Exem problem!
Min kompis gotlandsruss har Exem och jag undrar hur man kan göra så det inte kliar så mycket för hästen? Saker förutom Exemtäcke eller vad det heter.. Kan nån hjälpa?
Jag har en islandshäst med eksem. Han har täcke och jag smörjer in honom med Leovet Bio-skin oil och det fungerar för oss. Finns många andra medel som också kan fungera lika bra, man får prova sig fram till det passar en och sin häst bäst. Mycker myggmedel på sommaren. En del mår bäst av att få komma in under den värsta tiden, vid skymningen. Kan vara bra att duscha dom ofta med grönsopa tex, head & shoulder fungerar också, något som får bort mjällen som blir helt enkelt.
Jag har börjat ge min HestaMix från St Hippolyt nu i höst, vet därför inte om det fungerar. Men det är gjort för just Islandshästar och andra liknande raser och ska motverka eksem, en del har tydligen blivit av med eksemen helt. Eksem beror oftast på mineralbrist, iaf hos Islandshästar och i HestaMix finns allt de behöver som fattas. Men jag vet själv inte som sagt om det fungerar än.
Hoppas det hjälper dig lite grann iaf :)
Just islänningar (enligt vad jag läst!) och vissa russ är otroligt allergiska mot svidknott (människor också!) Tror faktiskt att det är dom som framkallar eksemet från första början…..
#2 De får eksem för att de är allergiska mot just knotten. Men att de är allergiska beror oftast av brist på mineraler. På Island finns det otroligt mycket mer mineraler i marken än här i Sverige, så när hästarna flyttar hit och deras "förråd" med dessa mineraler tar slut bryter eksemen ut. Därför får de flesta eksem först efter några år och inte på en gång.
Samma sak gäller väl Gotlandsruss från just Gotland, där är det väl också mycket mineraler i marken?
Fast det är vissa hästar som får eksem fastän det inte ens finns svidknott i närheten. Så visst kan de få eksem av annat också.
Mineralbrist har sällan våra hästar här i Sverige heller.
Kanske inte andra, men många islandshäst som importerats från island får inte i sig samma mineraler av betet som de får på Island.
#5 Då får man väl tillsätta de som saknas. Det borde väl inte vara så svårt?
#6 Det är det inte, det har jag inte sagt heller. Jag säger bara att det ofta beror på detta när just Islandshästar importerats får eksem.
Min häst hade eksem innan jag köpte honom så jag kunde inte förhindra att det bröt ut när han kom eftersom jag inte ägde honom eller ens kände till att han fanns då, men nu får han mineraler så eksemen har blivit bättre.

#5 Den forskning(SLU) som jag läst när det gäller islandshästar och exem nämner överhuvudtaget inte mineralbrist som en faktor. Skulle vara intresant att höra vart du fått denna information ifrån. Efterssom jag själv har ett russ med exembekymmer har jag läst "allt" som finns om detta. Det finns massor av tyckande och tankar men väldigt lite forskning. Många hävdar ärftliga anlag, samtidigt ser man att islandshästar som föds i Sverige har mycket mindre exem än vad importerade hästar från Island.
Våran "exemhäst" har exemtäcke hela svidknottssäsongen samt att hon står inne under natten. Dessutom smörjer vi med en salva som jag just nu inte kommer ihåg namnet på. Fungerar hyfsat bra. Ett problem med många medel är att det är karens på dom, vilket gör att det är komplicerat att använda på en tävlingshäst.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

