Vargtänder
Vi har fem kullbröder från Lojsta hed, födda 2009, efter Timon 533. När veterinären kollade i veckan konstaterades att samtliga hade vargtänder. Så ett tips till er som har -09:or från Lojsta hed att kolla era hästar i munnen om ni inte redan gjort det.

Mina unghästar brukar få sin första koll i munnen på hösten som 1,5-åringar. Finns där några vargtänder framme dras de ut - och det finns det oftast. Dessutom är de ofta "hajskarpa" i kindtänderna.
Jag tror inte Annas uppmaning i #0 behöver begränsas till "09:or från Lojsta". Alla unghästar kan ha vargtänder. Jag tycker det är bra att få avlägsnat vargtänderna tidigt, helst i god tid innan hästen får ett bett i munnen för första gången.
Mina har oxå haft vargtänder.. tror det är vanligt bland russ :) kanske andra raser oxå :)
Medarbetare på Gotlandsruss i fokus
Av ett russ blev det russigt värre 

Jag har haft mer problem med tandkappor än vargtänder faktiskt, inte bättre det. Unghästtiden är en tid då man behöver ha koll på tänderna, ända tills de har slutat att byta.
Lojsta fölen är nog inte mer drabbade än andra på tandfronten iaf.
3 av 3 russ jag haft att göra med har haft vargtänder och de är bäst att ta bort. På mitt första russ sa veterinären som gjorde första utlåtandet att "han inte alls stördes av dem", men 2 år senare när han skulle ut och tävla ponnytrav och hade en hel del problem, visade det sig att han visst stördes av dem.
Tror också att det är ganska vanligt bland russ.

#4 Ungefär hälften av de ca 30 russ vi har/har haft har haft vargtänder. Vi fick samma råd som du med vårt första russ, blev tyvärr förstörd säsong av det. Nu blockar vi vargtänderna direkt som vi upptäcker dom, oavsett vad vet säger……
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Min hingst hade 1 vargtand. Den tog vi såklart bort!

Vad betalar ni för att ta bort vargtänder? Vet inte om min har men det kan vara därför han är så jobbig med munnen men det började inte förrän han var 6 år..
Skynda långsamt så går det fortare.
#5, jo tack, vargtänderna kan förstöra massor… Zolero sänkte 11 sekunder och vann sitt lopp i första starten efter att vargtänderna rök. Så det är bara plocka dem! Det värsta var ju att det tog ett tag innan vi upptäckte att det var dem som var problemet, då en veterinär sagt att de inte var i vägen.
#7, allt ifrån 600 till 2000. Det är mycket, mycket värt ingreppet! Stör sig hästarna på det, kan störningarna ganska grova och påverka hela kroppen. Ett av mina russ travade illa och blev stel, det andra fick "psykbryt" och betedde sig illa, på grund av vargtänderna. Mitt första russ visade inte heller några tecken först han var 6-7 år och började tränas mer.