Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 954 ggr
Asagard
0

Wille skadad. :-(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min vackra Wille (Wilnius 524) är skadad och jag som hade tänkt starta honom på travet här snart. Och så skiter sig allt rent ut sagt. Gråter

Så arg och allt pga att grannhästarna inte kan låta bli att reta vår andra hingst. Skrikandes

ryttarn
0

Så sorgligt, vad är det som hänt? Vet hur det känns när hästar man tänkt starta blir skadade…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Asagard
0

Han är blockhalt och hela karleden är uppfläkt. Han vägrade låta mig titta på det, trots att Robban höll i framhoven på honom och han har verkligen jätteont. Jag fick knappt ens spola såret, så ont har han. Tyvärr är ju skinnet borta och det lär ta ett tag innan det läker, + att eftersom jag inte fick komma åt att titta ordentligt, så vet vi ju inte om det är mer som är skadat. Värst om benet är skadat också, även om jag inte tror det. Nu står han inne i väntan på veterinären och jag hoppas att prognosen blir bra.

Vad som hände var att jag flyttat vår andra hingst till en hage som ligger mitt emot grannens hästars hage. De har stått och hängt över staketet och sprungit på sin sida av staketet, vilket stört min hingst jättemycket. Till slut blev det för mycket för honom och han sprängde sitt staket och sen har även Wille gått ut ur sin hage, förmodligen för att vår andra hingst jävlats med Wille. Tja, sen vet jag faktiskt inte vad som hänt, men det är väl troligast att skadan uppkommit i strid. Gråter

Mest irriterande är att vi inte var hemma när det hände, utan jag kom hem och hittade mina hingstar ute på vägen. Wille kom direkt till mig och stack ner huvudet i grimman och verkligen bad mig komma in, medan den andra hingsten var riktigt upprörd på de andra hästarna och ville inte alls följa med in. Till slut gav han sig också och jag ställde honom i hans "gamla" hage istället och nu står han lugn och fin där och äter sitt hö. Mina märrar bryr sig inte om hingsten och då bryr han sig inte heller.

Jag hatar mig själv just nu att jag släppte honom i den andra hagen. Mitt fel alltihop! Skrikandes

[Croneld]
0

Hoppas att allt går bra med Wille, och att det läker snabt!

rebeccajansson
0

Hoppas att han läker fint. Mitt russto gick på bete och fastnade med grimman i en höpress i ett skjul som hon lyckats bryta sig in i. När vi upptäckte det hela så hade hon skurit sönder bägge frambenen, halsen, nosryggen och ganaschen. Detta hände i heta juni och flugorna var som värst det trog tre månader men det läkte efter ett tag. Hon haltar inte idag men fyfan vad det såg ut. Man kan ju jämföra hennes ben med sådana hajattacker på tv, hur uppskurna benen på människor.

Asagard
0

#4 Urk, ryser bara jag tänker på det! Skönt att det gick bra till slut i alla fall.

Wille står nu inne, lindad och med pencillin och Finadyne ordinerat. Veterinären sa att hon inte visste hur det kunnat uppkomma och att det var en liten ficka i karleden samt ett sår som var ungefär som en kronas storlek. Det såg inte ut att gått djupt, som tur är, och förhoppningsvis är ingen sena skadad. Vi får hålla tummarna för det i alla fall. Han vill helst inte stödja på benet och vi fick ge lugnande till honom och bremsa för att ens komma åt att tvätta såret. Min lilla kille som i vanliga fall är så lugn och fin! Gråter

Tyvärr trodde veterinären att det skulle ta ett tag innan han var helt återställd, pga att såret satt som det satt i karleden och det känns ju inte så jätteroligt, även om jag är lättad över att det inte var värre.

rebeccajansson
0

Vem skulle annars ha kört Wille på travet?

Asagard
0

#6 Jag själv.

rebeccajansson
0

ok…menmåste inte du typ ta omdin licens? du har välinte tävlat aktivt på ett bra tag?

Asagard
0

#8 Hm, det kanske jag måste. Jag tävlade inte förra året, men förrförra… Har faktiskt ingen koll, kanske får ta och ringa till SPTF och höra.