#3 Gotlandsrussen får exem även på gotland 
Islänningarna har inga knott och som hos alla individer så är en del känsligare än andra så när dom exponeras bryter det ut på en del och andra inte…
Tillbaka till din fråga; Jag har en med "exem" som jag använt mig av benzyl benzoat (25%) som jag skickar efter från england. Den brukar heta kill itch. Har fungerat jättebra på min häst om man smörjer enligt instruktionerna.
#9 Även hästar på Island har eksem, dom pratar bara inte om det.
Jag har ingen forskning att grunda det jag säger på, det är bara något jag hört från olika håll. Visst kan det bero på mycket annat också, och jag kan helt klart ha fel. Och det kan självklart vara ärftligt också, jag säger inte emot någon. Jag säger bara att jag har märkt på hästar som får de mineraler de ska från början klarar sig bättre än de som inte får det och även hört många andra säga detta. Nu var inte det här TS undrade över, så vi kan väl släppa det? :)
Om det med mineraler funkar så skulle alltså människor som är känsliga för mygg-knottbett sakna en del viktiga mineraler? Nu hårdrar jag, men jag tror inte riktigt på det där, eftersom dom allra flesta hästar får mineerlatillskott, i alla fall mina!
Då ber jag om ursäkt, ska inte yttra mig mer.
# 12 Jag menade inte alls nåt illa, skrev bara vad jag tror på. Har lite medicinsk erfarenhet…..

#12 Till att vara väl överkänslig…… Vitsen med ett sådant här forum är väll ändå att bryta olika åsikter och erfarenheter med varandra?
Jerker Klang,
#12 och 14 Jag skrev bara att det är vad jag har erfarenhet av och hört från andra håll och tar gärna emot åsikter från andra. Jag kan ha helt fel, det har jag faktiskt redan skrivit. Jag säger inte att mineraler löser alla eksemproblem, men vissa eksemhästar kan bli bättre av det. En del blir bättre av helt andra saker, eksem kan bero på många olika saker. Jag kanske använde fel ordval i början när jag skrev att många får eksem av just mineralbrist, jag menade att vad jag har sett så kan det bero på detta.

#12 Det var väl ingen som ifrågasatte DIG? Bara att din information kommer som en nyhet för oss och då undrar man såklart!
Jag har också en ponny med exem och han får minderaltillskott. Men han kanske saknar något ändå…
Du som har erfarenhet av detta; vet du vilken/vilka mineraler de saknar? Vad ger du för mineraltillskott till din kliare för att det ska bli bättre? Finns ju ganska mycket att välja mellan…!!
Har provat med flera olika salvor som inte funkat på honom ui sommar..
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Jag pratade med min vet om detta då mitt russ också har eksem. Hon sa eksemtäcke på, olja i maten och i man+svans då huden har en tendens att torka när de får eksem och en bra flugspray att dagligen använda på de delar som inte täcks av täcket. Jag ska testa detta nästa år, det känns som att jag provat det mesta. Leovet bio-skin funkade inte på min.
Skynda långsamt så går det fortare.
Fanns i någon tidning i somras, ska se om jag hittar den , en artikel ang fodret för eksem hästar.. i den stod oxå att det var något som saknades i fodret som kan hjälpa att lindra det för vissa ..
Är det ärftligt på russ? eksemet alltså?
Medarbetare på Gotlandsruss i fokus
Av ett russ blev det russigt värre 
# 18 Det finns inget som säger att det är ärftligt, men det förekommer/har förekommit mer i vissa blodslinjer efter vad jag minns…..Tror med på att det är en "överdos" av något ämne som först framkallar det. Ex. knott!

#18 Torkade nässlor ska vara bra att ge förebyggande.
Skynda långsamt så går det fortare.
Har inte russhingstar tagits ur avel pga exem? Eller missminner jag mig helt?

#21 Trots att det inte är bevisat så finns fortfarande misstankar om att exem skulle vara ärftligt. Vilket innebär att exem är en godkänd kasseringsorsak och hingstar som påvisat exem har tagits ur avel.
En annan godkänd kasseringsorsak är fång, vilket jag dock inte alls kan förstå varför då detta inte är en genetisk sjukdom utan en fodersjukdom som oftast uppkommer pga okunskap/oförsiktighet hos ägaren/skötaren…!!!
En bra salva som jag tycker är bra är Superbra hästsalva grön burk.
#22, okej, då kom jag inte ihåg fel. Har själv aldrig haft problem med exem utan kom bara att tänka på det när #18 tog upp ärftlighet.
Jag kan bara säga att min kompis och hennes familj vet att han föddes med solexem ! :( Men ok, ska säga alla råden till henne eller vissa alla inlägg ;) Tack så mycket!

