Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettbetäckningar-fölningar
Läst 6142 ggr
Tyfon
0

semin?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hur vanligt är det med russhingstar som står på semin? hur intreseasnt tycker stoägarenra det är med semin?

PernillaJ
0

Semin på russ är en rättså ny företeelse i Sverige, det är bara Tyson II 536 som tjänstgjort via semin hittills. Första säsongen var 2004 och då seminerades 38 ston med honom: 21 ston (15 föl) med färsk sperma på stuteriet, 17 ston (10 föl) med transportsperma. Därefter betäckte Tyson naturligt 2005, i fjol gick han på semin till 10 ston, och i år har 24 ston seminerats.

I Finland har Micklas 571 stått på semin, 2006, och användes då till 12 ston.

Reko
0

PernillaJ nämner i tråden om Micky att han ev står till förfogande via semin nästa år.

Det finns fördelar och nackdelar med semin. Faktum är att färsk sperma har högre dräktighet än allt annat, åtminstone är det så bland varmbloden. Man skulle kunna få tillgång till hingstar som står långt bort och som inte kommer till användning. Russhingstar i Norrland kommer inte till någon stor användning trots bra travmeriter hos flera.

Det finns en risk att hingstar på semin blir alltför dominerande i aveln med påföljande risk för inavel i framtiden. När man väljer hingst väljer man också bort alla andra alternativ. Redan i dag används inte alla hingstar som är godkända utan flera står på vilande licens.

StuteriSolo
0

På ett sätt är ju semin intressant ur bevarandesynpunkt, om man kan spara sperma från hingstar med ovanliga linjer kan man bidra till att försöka spara de linjerna. Andra lantraser sparas ju på detta vis (får och kor)

Och med avstånden i landet skulle det ju vara intressant att kunna använda hingstar som man kanske har 100 mil till. Alternativet är ju att låna hingst, men det är ju inte alltid det fungerar med tilltänkt objekt, det finns ju folk som t.ex tävlar sina hingstar och vill göra det själva och så :)

Reko
0

#3 Till skillnad mot nöt är det inte alla hingstar som passar att frysa efter och det frysta har sämre dräktighet.

Merete-h
0

For min del- noen år fram i tid- hadde det vært supert med semin. Det fins kun 7-8 godkjente russ-hingster i Norge, og jeg føler sterkt for å bruke noen av de Svenske. Vi  bor 2 mil unna nærmeste hingstestasjon, og det hadde vært et bra alternativ mot å reise over grensen.

Reko
0

#5 I Norge har ni några hingstar kårade som inte är godkända i Sverige. Hur skulle det funka vid en registrering av föl efter dem, i Sverige? Någon som vet?

palomia
0

#6 Det borde ju i rimlighetens namn vara samma som tvärt om, alltså hingstarna i sverige är ju inte visade och godkända i Norge… Kan man tycka iaf.FundersamOskyldig

SigneK
0

Jag tycker nog att det är lite skumt med transportsemin och skulle knappast använda det till mina ston även om det fanns på fler hingstar och även om det vore praktisk på sitt sätt. Men dels blir det hemskt dyrt med alla veterinärbesök och dels är det bara liksom…konstigt. Tycker jag.

Reko
0

#8 Kostnaden är ju en hämmande faktor förstås! När hingstarna står på färsk/transportsperma så får de inte användas till naturlig betäckning heller. Däremot kan man samla till fryst tidigt på säsongen för att använda naturlig betäckning under sommaren.

Skulle föreningen genom bidrag (EU? SJB?) kunna ställa en till hingstar till förfogande på semin? Det är stora kostnader i initialskedet har jag hört. Jag tänker då närmast på hingstar med lite udda härstamningar. Även om man vill nyttja dem står de ibland lite långt bort och det blir en hämsko i sig.

