Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 4410 ggr
Snurrii
0

"Parkera hästen tips"

Håller just nu på att öva en massa med min 2 åring att stå still helt lös när vagnen ska på och av. Det går bättre och bättre, men hej och hå vad mycket tålamod man måste ha. Det tar sin lilla tid. För jag vill verkligen att han ska stå på pricken still. Inte röra sig ur fläcken.

Jag har en travsele och speedcart så när slaggjorden ska på är det ju viktigt att han står rakt i vagnen medans jag selar på och inte flyttar på sig. Det går framåt hela tiden men tänkte höra om ni har några tips på hur ni brukar göra.

Hur gör ni när ni lär era hästar att "parkera"?

[Russ-park]
0

Vi träner vora häster i ´ground tyre ` som cowboys, - dvs. att vi läggar linen på jorden ( en del av linen - till början ) på komandoen ´stå ´. Efter nogån övning stannar hästen vid linen.

Det kallas också för ´statuette´ !

Senare kan denne övning användas till olika föremål - också som du beskrivar.

Mvh. bj / dk

janehellen80
0

Tränar på att stå still när jag tömkör, innan jag lägger på vagn så dom kan kommandot Stanna och Stilla … sedan när dom kan detta så tastar jag m vagnen på :)

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

Snurrii
0

#2 Jo men precis jag övar såklart utan vagnen också. Tog ett exempel just där jag behöver ha honom helt still. Hur gör du när du tränar för att få dom att lyssna på kommandot? :)

Tycker personligen att det är svårt då han gärna står still men så smyger han ett steg framåt och stannar igen. Men då måste man ju börja om från början om man nu tränar med vagn. Så när han väl står så kommer de där lilla steget igen, haha.

Några tips på hur jag får honom blixtstill? :)

Tusen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi börjar alltid med att ha en medhjälpare som först står framför hästen och sedan då hästen blir mer och mer stabil på att stå still, flyttar sig medhjälparen allt längre bort från hästen.

För övrigt tror jag man kan göra på många olika sätt bara man är konsekvent.

Går hästen ett steg framåt backar man den och säger nej. Ev. kan vi ibland stampa lite lätt i marken, speciellt om de tar ner huvudet innan vi är helt klara. Sen är det bara att upprepa detta varje dag så att det tillslut sitter.

På bilden står vår hingst Panter helt stilla och väntar på att bli hämtade för att selas av. Samtidigt spänner vi ifrån vårt sto, Montró, och han gör inte en min av att vilja gå iväg. Det är så himla skönt tycker jag.

[Russ-park]
0

#3 Träning, träning …

Vi träner ´miljöträning´ ( natural horsemanship ) också.

Stå still är nog den svåreste diciplin, och kräver mycket övning.

Du kan avvända ett avgränset areal til början -l som foto

Sen gör vi som #4

Karlek och tålamod, så kommer det.,,

janehellen80
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tränar med en medhjälpare framför.. först saktar ner och stannar helt och säger stanna-medhjälpare ställer sig framför, rör ej hästen om det inte behövs.. när hästen börjar bli otålig- nej säger jag då och sedan berömmer med rösten när han gör rätt ..

Tänk på röstlägen :)

Tog inte många ggr innan min förstod.. är ju olika från ponny till ponny så klart .. mitt andra kommer ta längre tid för hon är inte den lugna av sig :)

silarp
0

gör som ovan, med medhjälpare, som hjälper till mindre och mindre…
Jobbar oxå mycket med min röst… "arg´" röst när jag tillrättavisar, och pratar faktiskt hela tiden nästan med dom,,, ganska lugnt och tyst… när dom gör rätt och man är nöjd, så  "kvittrar" jag på rösten…eller hur man nu beskriver det!
Sen kan man undran för undan minska kvittret… så att säga… när hästarna gör nya saker, pratar jag mycket och ändrar tonläge,,, sen brukar jag "nonchalera" småsaker… och ta diskussionerna om de lite "viktigare" sakerna… stå still är väll en sån sak jag brukar vara noga att tillrättavisa…

sedan är det ju TRÄNING och åter TRÄNING! Mina började jag köra in på allvar i våras, -mars… i maj började jag kunna spänna för och köra lite "själv", och nu kör jag båda 2 åringarna helt själv med all för och frånspänning utan några problem alls. Visst flyttar dom på sig ibland, men med tillrättavisning så går det undan för undan bara bättre och bättre!