# 22 Fast huruvida fång är ärftligt eller inte vet man ju inte i dagens forskningsläge. Men eftersom både fång och eksem är multifaktorella sjukdomar är det kanske inte alltid rätt att utesluta vissa individer ur aveln speciellt med den begränsade population vi har idag.
//Cecilia
#22 Men Bea, vad menar du med godkänd kastreringsorsak är? Man måste väl inte ha någons godkännande för att få kastrera sin hingst.
Har aldrig sett eller hört talas om s.k. man- och svanseksem på föl, utan det brukar uppträda vid lite högre ålder, 2-3 år. Har sett hudlidande på ett föl som hade rosa skinn och var alldeles knottrig. , med det var ett annat slags eksem som blev bättre när hästen blev äldre. Den badades i något medel, minns inte vad det var…..
Här kan ni läsa massor om exem och mineraler: http://www.fjallterapeuten.se/
Väldigt intressant läsning!

#27 KaSSeringsorsak Inte kaSTrering…!
Kasseringsorsak = orsak till varför hingsten ska kasseras (tas ur) från aveln.
Tex Fång, exem eller slingeranlag.
#30 Ha-ha!
Jag läser som em kratta!

Sånt som händer..! =)

#18 Kan det vara Ökozon som du funderar på??
Vet att det skrevs om det i någon tidning i somras! :)
Och han är kastrerad :)
#33 kan det ha varit… finns att läsa om på nätet…
Men han har haft det i hela sitt liv, han har inte blivit påvärkad. vi vill bara veta hur vi kan göra för att stopa det, alltså att det inte blir så stora sår!!
Inga vassa föremål/saker han kan klia sönder sig på i hagen lr boxen ..
Men om man har tagit hingstar ur avelne pga eksem, hur gör man med ston som har eksem? ur avelssynpunkt menar jag … Någon som vet?

Vad jag vet så finns det inga regler gällande ston som har exem.
Men ur avelssynpunkt så brukar man rekommendera att inte avla på ston med exem.
Kanske svårare att kontrollera stona än hingstarna..
#39 ok .. då finns det inget avelsförbud på ston m eksem? Fått höra detta nämligen ..
Finns avelsston med eksem som aldrig lämnat nåt föl som kliat sig!

#41 Precis, vi har gjort ett försök med vår klifia, men det tar ju några år innan man vet om det funkar. Tyvärr finns pappan inte kvar utan nästa försök blir även det ett blindskott även om det första funkade…..
Jerker Klang,
#41 #42 jo det vet jag att det finns…
fick bara höra att det var det.. var därför jag undra om det stämde..
Hej!
Vårt russ har inga eksem, men har en shetlandsponny som tidvis har mycket eksem, kopplats till ffa knott juli-augusti. Pratade med en elit-körkusk som har samma problem med ett par av ponnyerna i sitt 4-spann.
Han menar att förändring av foderstat tillsammans med god mineraltillgång och eksemsalva (eller i värsta fall när inget annat hjälper, hydrocortisonkräm) har eksemen nästan försvunnit på hans ponnyer.
Är själv medicin/läkarutbildad, och kan förvånas en aning över att vissa människor uttalar sig så tvärsäkert i detta forum över vad som fungerar och inte. Allt är inte vetenskapligt belagt i världen, pga att man inte ger tillräckligt med pengar till all forskning. Finns medicinering inom humanmedicin som används (och har effekt) för helt andra områden än vad som framforskats och de är avsedda till. Och alla MS-mediciner fungerar inte på alla patienter med MS…men på vissa har de en mycket bra effekt och är livsavgörande.
Så till min shetland ger jag mycket mineraler (för att gardera mig), har bra insektsspray och eksemsalva. Det fungerar bättre och bättre. Oavsett vad det är som hjälper, så är det ju inte givet att det finns ett universalmedel för alla, det gäller ju även "mänskliga eksem".
Mvh från mig =)