SELAR
tittar lite på ny sele åt russinen…
har idag en typ "pfiff standard" eller om det är en hobby, jag vet ej säkert, men den är ganska enkel i sitt utförande, dock har den varit rätt bra och smidig. Dock har jag "förbrukat" två stycken likadana på ett och ett halvtår… jag har använt selen hyffsat korta pass (30 min) ca 5-6 ggr per vecka…
Jag skulle vilja ha en sele som är snäppet bättre än denna, alltså ingen SVINDYR sele, utan en smidig, enkel men lite mer hållbar. Den här har jag bytt lite delar på då och då… svanskappa osv…
Så har jag varit inne o tittat på varioselen, för det är den enda som jag tycker hoppar upp ett snäpp i pris, -utan att hoppa upp till typ 5000 kr…. Men är den verkligen BÄTTRE än den jag har??
Kör just nu gigg, och är väll inne på att försöka skaffa nån typ av vagn som man kan ha både till enbet o par, och därför vill jag kanske även ha selar som kan användas både för enbet och par oxå sedan… men NU har jag inte hittat detta ännu, och behöver nog kika efter en fräschare enbetssele….
Gärna tips om vilka ställen man köper nya selar på, gärna tips om vad ni tycker är bra o dåligt med dom selar ni har-särskilt om ngn råkar ha varion tex…
Jag har den lite dyrare selen till min stora häst, (pfiff presentation) eftersom jag tävlar honom ibland ville jag gärna ha en lite mer hållbar,, men jag tycker nog faktiskt att den är lite…"sådär"… trots sitt pris…
(Jag vet att om man ska ha en RIKTIG sele får man vackert hosta upp 10-15000 LÄTT, och köpa svensktillverkat superanpassat och så håller det i 100 år, men …. tja, det känns faktiskt inte aktuellt….)

Jag tycker att Drive out har bra saker till bra priser
Jag kunde inte få in någon länk….

Två ställen till som jag kom på som säljer selar förutom drive out är:
Ädelssons sadelmakeri
selar.se
:)
Carpe diem!

AHA! Ska in o kolla! det finns ett ställe som heter equilex oxå… men det och drive out liknar varann…

#3 När jag beställde sele på equilex tog det nästan ett år att få den.. Och när den väl kom passade den inte. Drive Out är däremot toppen!

håller med ovanst. om att det tog lite tid.. har oxå beställt därifrån en gång för länge sedan….

Har en vario till mitt russ, har inte använt den så enormt mycket då den bara passar till maratonvagnen, men det är en rejäl sele jämfört med standarden. Snabbkoppling för vagnen är det också 

Nu har jag ingen aning om priset men jag har en sele som Agneta Hecht har handsytt.
Visseligen använd mer eller mindre flitigt men jag har haft den i flera år, till flera tävlingar och det är kvalité!!
Jag vet att hon sytt flera selar och träns på beställning och har alltid hört nöjda kommentarer! =)
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

passar varion även till gigg?
Jag tycker du ska köpa en Ideal Hardness som är mycket bra till ett väldigt bra pris. Jag har haft min sedan 2003 och den är superbra, funkar bra till både en och tvåaxlade vagnar. Mycket omtyckt sele av tävlingskuskar och den är inte så dyr, finns bla hos Börjes. Däckeln är rejäl och ligger bra, sedan är det snabbkopplig på den som är superbra.
Pfiff har faktiskt ett ganska dåligt rykte "ute", den billiga varianten skulle jag aldrig lägga pengar på, man får det man betalar för.

AH!!! Kikade för länge sedan på börjes, men det hade jag totalt glömt av! Hööks vet jag inte har något, för där tittade jag häromdan… inte fanns det på nätet iaf….!
Ska kika på ideal harnessvarianten o jämföra med de dyrare pfiff… jag har sett flera pfiff ute, men det har varit av de lite dyrare,,, den billiga har jag som sagt redan, och den verkar inte ha så lång hållbarhet…!
Annars får jag kanske satsa på den dyrare pfiff… och så finns det ju syntet oxå i lite olika prisklasser…..Men det är helt charmlöst tycker jag (kanske har fel där oxå! En del säger smidigt, hållbart o lättskött…)
Jag har haft en dyrare Pfiff också och Idealen är ett par snäpp bättre än den. Zilcoselen i syntet är smidig men kanske inte så kul att ha som tävlingssele i dressyr/precision då den inte är så vacker, däremot bra som tränings/maratonsele, bara att spola av!!

Equilex körutrustning säljs numera av Washap på www.washap.se. De har både billliga och dyrare selar, och definitivt inga långa leveranstider.
Hej jag har också 2 handsydda som Agge (#7) gjort och de är jättebra. Både bra kvalitet och passform de är gjorda för både tävling och vardag. Kan jag verkligen rekomendera.

ok, får googla lite om detta!