Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavel
Läst 4221 ggr
ryttarn
0

Föl efter icke godkänd hingst?

Med tanke på att jag har ett helt knippe hingstungar i varierande ålder så fick jag en liten fundering häromdagen.

Om en av unghingstarna skulle rymma och obemärkt betäcka ett sto vad händer då? Att avkomman hamnar i stambokens tillägg och inte i huvudstamboken förstår jag och även vad det innebär.

Men om nu denna unghingst ett par år senare, eller kanske senare samma år, blir godkänd på avelsvärderingen och därmed är en godkänd hingst, vad händer då med avkomman som avlades innan godkännandet?

Kan denna avkomma då "uppgraderas" till huvudstamboken eller kvarstår den som "utomäktenskaplig"? :-)

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tittut
0

Den kommer att kvarstå som utomäktenskaplig.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

rebeccajansson
0

#1 Det är lite konstigt för om man ser i tex Russtambok XII sidan 173 på Regina 3221 så fick hon 1992 Zabine efter ej gdk russhingst och nu har ju Zabine stamboksnummer. Hur kommer det sig? För Niklas II var väl inte gdk 1989 då han betäckte Regina elr?

Impulz
0

De har ansökt för Zabine som äldre och fått godkänt (pga av sina fantastiska meriter antar jag)

johannaolofsson
0

#2 Zabine föddes 1990 och hon har fått dispans.

Är det inte fler Niklas ston som fått dispans?

Nitro
0

#4 Bellona N. tror jag fick dispans, hon har stamboksnummer i alla fall!

PernillaJ
0

Det togs för många år sedan ett styrelsebeslut i SvRAF om just Niklas 467s döttrar som tillverkades innan han godkändes 1995. Om Niklas-stona visas på avelsvärdering och ägaren inkommer med en dispensansökan ska ansökan behandlas välvilligt (jag är inte säker på exakt formulering, men något i den stilen).

De Niklas-döttrar som hittills riksstambokförts efter sådan dispens och efter härstamningsverifiering (DNA-typning) är:

Zabine 4348

Nemesis N 4393

Nike N 4442

Bellona N 4502

Ronina 4625 och hennes dotter Neas Karenina 4921

Deniz II 4745

Gaia L 4914

Däremot avslogs dispensansökan för Niklas dotter Nisans Nadia (och för Vera?). Deras placering i bilaga till grundstambok beror på andra icke stambokförda hingstar i stamtavlan längre tillbaka i mödernet, Alliman respektive Bravin/Tjälvar.

johannaolofsson
0

#5 Det stämmer

Zabine, Deniz II, Nike N, Nemesis N, Belona N, Ronina och Gaila L är de jag kan hitta i blå basen som fått stamboksnummer i efterhand då de sökt dispans eftersom Niklas blev godkänd tillslut.

Tyvärr hann aldrig någon dispans göras på Klippa. Någon som vet hur det blir med superavkomma Lolita Dar?

Någon som vet vilket år Niklas blev godkänd?

Tusen
0

Vad och vem/vilka avgör om man får dispans? Är det endast tävlingsmeriter eftersom avkommor efter icke godkända hingstar inte får visas ( iallmänhet) på utställningar? Är det styrelsen i russavelsföreningen som tar beslutet?

johannaolofsson
0

#6 Tack Pernilla

Tusen
0

#6 Har dessa ston visats på utställningar/premieringar efter att de fått stamboksnummer? Hur har det gått för dem då?

johannaolofsson
0

Jag kan bara tala utifrån de 2 ston som vi är uppfödare till: Zabine och Deniz II

Zabine kommer själv inte upp i mer än 37 p exteriört. Visades i en ålder av 16 år då hon hade sitt första föl vid sidan och var tyvärr tunn då hon varit på betäckning, vilket hon inte alls gillade när hon hade sin lilla bebis vid sig.

Däremot har hennes äldsta avkomma Zhakira Zojvide E: Ernst Rasken fått 42p och diplom på premiering som 3-åringGlad

Zabines helsyster Deniz II fick hela 42 p på premieringGlad

PernillaJ
0

#7 Jag har informerat Lolitas ägare (och även Dikés och Fazetts ägare) om möjligheten att visa stoet på avelsvärdering och sedan söka dispens, hon är dock inte visad ännu. Ston med Niklas som morfar har alltså också möjlighet att söka dispens, ex Neas Karenina 4921.

