Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 4645 ggr
SigneK
0

FÅNG

Gråter Mitt sto har fått fång!

Jag har ingen erfarenhet med denna sjukdommen - glad ska man väl vara för det - så jag ville gärna höra om era erfarenheter.

Det är så att Silja alltid har varit extremt lättfödd och har väl alltid fått äta mer än hon borde, eftersom  våra hästar går på frigång och hon är ranghögst. Så när man lägger ut något äter ju hon det hon vill. De har inte fri tillgång till hö, men får morgon och kväll på vintren. Kraftfoder har hon aldrig fått annat än en aning när hon haft föl. På sommaren går de på bete, lite åt gången, då vi inte har så mycket mark och en hel del djur att föda.

Nå, hittils har hon alltså varit mer eller mindre överviktig, men frisk!   

Förra sommaren blev hon hemskt fet för att vi trodde att hon var dräktig, men det visade sig vara falskt. Nu efter vintren hade hon bantat en del, men speciellt halsen är fortfarande alldeles för kraftig. 

För några veckor sedan när jag hade klippt hennes hovar sa min syster att hon hade gått konstigt när hon hade ridit, och vi tänkte att hon väl var lite öm av att ha blivit verkad.

Men nu i förrgår upptäckte jag, när jag ville gå en liten tur med henne på kvällen, att hon väldigt ogärna gick på asfalten och överhuvudtaget helst ville stå stilla, och trist var hon. Det var tydligt att framhovarna var ömma och varma. Och halskammen var hård som sten! Stackars häst!

Veterinären var här igår och gav henne medicin och nu ska hon stå inne i 1½ månad och får bara äta lite hö, får inte ens komma ut. Sedan ska vi se hur hon mår. Vet. var väl ganska optimistisk egentligen…

Men jag hade planerat att betäcka henne i sommar, men det verkar ju rätt hopplöst nu…

Ni som har /haft fånghästar, berätta! Kan man ge annat bra än medicin? Jag tycker jag har läst att äppelciderättika är bra för hovsjukdommar? 

Och om hon blir bättre, är det då någon idé att avla mer på henne?

Chirak-96
0

Hej, synd att din häst fått fång, det är inte så lätt att få bukt med. Min shettis hade kronisk fång och gick hela sommrarna i en hage utan gräs och var alltid öm, gick bara att rida i skogen och på gräs (som han inte fick äta av då). Jag valde att låta honom beta på de evigt gröna ängarna till slut, jobbigt men bäst för honom. Jag har hört att man kan ge mängder med morötter!!! Prova det. Måste hon verkligen stå inne så länge? Kan hon inte få gå ut i en hage utan gräs? Hoppas ni får bukt med det. //Åsa

AndersA
0

Har aldrig haft någon fång- häst men varför ska hon stå inne? En hage med dåligt gräs eller långt fjolårsgräs eller kanske en skogshage borde kunna fungera, åtminstone dagtid. Kombinerat med en grushage kanske. Finns en del medel idag som man kan ta till men jag vet inte vad de heter. Någon annan som har erfarenhet? Lycka till!

Asagard
0

Så tråkigt att höra Signe. Wiranda fick fång för två år sedan och sen fick hon fång förra sommaren igen. Fick Finadyne till henne och sen verkade vi henne. Det fungerade för hennes del i alla fall. Men då var det akut fång (vet ej om din häst har akut fång eller kronisk?!). Min andra ponny, Zindy fick fång för många år sedan och då ställde vi henne i en box fylld med blött spån (kallt om fötterna).

Men om jag var du skulle jag betäcka henne (efter du pratat med vet. dock om h*n tycker det är lämpligt), då det sägs att ston mår "bra" av att ha föl vid sidan om de har fång.

Ylva_Sundbyholm
0

En av mina har haft problem med fång, nu i år har vi haft det under kontroll genom att hon har fått gå i en liten rasthage helt utan gräs. Har tagit bort allt krafft foder och i början gav ja hälften av grovfodret i hö och hälften halm.

Nu har hon så smått kunnat börja gå i större hagar med liite gräs som dom andra hästarna har betat ned. Än så länge har ja inte sett någonting på henne sen ja lät henne gå där. Men det gäller att vara väldigt uppmärksam, känner jag minsta lilla att hon är öm i fötterna får hon gå i lilla hagen igen.

Ylva

Andy
0

Min Andy är en "fånghäst", Har blivit sjuk 3 ggr tror jag, 2ggr pga gräs, 1 gång pga annan hästs hö. (är väldigt känslig på foderbyten). Andy är nu 19 år.  Andy går i skogshage o går ute hela sommrarna, kan släppas på bete slutet av sommarn när det blivit avbetat o torrt. Klarar även att gå ett par timmar på gräs, bara jag ökar försiktigt.

När han blev sjuk fick han stå inne ca 1 dygn med vatten o halm. Sedan ut i hagen igen! Som tur är har jag upptäct det tidigt så det ej har hunnit gå så långt.

När man väl vet att de har/får fång är det lätt att undvika, om man har bra hagar för det.

Nackdelen är ju då att Andy är väldigt lättfödd, medans kompisen Russi, 28år behöver äta mycket!

[Croneld]
0

I tidningen hästen nr 1-2 2007 var det en intressant artikel med det senaste om fång och dess orsaker.

Teja-Bea
0

Vi har haft turen att ha få fånghästar. Men har ändå fått en hel del erfarenhet.

Hästar får fång pga energiöverskott. Alltså att hästarna får i sig mer energi än de hinner förbränna. Överviktiga hästar är defenitivt högrisk! När hästen får energiöverskott så blir det en förgiftning i tarmmarna. blodkärlen sväller i hela kroppen. Mest sätter sig smärtan i hoven, där kan ju inte kärlen svälla så mycket och trycket blir därför enormt! Ibland så illa att det blir en hovbensrotation.

