Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 3238 ggr
aze
0

Frigång/lösdrift stall

Hej allihopa!

Jag ska bygga ett lösdriftstall/frigång och undrar nu lite över måtten :)

Jag planerar att ha ca 3 russ, hur stort bör det vara!? Räcker det med 15 m3 eller bör det va större?

Vore tacksam för svar ifrån er med erfarenhet av lösdrift :)

Mvh Åsa

Lena90
0

Vet inte måtten riktigt, men du kan kolla på jordbruksverkets hemsida vilka mått som är lagliga :)

Carpe diem!

Tusen
0

Det räcker! Enligt Jordbruksverket behöver man minst 80% av minsta boxytan till en lösdriftsplats. Minsta boxyta för ett russ på 130 cm är 5 kvm. 80 % av det blir 4 kvm. För 3 russ innebär det en minimiyta på 12 kvm.

Här kan du läsa mer om gällande måttbestämmelser.

silarp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

…. fast jag har en box som är typ 15,3 kvadrat, där har jag 2 ston och ett föl… nu vet inte jag men det är kanske annorlunda om man har lösdrift och inte har dom INNE I BOXEN, men jag tycker det är gränsfall, och kommer inte ha det så tajt när fölet blir större… Har du möjlighet så ta till lite mer…

Tusen
0

#3 Box ska vara större just för att det är fyra väggar. Tycker också att 15 kvm boxyta är i minsta laget.
I en lösdrift står sällan alla hästarna inne samtidigt, så det blir nog inga problem.

silarp
0

nä, precis,,, det är ju inte riktigt samma sak när det är en lösdrift,-lite mer frihet och inte samma tryck såklart…

… men just därför finns ju inte heller någon andledning att snåla,,, om du kan och har möjlighet kan du lika gärna ta till någon kvadrat eller ett par till… om det är USELT väder och du har en häst som är mycket ranghög och en mycket ranglåg, räcker inte 15 kvadrat långt… Jag har fått grejja en del för att få ihop mina på ett bra sätt… som "tur" är i dagsläget, är den feta den som är ranglåg….

Sen beror det ju på lite hur terrängen ser ut runtomkring… finns mycket stora granar som dom kan vara under, är kanske behovet inte heller lika stort…

Tusen
0

Jag tror också att det är viktigt att inte fodra i lösdriften. För finns det foder är risken att det blir bråk därinne och någon kan bli skadad.

silarp
0

exakt! inte fodra där inne! Men det gör man väll inte heller -av renhållningssynpunkt! Dom bajsar ofta där dom äter!

Skogalund
0

Det behövs minst 4 m2 per vuxet russ om man INTE fodrar i lösdriften. Ska man fodra där inne är det andra mått som gäller.

Jag har haft lösdrift i ganska många år till våra hästar och tycker nog att måtten är lite snålt tilltagna. Är inte flocken riktigt tight så får nog inte alla plats inne i lösdriften samtidigt. Å andra sidan tycker jag att den mest används under sommaren för att skydda mot hetta och insäkter. På vintern ligger hästarna lika gärna i snön som i lösdriften, när de vilar.

Om jag skulle bygga en ny lösdrift skulle jag göra den så stor som möjligt, för att alla pållarna säkert skulle kunna vara där inne samtidigt.

Lycka till!

Tusen
0

#7 Fast det finns de som gör det.

silarp
0

#9… menar du fodrar inne i skyddet?

aze
0

Tack för era svar!!

Jag ska nog ta till några m3, när man ändå är i gång.

Har även ett stall med två boxar på 9,3 m3 styck. Ska även bygga en på 5-6 m3. Känns bra att kunna ta in dem vid riktiga oväder eller om nån blir skadad osv..

Längtar så efter att allt står klart, ska bli så härligt att ha hästar på gården igen Skrattande. Förhoppnings vis nästa sommar!

ryttarn
0

Bara för att vara lite petemetrik, jag hoppas du menar kvadratmeter(m2) och inte kubikmeter(m3), ;)

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

GranoStall
0

Jag skulle rekommenderar att hellre lägga till någon extra meter om du har möjlighet, ju större desto mer tilltalande för hästarna. Måtten från SJV ska ju ses som absoluta minimimått (hur stavas det!Tungan ute) som är lägsta nivån som ska uppfyllas, många tolkar dem dock mer som riktlinjer eller tom idealmått.

Lycka till med bygget.Glad

//Cecilia

aze
0

Fniss…

Menar självklart m2  (kvadratmeter Skrattande)

Har staplat för mycket ved i sommar…..

ryttarn
0

#13 Håller med till 100%. Våran stora lösdrift är på ca 70m2 och där går normalt max 10 russ och då är 1-4 av dom föl…..

Lilla lösdriften är på ca 20m2 och där går max tre unghästar(1-3 år)

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se