Franskt äventyr......
En rapport från Frankrike…..tyvärr väldigt tråkig!
Tokajers ägare har valt att kastrera honom eftersom dom trodde han skulle trava bättre och fortare då……Tror nog att fransmännen skulle behöva lite mer information om våran russras. Nästa russavelskonferens i Frankrike kanske. Har i alla fall skickat Russfoldern till Ancie Poupion så hon kan översätta den och dela ut den!

Vad tråkigt… Men bra att du tar initiativ och informerar.
Åh vad tråkigt …
Medarbetare på Gotlandsruss i fokus
Av ett russ blev det russigt värre 
Illa!
Tyvärr kan det bli så när folk är okunniga. Synd att de inte hade några att diskutera med.

Det är väl en del godkända hingstar även här i Sverige som blivit kastrerade pga ägarnas ointresse av avlen , eller för att de ska få det att funka bättre i arbetet med hästen .
Var inte tanken för dem att han ska användas i avlen så kanske de är bättre för honom ändå att bli kastrerad ?
Får önska dem lycka till och hoppas att de blir som de hade tänkt , de viktigaste är ju ändå att hästen har det bra 

Då hästen är såld som tävlingshäst så måste väl dem nya ägarna få bestämma. Det kanske inte handlar om okunskap utan att han ska passa till det som man köpt honom för.
Naturligtvis, men vi som håller på med russavel tycker att det är tråkigt! Inklusiver fransmän!
Var inte Tokajer dessutom Tysons enda godkända hingstavkomma?
#7 Det stämmer !

#7, 8 Tokajer var den ende Tyson-son som godkänts i Sverige. I Finland finns Ernst Rivaldo (länk, bilder) som både är avelshingst och en duktig travare (rekord 1.44). Rivaldos äldsta avkommor är födda 2008.
Vi får hoppas att det kommer fram fler Tyson-söner på avelsvärdering, och så kan man förstås använda Tyson II 536 själv fortfarande (han är född 1995).

Har inte Zlatan Nick ratats vid avelsvärderingen för några år sedan? Och var det så, varför ratades han?
# 10 Du kan själv läsa i Blå basen, sök på Zlatan Nick, där står kritik och poäng. Han skulle kanske bli godkänd i dag om han visades, han har mognat och ser helt annorlunda ut!

#11 Har gjort och jag förstår på poängen att han inte gick igenom men kritiken säger mig inte varför.
Så jag hoppas han visas igen.

#12 Kan du inte utläsa på kritiken varför han inte blivit godkänd ?
Står väl rätt så tydligt varför han inte gick igenom vid det tillfället. som har gjort att han fick 7 or .
Sen så kan de ju ändra sig när de har blivit äldre och växt i sig bla , vissa saker går ju att förbättra och andra inte :D

#13 Jag har läst kritiken och jag såg att han bara fick sjuor, men tyckte inte kritiken var så dålig.

#14 tillräckligt för att få 7:or tycker ju jag , de hade man även fått på ett sto ;)

#15 Håller inte med, men så är det med bedömningssport.
# 16 Jag kallar inte russavel och premieringar för sport precis. Och det är till stor del hur hingsten ser ut just för dagen som avgör, dessutom beror mycket på den som visar hästen, hur man får fram den i skritt och trav, där finns poäng att plocka! Zlatan kommer säkert igen, liksom fler av Tysons avkommor!
Har tittat lite på Tysons avkommor och det är förvånandsvärt få som har visats på premieringar. Varför är det så tror ni? En och annan hingst har naturligtvis visats men det är otroligt många ston som aldrig visats. Förstår inte varför.