StuteriSolo
0

Ur bevarandesynpunkt kunde det ju vara intressant med stöd till ston/hingstar som är av udda stam. I föreningen Allmogekon får man t.ex transportbidrag om man köper en härstamningsmässigt itnressant tjur. Kanske skulle vara något att filura på, för att uppmuntra avel med hotade linjer t.ex SvRAF borde kunna söka pengar för ett bevarandearbete. Finns mycket att fundera på i den här saken! Och om man kunde spara frusen sperma efter en del hingstar vore det ju praktiskt. Hur genomförbart det är är ju en helt annan sak…

PernillaJ
0

Men sedan är det en stor kostnad för stoägaren att seminera med fryst sperma, jag har hört stationsavgifter i trakten av 10.000 kr (plus moms). Dessutom är det ganska få stuterier som vill jobba med fryst semin, på grund av att det kräver så mycket merarbete, främst genom täta UL-undersökningar av stoet. Man bör gärna UL:a var fjärde timme (dygnet runt) när det närmar sig ägglossning, för att kunna seminera så nära inpå ovulation som möjligt, eftersom spermier som varit frysta har kortare livslängd. Fryst semin = stora kostnader och låg dräktighet…

NovaRoll
0

#11 Bredberg på Norrby UL Mån, Ons, Fred med sem. även sem. Tisd, Tors. Lörd med GODA resultat, och dom tar emot 150 + ston per secong, vilket vi (familjen) är dom första att skriva under på…..UTAN UL var 4:de timma, vilket är nonsens…

StuteriSolo
0

JA semin av hästar är ju inte lika enkelt som med kor :)

crazycattiz
0

stuteri cape i Ö-vik är en av de seminstationer i landet som har högst dräktighet på fryst sperma och då ligger de "endast" på ca 51% så nog är färsk att föredra.

Om man ska frysa sperma från gamla hingstar för att kunna bevara olika linjer så ska det nog vara ett väldigt fertilt sto som får dom chanserna för att inte allt ska gå om intet..

kristina-axtorp
0

Tanken med semin är god men frågan är om det fungerar rent praktiskt och ekonomiskt? En hingst som står på semin får inte betäcka naturligt t ex. Vi har en veterinär som själv har semin på häst och skulle säkert ställa upp men oftast fungerar det så att den som har hingststationen har utbildats till seminör och själv seminerar. ( att utbildas till seminör får man själv stå för och man går en vecka på t ex Flyinge, om det är samma som för 10 år sedan) Först undersöker och UL:ar veterinären, sedan skickar men efter sperma och kanske ett dygn senare semineras stoet. Om då veterinären ska komma igen för att även seminera så blir kostnaden dubbel då veterinären måste komma varje dag periodvis. Man kan naturligtvis försöka samarbeta med en seminstation och åka dit med hingsten för samling och få stona att stå där. Men oftast har den inte samma skäliga pris för uppstallning/bete som vi russhingstägare har! Detta kan kanske fungera om det gäller "bevarande" hingsten, men bidragt för det fölet blir nog ganska kostsamt! Jag föredrar nog ett transportbidrag. Visserligen vill man kanske inte skicka sto med föl men många låter ju stona gå gall något år och då kan man passa på att skicka iväg dem en längre sträcka.

NovaRoll
0

Har du stoet på seminstation, och som i vårt fall, så betalade vi 4,500 inkl. moms. gällande hela seminperioden oavsett antal inseminationer fram till konstaterad dräktighet och inkl. 2ul ev. 3 om det är tidigt på sessongen och stoet har krånglat….tillkommer ev. medicinsk åtgärd av stoet i form av ev. back.prov eller annan behandling….inte dyrt om man betänker att det gäller stations- och vet.avg. inkl. inseminatör och övrig personal =)

Reko
0

Det nämndes om semin i en annan tråd och jag tyckte det var bättre att följa upp med min fråga här. Är det någon som vet hur långt det är kommet med tappning av lantrashingstar genom Jordbruksverkets försorg? Jag har haft funderingar på om man ändå ska tappa för att frysa också kunde ha de stå på transportsperma också någon månad.

