

#38 Absolut, det gör stor skillnad….. Iaf för mig….

Jerker Klang,

www.isil.se

silarp
0

skitbra!!

Susan61
0

Synd att det är så långt.Bara till att kastrera då.

matildaakerlund
0

Något datum i norrland klart?:)

silarp
0

#41…låter surt… hur långt har du till närmsta värderingsplats?

Tittut
0

# 42 Inget datum fastställt ännu. Tror SH kommer att behandla det på möte på fredag.

matildaakerlund
0

har norrland fått något datum? :)

Tittut
0

# 45 Tror inte det.

Reko
0

Har Norrland fått något datum?

Ankan2001
0

Inte på svehast.se ligger det nåt datum än…..står bara norrland under April, frågan är ju vart i norrland

amandahandersson
0

Åh, hoppas det blir avelsvärdering i Boden när det är dags för min! Skönt att slippa åka svinlångt i alla fall en gång…..!

Tittut
0

Nu ligger propositionen ute till avelsvärderingen i Boden den 21 april.

Hittas på SH:s hemsida www.svehast.se