nedan min "tjockafrida",,, hon är tunnare nu, och har längre ben oxå faktiskt! Men STILLA står hon vid för och frånspänning! Hon är 2 år och bilden är tagen i juli i år.

entill
0

Fint att så många förstått hur man tränar hästen att stå still. Lite oroande är det dock att många tror att bara för att hästen kan stå lungt framför vagn, så kan man lämna den utan att någon håller i tömmen. De flesta av oss har nog gjort det någon gång och det går ju vanligtvis bra, men - det behövs inte mycket för att hästen skall bli skrämd och dra iväg och då är det inte säkert att man hinner få tag i tömmen. Jag hoppas att "säkerhetstänket" alltid finns med vid all hästhantering.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

silarp
0

#8 jotack,,, säkerhetstänk finns, jag har varit med om 2 stora ridolyckor i mitt liv. Dessa berodde på bilar och lösspringande hästar omkring bla. båda olyckorna i ung ålder…

Hos mig finns säkerhetstänket därför ALLTID, -kanske lite för mycket… för jag nojjar och överdriver för det mesta (enligt folk omkring mig iaf…)
Rider och kör av princip ALDRIG andras hästar, bara de som är mina och som jag känner…

Dock är jag -när jag inte låter barnen rida sina ponnys, ALLTID själv. Förutom vid just själva inkörningen, så är jag ALDRIG med någon som kan fota eller hålla eller hjälpa…

Jag tränar mina hästar utifrån detta oxå. Just för att jag alltid är själv, blir det extra viktigt med att hästen STÅR STILL. Jag känner till riskerna runt att lämna en häst för fotning. Men jag känner oxå min häst, och fotar inte till varje pris, utan med mobilen, om jag känner att IDAG är hästen så lugn och fin… att jag KAN släppa henne 5 sek.

Att känna och även att VÅGA LITA på sin häst, är det som oxå långsamt bygger upp självförtroendet hos unghästen och förtroendet mellan häst och ledare.
Att ALDRIG VÅGA släppa taget och ge möjlighet för "övertramp" (läs nu inte häst som går iväg med vagnen vid inte avslutad förspänning!) leder ju till att hästen oxå tar minsta chans-om och när den väl ges detta!

janehellen80
0

#8 lämnar aldrig min häst själv när hon har vagn … har sett många olyckor jag med..

silarp
0

nä, detta får ju var och en bestämma, och sätta nivån själv med sin häst.

[Russ-park]
0

#8 Enig - !

Snurrii
0

Jag vill inte kunna lämna honom och gå iväg utan mitt mål är bara är att jag ska sele på och av en stillastående häst. Jag har alltid en arm runt tömmen för säkerhets skull när jag selar på. Just i denna tråd tänkte jag just på hur man får dom att stå still bara. Inte att jag vill kunna lämna honom och gå. Utan bara att han ska kunna stå lugnt och still under hantering. Och det är det jag vill få tips om! Glad

silarp
0

jo, lite tips har vi ju kommit med här och var oxå, och jag uppfattade inte heller din fråga som att du ville kunna lämna hästen…
Tyvärr uppstod det väll  ett stort ogillande runt min bild. (det var det där med takhöjden igen…) 
Har tex sett folk som kör runt med repgrimma, och detta är ju något JAG själv ser som mycket allvarligare på än att lämna hästen 5 sek och ta en bild. Men som sagt, det finns precis lika många uppfattningar om HUR och NÄR och varför, vid träning och uppfostring av häst, som det finns hästfolk.

Man kan ju oxå tänka sig en arbetshäst från förr…. där man ofta lämnade sina hästar utan att knyta fast eller hålla i dom. Men den tiden är svunnen nu, det är mycket mycket ovanligt förekommande.

På den tiden jobbade folk ju med sina hästar lika många timmar som vi spenderar med våra arbetskamrater… och där uppstod säkert stort förtroende för varann… samt att hästarna förmodligen uppskattade den stillsamma stunden då de FICK stå still och vila.

