Min häst är död. :-(
Följer upp "Wille-tråden" med en dödstråd istället.
Känsliga läsare varnas!
I morse när jag kom ut i hagen var allt som det skulle. Alla hästar var okej och jag gick in för att äta frukost.
Vi beslutade att vi skulle köra iväg Rocco och Winner till betet och jag gick ut i hagen för att hämta dem. Såg inte Rocco någonstans, men efter några sekunder såg jag att han låg under elevatorn. Skrattade lite och sa "jaså, du har lagt dig för att sova där". Gick fram för att väcka honom och såg då att det låg blod framför hans huvud. Första tanken som slog mig var att någon fölat, men så insåg jag att det faktiskt var fel hage…
Ringde in till Robban och bad honom komma ut. "Rocco ligger död i hagen. Det ser ut som om han blivit skjuten i huvudet."
Robban kom ut och vi konstaterade båda två att han var död. I ren chock gick jag in, letade upp försäkringspapperna och ringde sedan veterinären som kom ut och fastställde dödsorsaken.
Dödsorsaken var att de lyckats få av en kedja på elevatorn, vilket resulterat i att ett järnrör "ramlat ner" i vinkel så det stod precis rakt ner mot marken ca 2 meter upp i luften. Sedan har Rocco av någon anledning "hoppat" upp med huvudet före rakt in i järnröret och fått det inskjutet rakt in i pannan, ungefär som när man avrättar djur med en bultpistol. Vi kunde konstatera att han inte han lida och att, oavsett om jag så stått jämte honom, så hade jag inte kunnat göra någonting.
Tänk att jag klarat av att skriva allt detta. Hoppas att ingen tar illa vid sig. Jag är i chock fortfarande och kan inte riktigt förstå att det hänt, men var ändå tvungen att skriva av mig (igen, har redan skrivit på shetlandsponny.ifokus.
En liten sidnot bara:
Tänk på att en olycka kan hända så lätt. En liten sak som kan göra det lite lättare är att ha sina djur försäkrade, även om det kostar en hel del. Min häst kunde lika gärna skadat sig jätteilla och kostat flera tusen i veterinärkostander och att då bli tvungen att ta bort sin häst pga att den inte är försäkrad det kan inte vara en rolig "upplevelse".

Fy vad hemskt :(
//Mickan

usch stackars dig..:-(

Lider med dig!
Många kramar till er!
Nä usch, stackars ni! Tur att han var försäkrad och bra trots allt att han inte hann lida.

Omtänksamma kramar till er bägge från alla oss på Björkhult. Ibland är det kort mellan glädje och sorg….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#6 Ja, det kan man verkligen påstå. Fick precis veta att ett av mina ston som jag lånat ut fått ett stoföl nu ikväll! Gissa om det var glädje på högsta nivå. Skönt att få en glimt av glädje så här i all sorg!!
Längtar så efter foton på den lilla nu!
Tack allihop för er omsorg!

naaw… stackars er.. tur att det gick snabbt iaf.. hemsk om han fick lida.. beklagar.. =(