#8 Se #6.

#9 Varsågod.

#10 Jag vet inte riktigt? Zabine 4348 är mor till Zhakira 4925 som fick diplom, 99789=42 p, och blev BIS alla raser på Bjärsjölagårds-premieringen 11/7. Min egen Deniz II 4745 (Zabines lillasyster) fick 99789=42 p när hon avelsvärderades 2007.

Tusen
0

Okej! Det är ju jättefina poäng. Även 37 är ju bra tycker i alla fall jag.

Men om då en annan hingst får föl och sedan blir godkänd. Kan dessa avkommor också söka dispans?

Nitro
0

Bella tror jag aldrig är visad så hon fått poäng, men hon fick dunderbra kritik då hon fick sitt nummer i alla fall!

Wruss
0

Det finns faktiskt ytterligare ett "dispenssto". Det är diplomstoet Fredja 4223 som tillverkades av Ursus 512 innan han godkändes. I hennes fall tror jag dock att dispensförfarandet var redan när hon grundstambokfördes och inte när hon riksstambokfördes… Jag kommer inte ihåg turerna runt henne, men ngn annan kanske kan fylla i eller rätta mig om jag har fel!

GAJarhult
0

#15 Nja jag tror stoet var betäckt med annan hingst på sommaren men inte tatt sig och Ursus passade på en höstdag….

Wruss
0

#16. Jo, så kan det mycket väl varit. Fredjas mor fanns säkert med på en språngrulla. Fredja är dock född 2000 och Ursus godkändes 2000, vilket innebär att han åtminstone inte var godkänd vid tillverkningen…

Reko
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#6 Numer är även Vera stambokförd. Skulle även Nisans Nadia kunna stambokföras?

Tittut
0

# 18 Nisans Nadia och hennes som Razmus har redan beviljats dispens och räknas som premingsberättigade russ, så hon är välkommen på avelsvärdering.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

rebeccajansson
0

#19 Hur är det då med detta russ? känner väl till ägaren som inget hellre vill än att få henne stamboksförd? http://sh.freefarm.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=140320

VeronicaP
0

#20 Har hon fått föl i år efter Micklas ? vet du det , står inget i stamboken om de blivit något :D

rebeccajansson
0

#20 hon är ju inte stamboksförd. Då står det ju inte med om hon fått avkomma.

VeronicaP
0

#22 Det ska ju stå med hennes föl ändå då hon är i stamboken och där är en språngrulla liggandes på henne (att hon är betäckt med Micklas )  så fölet finns ju i stamboken

Reko
0

#23 Du menar i Blå basen, antar jag? Och Rebecca menar den tryckt stamboken, antar jag?

Reko
0
Reko
0

#23 Du menar i Blå basen, antar jag? Och Rebecca menar den tryckt stamboken, antar jag?

VeronicaP
0

#23 Ja jag menar blå basen för det är ju där man oftast går in och tittar efter avkommor

Stoodyear
0

Det var en boxdörr som inte vart riktigt stängd så Ursus smet ut under natten, minns den dagen som igår. Minns ännu mer när fölet väl dök upp och ingen först fattade någonting. Hon föddes på fredsdagen, därav namnet Fredja. Hur det gick till när hon fick dispens vet jag inte, vart alldeles för liten för att förstå sådant då! ;)

skott
0

Lolita Dar Kommer visas men efter hennes fölunge dog så har Hon inte riktigt varit på topp. :(

VeronicaP
0

#29 Vad tråkigt med fölungen , de har jag missat att den dog :( Tänk på att de ska rapporteras in till regristatorn och hingstägaren . För man kan inte se att hon har fölat i blå basen.

skott
0

Ja de va fruktansvärt :( Det är rapporterat till hingstägaren ska skicka en rapport till registratorn med.

VeronicaP
0

#31 fy vad tråkigt . Får hoppas hon kommet att må bättre snart .