Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavel
Läst 1337 ggr
Prenses
0

Hur började ni ?

Hur började ni med era russ och framför allt ni som avlar, vad hade ni för russ och hur satsade ni ? Berätta era historier. :) Och ge råd och tips för alla andra som funderar på att börja avla. :)

[Croneld]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag började rida russ på Jakobsbergs Ridskola 1969, fortsatte senare på Huvudsta ridskola. Det var väl den först kontakten, sedan fortsatte det med att jag var fodervärd till ett russ som hette Ruffsen samtidigt som jag hade en stor ridhäst.

Men första gotlandsrusset som kom in i familjen var fölet Markus Bagatell född 1980 på Lojsta Hed. Sedan köpte vi Dorina Spin 4746 året 1984 och Krabat G året 1987.

2004 bestämde jag mig för gå från brukare av russ till att föda upp ett själv. Gärna ett sto som jag kunde avla på senare. Jag lånade in min yngsta syster välmeriterade och trevliga sto Toffifee 4487, som då redan var dräktig för att betäcka henne. Hon är ett toppenruss med allt som man kan önska sig, pigg, lydig, glad och gillar att arbeta.
Sedan har det blivit några fler i russfamiljen och jag registrerade ett stuterinamn för att kunna döpa dem till vad jag vill. Jag hoppas det kan bli några fler föl med Toffifee som mamma.

Jag har en tanke om att använda bra ston som gärna har någon form av tävlingsmeriter. Nu har jag ett sto, Cherie 3550 som enbart har utställningsmeriter. Men har en stam som jag absolut vill ha kvar, så hon slank genom nålsögat.

Det viktigaste av allt är väl hur de är i temperamentet och att de lämnar avkommor som är trevliga individer. Det får tiden utvisa och det är det som är lite spännande med avla. Vänta på vad det ska bli?

Det var lite från mig.