Snurrii
0

Har har inte hackat eller gnällt på någon. Utan jag uppgav bara va jag menade med min fråga med om ni har några tips på att parkera hästen. Inget annat. Jag tänker inte lägga mig i om någon lämnar hästen eller inte. Det va inte det jag ville ha svar på när jag skapade tråden. Glad

Snurrii
0

Och jätte tack för tipsen ni alla gett mig! Fortsätt gärna att komma med bra knep! Jätte intressant att höra!

[Russ-park]
0

Vi användar altid ´selebom´ där hästen føler sig ´hemma´.

Sen lärer vi dom at ´stå still´ vid bommen.

Om en häst skulle ´sticka i väg´ då springer den alltid ´hem´ til bommen.

När hästen står ´parkerat´ vid bommen är det i en halsrem ( icke grime ).

Vi bor nära en trafikerat väg, så säkkerheten skal vora i toppen …

silarp
0

#15 syftade inte på dig i inlägg 14.

silarp
0

vad är en Selbom? Är det ngn typ av uppbindningsplats?
typ en sådan som finns i "cowboyfilmer" med grova stolpar? Eller är det en påle ner i marken?

Gillar inte alls att binda fast förspända hästar, men det kanske man kan göra?

entill
0

Kära nån då… det är tydligen så att men inte kan skriva något utan att bli missförstådd… Min tanke var bara att påminna om att tänka på säkerheten.

Jag hoppas att ingen tror att det aldrig hände olyckor förr med arbetshästar. I Stockholm lämnades vanligtvis inte arbetshästarna ensamma utan att ha bindslen kring benen.

Eftersom det uppenbarligen stämmer att takhöjden här på forumet har minskat, så skall jag inte störa med fler inlägg i fortsättningen. Jag kan forsätta och sitta här tyst och oja mig över era debattinlägg. Flört

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Tusen
0

#20 Nääää! Mer debatt! Det gillar jag. Skrattande Du är dessutom så klok och vis Agge. Utan bl.a. dina kunskaper och erfarenheter blir det tristare här på sidan, tycker jag.

Varför ska alla tycka lika? Så typiskt svenskt och lagom! Debatt måste vi ha. Trist vore det väl annars. Fram för OLIKA TÄNK!!!! Cool

[Tjiwi]
0

#21 Håller med dig, mer debatt här!! Klart inte alla tycker lika.

F.ö håller jag hårt på säkerhet vid an och frånspänning. Det är det kritiskaste tidpunkten under hela körturen. Mycket viktigt att det inte händer något då. Det är vid de tillfällena man kan få en häst att aldrig mer kunna bli körd bla om den kommer lös, kanske med bara en skakel fast……..på körtävlingar är det mycket viktigt att säkerheten efterlevs. Där får du ALDRIG kliva ur vagnen och stå bredvid(ja, naturligtvis vid an och frånspänning) det ska alltid sitta en kusk på vagnen. Du ska alltid då även ha en medhjälpare "groom" med dig. Tänk dig in vad som kan hända med ett ekipage med vagn lös utan kusk bland alla medtävlande och publik……det händer, dock inte särskilt ofta vilket vi alla är tacksamma för.

silarp
0

Oxå för mycket debatt såklart! Gillar hööögt till tak! Det jag dock kan uppleva är, att ett SKRIVET ord ofta kan misstolkas och missupfattas (inte bara här, utan främst kanske på buke och fejsboken) jag tycker att ju mer man skriver på nätet, ju mer TYDLIG får man bli…

Det där med att "jaha, då ska jag aldrig yttra mig mer…" är väll…..

jag sitter ofta på mina händer om saker jag inte alltid tycker är helt "rätt" eller saker som jag kan ha åsikter om.. som jag faktiskt låter bli att skriva-jag låter bli att lägga mig i helt, eller utelämnar kommentarer. Ibland kan det kännas överflödigt på något vis…

Jag tycker INTE att man ska känna så egentligen, men ofta kanske skrivaren klarar sig utan kommentarerna… va vet jag!

