Vikt på russ?
Har använt ett viktband för första gången. Nu är det väl såklat olika på alla band, kan kgs vara kg? Isf väger mina valckaer 350 och 325!!!! Nog för att de är lite runda, men låter inte det mycket? 250 har jag gissat på.
6-åringen är 121,5 hög och 4-åringen inte mätt, men ligger däromkring han oxå.
Vad väger era russ?
Jag tror nog att det stämmer rätt så bra. När Monita var riktigt mager och i full tävlingskomdition vägde vi henne på våg och hon vägde då 270 kg. Hon var då mycket tunn. SKulle tro att de flesta russ väger runt 300- 330 kg. Ibland mer.
Shettisen vi hade, som vägdes vid samma tillfälle, och som också var i full tävlingskondition men som inte var mager utan i riktigt fin, vägde på vågen, 225 kg.
Den andra, lite rundare shetttisen vägde då 280 kg. han är dock något knubbigare. 
Mitt russ (ca 120 cm) vägde 320 kg "på bandet" och när vi vägde på kliniken 309 kg, så bandet stämde ganska bra på henne…
Tror de flesta vuxna russen väger mer än 250 kg…

Ok, tack…. Då har mina russ alltid fått för lite av medicin och så kanske jag har för mkt häst i transporten…. Måste väga c-ponnyn….

De russ som jag vägt på våg har stämt bra med bandet Komet 347 på bandet 352 på vågen Qluring 348 på bandet 349 på vågen ingen av dem var tjocka då Tror de flästa får för lite medicin och avmaskningsmedel
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Jag vägde alldeles nyligen min Joel när vi var på Strömsholm, han är stor 130 cm och inte tunn. Han vägde 302 kg. Jag har alltid räknat ca 300 kg så jag var rätt ute där.
Jag brukar alltid räkna 300 till dom stora!

Jag ger alltid mina russ 350 och gäller det avmaskning kan de tom få 400 ;)

#5 & 6. Det tycker jag låter rimligt. Då borde ju isf mina väga ca 250. Typ.
Nåja, tack för svaren. Om jag får tillfälle nån gång på klinik ska jag kolla om man får väga. Tills vidare litar jag på bandet.

#8 Tycker det låter lite med 250 kg på russen , vi vägde russen på ridskolan 1 gång om året och där vägde de mellan 300-350 kg och då var de smala och vältrimmade , där den minsta var 117 cm