Tips för underlättning av fång!
Mitt älskade russ har nu för andra gången haft fång.
I januari ifjol bröt det ut ordentligt och det höll i sig i flera tuffa månader, även hovbölder bildades på framhovarna då.
En hovslagare som kan väldigt mycket om fånghovar har sedan dess tagit hand om hans hovar. Bara förra veckan berättade hon för mig hur fina hovar han hade och det kändes väldigt bra.
Han bär dock på ganska mycket övervikt och det kämpar vi för att få bort så trots de bra hovarna så fick han ju såklart fång igen.
Det har inte brytit ut lika illa som sist än men jag undrar ändå: Finns det någonting jag kan göra så det underlättar för honom?
Jag förstår att jag inte kan bota honom på hemmakurer men jag hatar det faktumet att min lilla ponny mår dåligt och vill göra det så enkelt som möjligt för honom under omständigheterna.
Så frågan lyder fortfarande: Finns det någonting jag kan göra som underlättar för honom?
& kan jag förebygga det till senare tillfällen på något smidigt sätt? (Förutom att motionera mycket)
Inget kraftfoder, och blötlägga höt innan fodring minst 1 timme för att få bort sockret, och då är det att bada höt i en tunna som gäller. Våran ponny åkte på ett "milt" fånganfall i sommras, så han fick stå i sjukhagen utanför boxarna samt ha "hemmagjorda" tofflor på sig. (Gjorda av sittunderlag (två st) som vi ritade av hoven på. Sen på med dem och massa självhäftande linda runt dem och upp på hoven till kronan, och den var det silvertejp som gällde på att hålla fast ordentligt. Behöver dock bytas var/varannan dag då sittunderlagen trycktes ihop för mycket…) Fast detta kanske du redan vet :/ Efter ett par veckor släppte vi han i en större rast hage (typ stor som 3-4 sjukhagar) som han fick röra sig i. Hästen rör ju sig inte om den har ont, men har även fått höra att begränsad rörlighet kan vara värre? I vissa fall håller jag med, men beträffande fång så är jag ganska skeptisk. Men å andra sidan är det ju väldigt få fånghästar som rör sig. Vi satte även våran på halm diet och lite hö, ca 1 kg hö. Sen rörde han ju på sig i den lilla hagen så han gick ner ganska snabbt. Vet inte om detta har varit till hjälp för dig över huvud taget, men ge inte upp! Håller tummarna för er!
Det där med höet hade jag ingen aning om och ska såklart prova det redan imorgon!
Jag använder ju boots på honom istället för att sko så förra gången han hade fång så använde jag sittunderlag som jag format efter hans hov och satt in i bootsen som han fick ha i hagen och det gjorde susen!
Hade glömt bort det nu dock så det var väldigt snällt att du påminde mig haha! :)
Hovslagaren säger också att det är väldigt bra om han har hage och gå i och inte bara är installad dygnet runt, såklart en hage utan gräs då så det är något jag också ska pröva! :)
Tack så himla mycket för hjälpen!
Så lite så! Bara glad om jag kan hjälpa till! :)

hm att jag aldrig ska komma ihåg vad det heter som man kan ge fånghästar ,det har pratas om det myckte på shetlandssidan , som verka funka bra för de flesta hästarna .

Nu hittade jag det .
Så här heter det :
Protexin Bio - Premium häst
Att kyla hovarna är också jättebra! Man får göra "påsar som man fyller med krossat is blandat med spån! Håller kylan ett tag och dämpar inflammationen!
Till vårat welshsto gav vi foderjäst som ska vara bra för tarmfloran, det fungerade bra på våran lilla tjej. Sen som ovanstående har skrivit, kyla ner benen.
Hoppas att det går bra för dig.

Mina tipps:
Förebygg
- motionera ofta (minst 4ggr/vecka)
- utevistesle så hästen har maximal möjlighet att röra sig - ej stå inne box
- dela upp utfodningen på flera ggr dag. Lite i taget. Fodragärna i tex finmaskigt hönät så de måste äta långsamt och inte kan kasta i sig maten.
- INGET kraftfoder!
- gärna morötter
- oskodd om du har bra träningsvägar - annars sko med en ganska tjock gummisula som du skär ur så den är samma form som skon - inte heltäckande över hela hovsulan. Det ger lätt röta som inte är bra för fånghovar
Vid symtom
- MJUKT underlag
- Fortfarande utevistelse men i lite mindre hage. De ska ha möjlighet att röra sig om de vill - men inte tvingas till de om de har ont!
- Vanlig bakjäst (ej söt) har jag upplevt lindra om man ser de allra första symtomen innan själva fången bryter ut. Om fången bryter ut bör hästen få antiinflammatoriskt.
- Tvärtåa hoven så får "innehållet" innanför hovväggen lite mera plats.
Jag tycker att dett av de lättaste sätten att se de allra första symtomen på en häst som är på väg att få fång är att titta hur de går med frambenen. En som är på väg att få fång går stelbent och böjer inte riktigt på framknäna.
Vid det här laget har de även börjat få lite värme i hovarna. Men i detta stadie har jag kunnat avbryta sjukdomsförloppet med ett par dagar under punkterna "symtom". =)
Jag har även sett en likhet i att titta på formen på hästens mage. En överviktig häst som är i riskzoonen för att få fång kan se ut som om den har svalt en flyttkartong. De får lixom en fettvalk ovanpå revbenshyllan vilket ger en väldigt fyrkantig form på övre delen av magen.
Annars har man ju de vanliga med
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Kom på att du kan ge björkkvistar oxå! Är kanske lite svårt att få tag på nu bara… Men det gav vi och det ska vara väldigt bra.