Säkerhet runt körning och ridning är väll för de flesta en självklarhet,, ju äldre man blir ju mer självbevarelsedrift får man. Hur lätt som helst att med ett enkelt litet förbiseende förstöra en häst för livet… precis som med vilket djur som helst för den delen.
Det var väll ALLA överrens om! Sen gör man ju som man vill!

Men om man kommenterar någon annans bild/säkerhet osv,,,, måste man väll ändå få svara tillbaka? Och har man kommenterat, får man kanske försöka förstå det svaret oxå,, det kan till och med kanske ibland leda till nya intryck och tankesätt?

JAG uppskattar det själv,-ger ganska mycket faktiskt! Ibland mer än en hel kurs!  och det är rätt KUL med lite diskussion fram o tillbaka! Men man får väll leken tåla om man ger sig in i den?

Ibland kan jag dock vara lite som en gås… vatten rinner av mej fort oftast… jag har blivit (tyvärr) såpass gammal att jag tror på det jag själv gör, att jag inte tar åt mig jättemycket… men jag försöker för den delen alltid vara öppen för nya grejjer, sätt och tankar… man lär så länge man lever!

Snurrii
0

Önskar att ni kunde ta den här dikussionen om takhöjden i en annan tråd tack! :)

silarp
0

….tror EGENTLIGEN inte att säkerhet och att "lämna" hästen hör till tråden heller …..? KAPNING! Skäms

Snurrii
0

Du förstår nog mycket väl vad jag menar. I denna tråd vill jag ha tips om hur ni här på forumet gör när ni tränar hästarna på at stå still. INGET annat…

silarp
0

ja, precis,,, tror du fått en del tips oxå!

[Russ-park]
0

Anja stannar vid selbommen

silarp
0

sätter du på vagnen när hon står fastbunden vid bommen oxå?`Eller lossar du och sätter för efteråt?

hannibal-roll
0

När hästen står lugnt bunden eller med medhjälpare gör jag som följer.

Jag ställer hästen "lös" i stallgången eller på stallbacken med båda tömmarna i ena handen, delade med ett finger så jag säkert vet vad som är höger och vad som är vänster. Har tömmarna i handen under tiden jag selar, kan vara knepigt i början men man lär sig fort. Om hästen flyttar sig ber jag den helt enkelt att flytta tillbaka igen. Efter några gånger har alla hästar jag haft att göra med fattat vad det går ut på. Lärde mig detta när jag gick på Flyinge och det var så vi spännde för skolhästarna där.

[Russ-park]
0

Vi användar alltid selebommen för säkerhets skull, men træner också Stå still loss med ock utan vagn, med en hjälpare före hästen.

Til tävling måste vi ju sätte på vagnen utan selbom, men altid med en hjälpare !

silarp
0

ser käckt ut,, jag har staket så jag skulle kunna göra likadant, men har inte alls kört in dom så, utan säger bara stå still när jag spänner för… och korrigerar på plats. har alltid en arm om töm/mar…  Brukar kunna ta ett tag innan dom lär sig stå helt still under hela selningen, men det kommer med åldern oxå….

Kajhugo
0

Vi selar våra inne i stallet och kör ut, men tar alltid av vagnen utanför när vi kommer tillbaka, det börjar vi träna redan när vi kör in, vid tömkörningen fast då stannar vi bara och tar över tömmen och går fram och klappar och pratar med hästen innan vi går in i stallet. har man en som har svårt att stå still så använder vi medhjälpare som står framför och ev. håller i lite grann om det behövs.

När vi börjat köra så gör vi likadant, selar inne men tar alltid av vagnen ute, till att börja med står medhjälparen vid hästens huvud, men allt eftersom de blir säkrare gör vi det själva, stannar, går ur vagnen, lägger över tömmen, går fram till hästen med tömmarna i handen och pratar med hästen, tar av vagnen och går sedan in i stallet.

Att göra detta varje gång gör att vi i tävlingssammang kan lägga på vagnen ytanför stallet om det är trångt och alltid ta av vagnen utanför när vi är på trav.

Jag vill som många andra sagt att säkerheten är viktig och att alltid ha tömmarna i handen eller en arm runt tömmen som en säkerhetsrutin.

Men det viktigaste är nog träning träning träning och tålamod.