FridaMariedahl
0

Mitt stall ligger granne med en seminstation :)

Reko
0

Jag försöker väcka tråden till liv igen. Hur långt har russen kommit med att tappa russhingstar i bevarandesyfte med stöd från SJV? Hur många? Vilka i så fall?

ryttarn
0

#19 Tror inte det kommit igång ännu, men är inte säker. Man har delat upp de hingstar som man tycker är intressanta i ett antal grupper. Man tar en grupp i taget och ser hur långt pengarna räcker. Men som sagt, jag tror inte det har kommit igång ännu utan planering pågår fortfarande.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tittut
0

Tillägg är att det hänger på SJV. Det är de som håller i pengarna och bestämmer hur det skall gå till. SvRAF har varit behjälplig med vilka hingstar som anses intressanta och kontakter med hingstägarna, resten ligger just nu hos SJV.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Kristina-
0

Jag har haft kontakt med flera seminstationer då vi haft funderingar på att betäcka med Tyson, men det blir för dyrt tycker jag. 10.000 eller mer skulle det gå på beroende på hur länge stoet måste stanna, då dom även tar ut en avgift per dag.

Lina-P
0

Jag har en hingst och bor bredvid en rätt så stor semin station inom travsporten i Jämtland. Vi hade diskussioner om att testa semin. Men då det blir så mkt kostnader och Namnlöse har inga ston så var det slöseri med pengar. Men hade vart kul att testa, en hingst med intressant stam.

Reko
0

#21 Får man ta del av vilka hingstar som anses som intressanta och är kontaktade? Även om man fryser sperma efter dem är det väl inte aktuellt att använda det just nu men kan kanske ge en fingervisning om vilka hingstar som borde användas mer.

Dolores
0

Är det ens tillåtet att använda nu ej levande hingstar? Vet att det fanns ca 20 strån efter den tidigt döde Crowntron (travhingst).Efter en massa diskutioner användes dessa strån till speciellt utvalda ston.

PernillaJ
0

#25 Det är nog väldigt olika från ras till ras. Inom welsh hade de kvar fryst semin efter Coed Coch Targed (död 1999) länge, och i halvblodsaveln finns fortfarande litet lager kvar efter den utmärkte hoppförärvaren Irco Mena som dog 1995.

Inom svensk travavel är det förbjudet att använda fryst semin efter en hingst senare än året efter han dog (tror jag - vet inte om reglerna uppdaterats på senare år?). Jag minns oxå att Queen L's pappa Crowntron (död 1986) var ett dispensärende, som beviljades tack vare hans förnämliga förärvning och alltför tidiga frånfälle. Han fick åtta "postuma" avkommor födda 1993.

NovaRoll
0

Till alla och en var som tycker att det är krångligt och dyrt med semin (Tyson spek?) kan jag säga att det är värt varenda krona då jag numer har klimpen här hemma och som inte på någotvis blev oäven i utseende eller temperament Skrattande

Tusen
0

#27 Självklart är man nöjd OM det blir ett föl men risken är ju att man får alla kostnader men ändå blir utan föl. Det är en kostsam risk man tar då.

NovaRoll
1

rabatt om stoet kastar…men man får inte glömma att som stoägare så BÖR man ta back och andra prov..men i infektionssyfte så är inte risken större utan mindre med insemination.

Vår kille blev inte BILLIG…men men han uppfyller mina förväntningar (i dagsläget) med råge och skicker ett stort TACK till

FAM: MELANDER spec. Madde

Tittut
0

# 29 Det är enligt författningen om semin, krav på att stoet måste genomgå en gynekologisk undersökning av veterinär innan inseminering. Där skall också ingå baktprov om det finns misstanke om ev störning i livmoder eller annat.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Tusen
0

#29 Jag menar att även om hästen är okej händer det faktiskt att de inte tar sig. Att då betala 10 000 kr för ingenting är jättedyrt. Att enbart betala språngavgift är ju ändå betydligt billigare. Tror inte att er avkomma hade varit sämre om stoet betäckts på naturligt sätt. Bara mycket billigare.

johannaolofsson
0

#31 Tyson II har en en levande fölavgift på 2700 kr. De tar en språngavgift på 1500 kr + fraktkostnader oavsett om stoet tar sig eller ej, så man betalar inte allting om det inte blir nått.