#18 Jag är inte förvånad. De som betäcker med Tyson och framförallt de som köper en Tyson avkomma är 110% inriktade på tävling. Tyvärr upplever jag fortfarande väldigt stor okunskap och avog inställning bland "travfolk" till att visa häst på avelsvärdering.
Tyvärr upplever jag nog till viss del det omvända oxå, dvs en avog inställning från "avelsnördarna" gentemot travet. Givetvis finns det undantag från detta, men skall man generallisera så tror jag en stor anledning ligger där.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Jag måste bara flika in här att jag avskyr denna återkommande diskussion om min hingst Zlatan Nick!!! Han är väl ändå inte den enda och inte den sista för den delen som ratats ur premieringssnämdens nålsöga….Jag kan rabbla upp hur många hingstar som helst, många av dem har visas flertalet gånger och till slut godkänts. Det sjuka tycker jag är att när hingstarna ej blir godkända pga för låga poäng är de vatten värda, men om de nästa gång skulle "råka" få högre poäng är de helt plötsligt accepterade, helt sjukt ju! Snacka om att stirra sig blind i poängraden.
Zlatan Nick kommer att visas igen då han i mitt tycke är precis så en hingst ska se ut! Han har fysiken, psyket och temperamentet, precis de egenskaper jag önskar till mina ston. Jag måste dessutom säga, men det är absolut min personliga åsikt att hans benställning inte alls är så dålig som 7:or, jag vet många andra som är premierade med högre poäng som har mycket sämre benställning! Måste dessutom inflika att han aldrig trots tuffa lopp i tidig ålder aldrig är sprutad/behandlad, endast underhållen med liniment, massör osv men det borde väl vilken elitidrottsman/kvinna som helst få unna sig.
När han besökte Sven Lindblom sa han att det är precis så här en russ som ska kunna springa fort ska se ut och han tyckte det är skandal att han inte är godkänd! Det värmde kan jag säga!
Jag vet att jag retat gallfeber på många nu, men blir bara så irreterad över hur trångsint russaveln är! När Zlatan visades 2009 sa de att han inte hade något att tillföra aveln, då hade han på hösten vunnit Derbyt och ja alla årgångslopp som går att vinna som 4-åring på nytt världsrekord (Fantom har förbättrat det nu med 1 tiondel) han har dessutom gedingen travstam rak igenom. Att man senare kan godkänna flertalet hingstar efter med nästan exakt samma härstamning, för mig obegripligt….
Ang Tokajer så tycker jag presonligen att det är tråkigt att han kastrerats, han hade kunnat tillföra den kommande franska aveln massor. Samtidigt är beslutet fullt förståligt om ägarna endast är intresserad av tävling.
Inser att jag skrev otydligt här "Att man senare kan godkänna flertalet hingstar efter med nästan exakt samma härstamning, för mig obegripligt…."
Det är alltså hingstar som godkänts och har samma fäder, inte samma härstamning som Zlatan.
Svårt att få fram vad jag menar men vet att det pratades om att det fanns många hingstar med Vagabond-blod och många hingstar med Niklas II-blod, men att godkänna flertalet hingstar efter samma hingst är ok?

#20 Kan bara hålla med dig. Utan att bedömma din hingst hit eller dit, men det finns, tycker jag, en arrogans i vissa grupper gentemot travet. Detta trots att travet är den ensilt största "kunden" för oss som föder upp Russ.
Personligen anser jag att en uppfödare skall kunna använda valfri hingst oavsett om han fått 40p eller inte utan att det skall inskränka på möjligheten för avkommorna att ha full "russ status" i stamboken.
Däremot anser jag att en hingst skall visas på en avelsvärdering för att få ett fylligt omdömme, men sedan är det stoägaren som avgör om hingstens ev svagheter kanske kompenseras av stoets styrkor.
Russaveln är så liten så vi har inte råd att rata en massa hingstar som i slutändan mycket väl skulle kunna tillföra aveln en massa. Vad säger att en hingst som fått 40p skulle vara så extremt mycket bättre än en hingst som fått tex 38?
Jerker Klang,

#20 Jag håller med han har själv visat goda resultat och bör vara en intressant hingst för oss osm håller på med trav.
#22 Jag håller med, jag tycker att användandet av en ponny ska premieras.

#20 Bra skrivit Johanna, tycker att Zlatan är jätte lik sin pappa - utan färg. Han har ju liten kraftig hals men fina raka ben och bäst av allt; fantastik temperament. Hans rörelser är inte såna höga / "vackra" men trava fort han kan!
# 22 Kan hålla med dig Jerker helt!
# 22 Jag håller inte med om det där du skrev om arrogans! Snarare okunskap och i många fall ointresse!

#25 Same same but different….. omedveten okunskap samtidigt som man utgör sig för att veta hur saker o ting är=arrogans enligt mig :D
Jerker Klang,
Dessutom handlade den här tråden inte om travfolk kontra avelsfolk, eller huruvida fler hingstar efter Tyson skulle godkännans, utan om att Tokajer blivit kastrerad…..

#27 men sidospår kan vara ganska intresanta…..
Jerker Klang,
För att frångå vad tråden handlar om….förlåt Maggan
, jag är inte mot alls att hingstarna kan förena exteriör och prestation utan snarare tvärtom men man kan ju även vända lite på det hela och undra varför inte "travfolket" kan betäcka sina ston med en ostartad hingst, det finns ju inget som säger att den inte kan lämna en bra travavkomma lika gärna som en startad?

