det eviga kolikskiten..
Måste bara klaga. Alma har fått förstoppning/kolik igår och magen vill inte riktit ge med sig.
Vet var ut igår och gav smärtstillande och var inne med handen och kände så allt var ok, hård avföring och ganska torr.
Paraffinolja har vi sprutat in under gårkvällen och efter smärtstillande sprutan var hon hungrig och stökig, precis som vanligt.
Kl. 2.00 var jag ut till dem igen. Båda ponnyerna stod som frågetecken och verkade normala.
Kl. 6 imorse kom jag dit med mat, trodde allt skulle vara ok men icke. alma hade återingen ont i magen. Återigen in med parafinolja och strök lite där det tog sjukt och vips var ponnyn pigg igen på mat.
Gamla gubben som jag hade dem hos förr kom och gick och motionera henne lite, och fick henne skita idag iallafall.
Idag klockan 15.30 hade hon återigen ont. In med olja och började gå med henne. Det hjälpte. Dock inget bajs.
Hennes symptom är att hon lyfter upp höger bakben, tittar sig under juvret och kan stå så ganska länge. Glasig i ögonen, trött och ville ligge ner igår kväll.
Nu har jag henne i skild hage så jag får se om hon dricker och skiter alls ngt. Trött är man och inatt blir det väl åter promenader till hagen för min del. Vet tror det beror på att gräset fryser fram och tillbaka hela tiden.. många hästar är tydligen väldigt uppställda med dethär nu…. Så hoppas bara det ger med sig snart.

usch…. lider med dig.. hade "kolik" i somras på 2 av mina vid 2 olika tillfällen… fick inte ihop det alls, men vetrinären sade att det förmodligen berodde på dåligt vatten, att det regnat mycket på torr mark-vattnet blev stående och de drack det…. samt att när det började regna och var sååå blött, så torkade det aldrig upp, och gräset var täckt med " gammalt dåligt vatten" som gav upphov till bakterier.. som hästarna käkade…= kass mage…
Det hade tydligen varit så på många ställen i sommar… läste oxå en artikel, tror det var på atl, om att det varit ett riktigt "kolikår" i år, även pga dåligt foder (till följd av det lite halvkassa vädret…)
Hoppas din ponny blir frisk snart igen! Vi brukar köra med blött betfor och betforvatten när våra djur får kolik… man ser lätt när dom blir bättre, eftersom dom gärna äter det, och det verkar lösande på hästar med hård/torr mage…
Kanske har vet. givit anvisningar om att låta bli detta av ngn andledning, annars kanske värt att testa…
Lycka till och hoppas det släpper snart…
Blöt mat överhuvudtaget till kolikhästar/förstoppning: Äpplen, morötter, uppblött betfor + gå, gå, gå!
Äntligen såg jag skillnad imorse. Alma var mycket bättre, men sprutade ändå in 2 dl olja åt henne så hon har lättare att smälta höet. Den lilla mängd de får nu altså. Men inget magknip hade hon inatt heller.
Roligt att ha hästar med kolik då det regnar och blåser iskallt…. då undrar man för ngr sekundar vad man riktit håller på med när resten i byn ligger och myser i stugorna. men vad skulle man annars göra om man inte skulle ha hästarna som intresse ? antagligen vara en datanörd eller spela playstation/xbox.
# kan man faktiskt ge morötter och äpplen ? Är det bra för att magen ska komma igång ?

japp, äpplen är jättebra! Mycket sött som fräser igång magen….
skönt att det är bättre!

Varför inte ge loppfrö ? de håller ordning på magen och man kan ge det som tarmrens 1 gång i månade tex eller varannan månad ? vet många här nere som ger det till sina ponnyer då de bor på sandmark
jag hade åt min shettis linfrökross när hon hade magsår och kolikanfall. Dock hade hon otroliga smärtor och bara kastade sig längs med marken då hon var sjuk. Alma hade ju väldigt lindrigt knip jämfört med henne.
Linfrökross då ? Tror ni det är ngt jag kan ge ? Har en påse med det, men datum har gått ut på det. Går det månne att använda ändå ?