Det första man ska göra när hästen fått fång är att tillkalla veterinär! Och så ska hästen få smärtsillande. De vanligaste fångmedecinerna nu är Fenadyn eller Fenylbutazon.

En häst som har fått fång ska stå på mjukt underlag. en djup ströbädd på box eller lösdrift. De ska ej tvingas röra sig!

De ska ha ganska lite vatten så vattenhalten i blodet sänks. Då sänks även trycket i blodkärlen. Hästen ska äta lite salt och inte något sött. Inget kraftfoder eller blött gräs alls! Endast torrt hö.

När hästen börjar bli bättre så kan den få gå i liten sjukhage. Men forfarande väldigt mjukt underlag då den fortfarande har ömma och känsliga hovar. Gärna sand eller torv. inte grus! EJ GRÄS! Hästen ska fortfarande inte tvingas till att röra sig.

En häst som haft fång ska inte tränas/motioneras föränn den är 100% ohalt. Vi rekommenderar även att den skos snart för att avlasta tryck på hoven. Verka kort tå, inget i trakten och sko med sula. kontakta utbildad hovslagare för bästa resultat!

En häst som har lätt att få fång kan med fördel betäckas! Så fort den blir dräktig så går mer och mer av energiintaget till fosret så det underlättar lite vid förbränningen. Bäst mår de av att gå med föl vid sidan. Då en mycket stor mängd av energin går till att ge fölet di. Så jag tycker du ska betäcka stoet! om veterinär anser att hon klarar det.

I övrigt så undviks fång bäst genom att inte ge hästen mer energi än den klarar av att förbränna! Som sagt. Överviktiga hästar löper större risk att få fång! minns även att om en häst fått fång en gång så är risken mycket större att de får det igen.

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

juliapettersson
0

Skulle vilja tillägga att fång oftast orsakas av en störning i tarmfloran, och hästen behöver inte vara överviktig för att detta ska ske.

VeronicaP
0

#0 På Shetlandsifokus sidan är det tips om vad man kan ge fång hästar , vad jag har förstått så har det hjälpt jätte många , men kolla annars med Anna.Ludin som är värd på Ponnytrav iFokus hon kan vad medlet heter.

MagganS-B
0

För 100 år sen (Oskyldig) lånade jag ut en russvalack till en kompis. Han kom ut i en luzernvall, och vad fick han? Jo, akut fång! Vår distriktsveterinär (fanns ingen klinik då…), hade haft en gammal tysk kavallerist som lärare på "Stutis", och hans råd var: smärtstillande pulver + kortison, stå i iskallt vatten, fångbeslag och att man skulle GÅ med hästen varje dag i ett par timmar + att han bara fick lite mat (hö!). Hästen var så dålig att han inte ville stå på benen ens, men vi fick upp honom, gav honom medicin, skor med sulor, och jag gick med honom i ett dike i skogen ett par timmar om dagen, ispåsar på fötterna på natten…Han blev bra! Men tålde inte för kraftigt foder, eftersom han blivit överkänslig mot för kraftig foder, typ ko-hö med luzern i! Det här hände på 60-talet, och jag tror faktiskt att man fortfarande kan få hästen frisk på det här viset om man bara har koll hela tiden att inte sjukdomen får pågå under en längre tid!

SigneK
0

Tack så mycket för alla råd. Då hoppas jag att hon blir bättre snart så vi kan betäcka henne iår i alla fall. Hon är ett riktigt bra fölsto och trivs så bra med att gå med föl vid sidan. Men det är inte så att fång är ärftligt? Eller man vet kanske inte….

Jag vet inte varför hon måste stå inne så länge (jag var inte hemma när vet. var där) men jag får höra om inte hon kan få gå ut i en liten sjukhage bara….annars blir hon väl galen, hon är ju inte van att stå inne alls, stackarn.

Usch, vad det är hemskt med sjuka hästar!

SigneK
0

Men Maggan, jag läste faktisk just i en relativt ny bok att cortison får man absolut inte behandla fånghästar med, då det kan göra allt mycket värre. Och inte heller tvångsmotion. bara lite motion så mycket som hästen själv tycker är roligt…..

MagganS-B
0

Det var ingen tvångsmotion utan promenad i kallt vatten för att kyla ner hovarna och hejda inflammationen! Dessutom gillade han det!

Tyvärr är Vet. Andersson död, så jag kan inte få det där om kortisonet bekräftat, men det är i och för sig inflammationshämmande, så jag tror faktiskt inte det var så dumt! Tänk på att det är över 45 år sen….och allt nytt är inte guld värt eller hur? Många gånger är gamla "huskurer" inte dumma alls (säjer jag som jobbar på apotek…)

Jag ville bara dela med mej av det jag varit med om, har inte varken förr eller senare haft någon fånghäst!

Annette
0

Det finns något som heter Protexin och är frystorkad tarmflora. PM:a mig om ni vill ha info var man får tag i detta.

VeronicaP
0

#14 Så hette det ja Anette , jag kommer ju aldrig ihåg vad det heter . *ler*

SigneK
0

Jovisst Maggan, om det fungerade, då är det ju bra förstås! Det är bara för att jag hade läst det att det stod specifikt om cortison att det inte var bra. Men det är svårt, ofta så kan man ju läsa en sak och så hör man någon som säger precis tvärt om. Jag vet inte…..

Annette -  jaså Protexin känner jag till, det hade vi en gång till ett föl med dålig mage. Det kan man köpa hos veterinären vet jag. Så det kan vara bra mot fång också?

MagganS-B
0

Säkert är Protexin bra, låter som ett enzympreparat, normaliserar tarmfloran….det är ju den som blir rubbad!