Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 1750 ggr
alpros
0

Taggtrådsförbud.

Är det någon som vet vad som gäller efter att taggtråd har förbjudits som stängsel till hästar. Jag planerar att ha mina ston på ett annat ställe än jag brukar över vintern - hos en vän. Där finns tre trådar, varav de två understa är eltråd och den översta taggtråd. Jag tänker mig att byta ut den översta tråden mot en eltråd, men undrar om någon här vet om lagen accepterar att man har isolatorer istället som håller en eltråd framför taggtråden och taggtråden får sitta kvar? Det kunde i så fall vara av intresse då det bara gäller för en vinter och det normalt går nötkreatur i hagen. Någon som vet?

silarp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

nä,, jag TROR inte det är tillåtet med taggtråd överhuvudtaget, men är inte säker… jag har dock någon taggtråd kvar i någon av mina hagar som jag inte använder så ofta… men då är hagen 10 hektar stor,,, så trycket är inte stenhårt i den bortkanten direkt…

kolla jordbruksverkets hemsida!

Carola-huskvarna
0

Jag tror oxå att det är förbjudet till hästar!

så jag håller med föregående talare:

silarp
0

mmm, har kollat upp lite… det är tydligen så att man får ha taggtråd OCH eltråd på NÖT om man har det typ 20 cm ifrån, och på särskilt sätt… men alltså på häst helt förbjudet. Har bytt på mina ordinariehagar sedan denna lag kom,,,
Kanske att rekommendera! Enkelt att byta ut taggtråden, men lite svårare att få äckliga rivsår att läka om något händer…
och reparera det som kan gå av….
Tänker man tanken ska man gå på den ingivelsen har jag lärt mig, annars händer det man INTE vill ska hända!

Elshira
0

För hästens skull så tycker jag du ska sätta upp elen som planerat, och ta bort taggtråden. Men rulla ihop den fint och spar på lämplig plats så att det bara är till att sätta upp den igen om ägaren vill det när du lämnar hagen :) Du kan ju köpa isolatorer som du är säker på att taggtråden också får platts i (får ner i springan) så är det ju ännu enklare att ev sätta upp den senare (antar att den sitter med typ märlor eller så).

Hakuna matata!

alpros
0

Japp, det blir till att dra ut märlor så det står härliga till. Min tanke var att sätta upp isolatorer som är långa och tar in eltråden ca 30 cm. Å andra sidan kommer hästen åt taggtråden ändå om den drar genom stängslet av någon anledning.