Är hästen avmaskad mot bandmask?
Jodå, hon blev avmaskad för en tid sen, så det borde det inte vara.
Vi fick också tips på loppfrö, då två av stallets hästar drabbats av kolik, men kan ge det förebyggande också, vi ger våra ponnyer 1dl/dag nu.
Jäkla årstid, en står med misstänkt hovböld också 
Jag är så himla trött på dethär vädret. Igår var det minus fyra, idag är det plus fyra. Jag hatar snö, men faktiskt nu vill jag ha det. Återigen igår var Alma trött och slut. Magen kurra och bubbla på bra, men ändå verkade hon må pyton. Men apit har hon iallafall så det är det inget fel på.
Ni som ger loppfrön, hur ska man ge det? Det står att de ska läggas i blöt mat, men menas det då att de ska blötläggas och svälla innan man ger det eller bara att man häller i de torra loppfröna i maten och ger direkt utan att de svällt?
Mina pållar har under hösten oxå haft lite knorr med sina magar, dom har fri tillgång på hö, är avmaskade och får linfrön men ändå får dom lite ont ibland. Så nu har jag köpt loppfrön eftersom marken är ganska sandig ifall det nu beror på det.
Vi blötlägger loppfröna för sig i en hink under ca 30-60 min MINST innan fodring för att vara säkra på att de sväller ordentligt. Du vet när det är färdigt när det är "geleaktigt". Våra pållar äter dock inte bara loppfröna, utan du kan behöva blanda ut det med ex uppblött kli/krafft- så att det blir till en gröt. Många hästar äter inte loppfröna då de är "geleaktiga" när de är uppsvällda, så det är nog därför det står att det ska ges med blött foder! ;)

När min fick det när hon hade kolik så skulle det inte blötläggas utan jag la dl direkt på hennes betfor annars åt hon inte det och de sa på veterinärstationen att jag skulle göra så
Jag ger mina torrt. Vi hade en representant från biopharma som sa att det gick bra att ge utan uppblötning. Tarmsaften räckte att gelea dom
. Heter det så=))

Vet du att det måste vara dubbeldos av vanligt maskmedel mot bandmask?
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

#15 fast man ska bara avmaska mot bandmask om man vet att hästen har det , har jag alltid fått höra

Jag hade ett sto som fick kolik pga av bandmask i nov tid henne såg jag bitar av maskar på även två av hennes avkommer fick samma som 1-åringar kolik Dessa blev bra med avmaskningar
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Är det någon som hört talas om att russen på Lojsta Hed nånsin haft kolik?????? Dom går ute året runt och äter precis vad som helst som finns på marken…….+ hö givetvis, men ändå? Kan allt bero på att vi stoppar i hästarna en massa konstigt foder som gör att dom blir mycket känsligare?
Hur mycket vikt kan de tappa på ngr dagar ? Tycker Alma gått ner i vikt bara på ngr dagar. :/ Dock är tjejen som vanligt nu. Är jätteglad och nöjd! :) Och matte pustar ut. :)
#19 - De kan tappa oerhört mycket. En av våra russ tappade minst 20 kilo över en natt då hon hade fått en allvarlig sårskada dagen innan. Vet hade varit där och lagt om m.m. men det blev akut upp till klinik på morgonen när vi hittade henne bla pga viktminskningen…
Okej… för Alma har på ngr dagar tappat mycket. Det märks på hennes bak. Benen sticker upp lite. :/ Mina ponnyer brukar ha en tendens att vara lite… rundare. :) Så därför är jag lite nojjig.

ja,,, #18, jag läste i den där russboken jag fick från en utställning i somras… att det var någon av hingstarna som dött av ngn typ av "tarmvred" en sommar…. minns inte men det var ett tag sedan… tarmvred/kolik… hmmm… kanske inte helt hundra diagnos heller, men det HÄNDER säkert… även om det inte är så vanligt!
Dom ska ha att käka hela tiden, lite lite,,, så undviker man nog sådana problem till stor del iaf…
Inser att jag har haft en fantastisk tur som inte råkat ut för detta elände. När jag red russ på Gotland på 80-talet var det bonden som gav hästarna mat. De fick 2 gånger om dagen samtidigt med korna, varken mer eller mindre. Vet ju nu att det är för lite, men då ifrågasatte jag aldrig. På gården fanns under ett antal år 4 russ, men aldrig att någon hade minsta känning från magen (eller något annat heller för den delen, de var baske mig inte ens halta en dag!). Så jag har faktikt trott att russ inte (eller bara mycket sällan) får fång!
Men nu äntligen har ett snölager kommit hit till mig i finland på ca. 5 cm så nu finns inte det frusna gräset till synes så mycket mera. Tur är det. Dessutom sätter jag i mitt stora hönät mat nu så de har mer att tänka på och äta.. och så¨tar det ju längre tid. Igår var jag ut och skrittade med henne en 2km med ryttare på ryggen och det gick bra.