I vårt fall som bor på Gotland kostade det nästan lika mycket att ta semin på Tyson som tex att åka till Skärplinge tur och retur och lämna stoet vid Darius Roll, men vi är speciella som bor på den här önFlört

Tusen
0

Jag läste i tidigare inlägga att semin kostar 10 000 kr och då var det nog kanske Tyson de tänkte på, men om vi bortser från det, så är ju semin, oftast  dyrare (för oss fastlänningar) än naturlig betäckning.  Vad jag menar är att för de som har ston kan det ibland kosta mer än det smakar just för att själva insemineringen är ganska dyr. Att använda semin och betala veterinären dessutom kan bli en ganska dyr historia om det sedan inte blir något föl. Men om man nu absolut vill ha en speciell hingst (på semin) så betalar man säkert för det också och hoppas på det bästa.

Vad sen hingstägaren tar för språng osv. det är en helt annan sak.Glad Tycker absolut att hingstägarna ska ta betalt så det är inte alls det jag diskuterar.

johannaolofsson
0

Jag förstod vad du menar och det är verkligen dyrt må jag sägaFoten i munnen Ville bara få sagt att det inte rör sig om 10.000 kr om stoet inte tar sig, i sådana fall om man har stoet uppstallad på seminstation hela sommaren kanske man kommer upp i det beloppet, men det borde höra till ovanlighetenFörvånad men med levande fölavgift, språngavgift, semintransport och avg till seminstation och veterinär måste man som stoägare lägga ut ca 10.000 kr.

Vår guldklimp är värd varenda kronaFlört

Kristina-
0

I tidigare inlägg när jag skrev att det kostar minst 10.000 att betäcka med Tyson så var det med levande fölavgiften inräknad, för naturligtvis räknar man ju med att det ska bli ett föl, men blir det inget så slipper man ju den avgiften , men det blir rätt dyrt ändå. Men får man ett friskt och fint föl så tycker man så¨klart att den är värd alla pengarna !

Tusen
0

#34 Bra att du förstog. Ibland kan det bli så fel när man skriver och inte pratar.

Lycka till med er guldklimp.Glad

Cara-Mia
0

Satt och läste lite i denna tråd. Om det inte är för dyrt med semin tycker jag att det kan vara intressant. Vet att jag själv inte vill åka så långt med ex sto och föl.

NovaRoll
0

Detta med backprov som naturligtvis tas på station, vad jag menar är att det kan vara på sin plats att kolla sitt sto tidigt på sessongen, innan hon går på station då hon kommer dit i samband, strax före brunsten för insemination och ev. infektioner/problem kan åtgärdas i tid för bästa resultat. Mvh

ostsiv
0

Gammal tråd Glad men är det fortfarande bara Tyson som finns på semin ? Funderar på att betäcka Shakira e.Darius Roll u.Bellis Ess ue.Julle….. och är det någon som vet vilka hingstar som står i län angränsande till Jämtland?

Lina-P
0

#39 Synd att inte Namnlöse är hemma nu då.. Skrattande

Lina-P
0

#39 Pelle Russ ägs ju av en på Frösön. En fin hingst som gått bra i ridsporten. Vet dock inte vart han befinner sig.

Jag är också fundersam på hingstar till mitt sto som jag vill betäcka till våren!

ostsiv
0

#41 ja Namnlöse hade varit ett alternativ :) vi vill betäcka med en hingst med travmeriter.

Reko
0

#39 Det är bara Tyson som har stått på semin bland russhingstarna i år. Björksta Eddie kanske är ett alternativ?

ostsiv
0

#43 Björksta Eddie har Vagabond som farfar och det har Shakira också (e.Darius Roll ee Vagabond). Tyson är e.Vagabond. Är det inavel eller linjeavel om man bet. med någon av dem ?

Tusen
4

#44 Linjeavel är samma sak som inavel. Att vissa kallar det för linjeavel är mer för att det ska låta genomtänkt och lite "finare". Men likt förbaskat är linjeavel lika med inavel.Flört

ostsiv
0

#45 misstänkte det Rynkar på näsan