#29 Håller jag absolut med om. Vore inte så dumt med lite mer ömsesidigt utbyte av erfarenheter och kunskaper…….
Jerker Klang,

#29 Förlåt Ia, men det är ganska lång leveranstid och väntan på att se resultatet, även om en ponny med travstam inte heller behöver bli världsbäst så är chansen ändå större att ta något som är provat eller som visat resultat.
En tia på travet i utställningsringen behöver inte betyda att ponnyn kan förflytta sig snabbt på ovalen. Jag har tyvärr en sådan själv. Sen har jag två som bara får 7 på traven men som löper som gaseller.
#31 Men alla russ har väl travstam. Det får jag alltid höra när jag pratar om detta med travstam. Sen är det prescis som du säger inte alltid så lätt att få fram traven i en liten utställningsring. Monita får sällan mer än 8 på traven (ofta 7:a) men samtliga domare som sett henne för vagn säger att hennes trav egentligen är en 10:a men att det är helt omöjligt att visa den i ríngen och det är där den ska visas. Ringen är för liten och ingen visare kan få upp den fart hon behöver för att kunna ta ut steget. Hon har ett stoooooort steg. 
# 32 Dom allra flesta russ har någon i stammen som tävlat i trav, det är sant…..men många har inte det GO som behövs för att vara bra tävlingsindivider! Det gäller både dom som har 7 och 10 på traven! Betecknande för russrasen är att dom är pigga och framåt, tyvärr finns det avfällingar!
Alltså vad jag menar är inte att en som får tio på traven skulle ge bra travare utan mer generellt, likväl att vi tycker en 38 är en bra häst så kan en 42-43 ostartad ge en travare. Själv tycker jag inte det finns en särskild travstam, det som har största betydelsen är ändå vem som tränar och hur den tränas etc.

#31 Sedan har du sådana som Gumino som har nia på travet och hans prestation kan man ju inte klaga på.
En annan sak som jag tycker många "glömmer bort" är stoet. För mig är stoets egenskaper, speciellt de mentala, väldigt mycket viktigare än hingstens. Sedan har Ia väldigt rätt i att dett till slut ändå handlar om träning. Russen är så nära släkt med varandra så någon större skillnad mellan stamlinjerna går knappast att bevisa.
Men denna debatt är en never ending storry, tyvärr…. altför många i bägge lägren som ser ner på den andres åsikter och kunskaper vilket knappast gagnar russ aveln.
Jerker Klang,
#20, bra Johanna! Zlatan Nick är en kanonfin hingst som med all säkerhet kommer tillföra russaveln en hel del i framtiden. Jag hade valt honom före många "40+ poängare" alla dagar i veckan.
Om inte jag minns fel blev inte Niklas II blev avelsgodkänd? (eller är jag ute och cyklar nu!?) Och han är utan tvekan en av de hingstarna som gjort störst avtryck i russets travhistoria. Inte bara som fader, utan faktiskt är det grymt många hästar med Niklas II som morfar, som presterar på topp.
Hoppas fler avkommor e. Tyson II blir godkända. Har ju varit en mer eller mindre "Tyson-boom" nu när han kommit i aveln och hans anlag är värda att bevara!

Jag menar inget illa alls om Zlatan jag har sett han live .
ibland kan de vara så att hingstarna visas fram för tidigt innan de är färdiga för att visas fram , det är ju så att hästar utvecklas olika snabbt även om de tävlas , de kan behöva längre tid att växa i sin kropp och det är ju upp till var och en om man vill visa tidigt och ev riskera att få lite sämre poäng men kanske ändå en viss hum om hur han ligger till , sen kan man då antingen välja att kastrera sin hingst eller låta den växa färdigt och visa fram den igen när den är några år äldre.
Det är vi som visar fram/föder upp som kanske borde lära oss att se när hästarna är färdiga att visas fram , väl förberedda i allt ,bra hull mm , kanske välja att inte träna dem som hårdast precis innan de är dags att visa mm just för att inte riskera att de blir uppdragna mm
Jag är ju faktiskt en sådan uppfödare som vill ha hela paketet , och blandar gärna och använder gärna hingstar som kanske inte har kommit fram på travet mm
Just för att det viktigaste för mig är en bra extriör , skalle , temprament mm har man fått allt det så får man en underbar gotlandsruss som man kan utveckla till vad man vill och det är väl det vi alla eftersträva , hållbara , snälla och arbetsvilliga barnponnyer 
#34 precis :D
Sen när de gäller benställen på russen så har de ju blivit avsevärt bättre än vad de var förr har jag ju kunnat läsa mig till ;) men är en häst tät och tå vid vilken häst det än är så är de inte värt mer än en 7:a tycker ju jag