SP Wången 27 augusti 2011
Här kommer kataloguppgifter för gotlandsruss anmälda till sommarpremiering. Hoppas någon av forumets medlemmar ska dit och kan rapportera hur det gått (poäng och placering) i den här tråden, gärna med bilder?
Wången, Nälden (Jämtland), lördagen den 27 augusti
Premieringsförrättare Jan Lockwall
OBS! Nytt för i år: obligatorisk ID-kontroll av alla hästar vid premieringen. Tag med hästpasset!
Dalsgårds Noblesse
-08 e Juter KL 598 - Rozina 4740 e Allgunnens Valdör 543
Marimba
-08 e Marlon S 531 - Umbra 4094 e Effekt 347
Rosenhälls Beata
-96 e Manfred 277 - Brunette 2734 e Brunte 220
Lycka till allesamman!
Hästägare som väljer att stambokföra sitt sto ska inom fyra veckor efter visningsdagen betala in stambokföringsavgiften 400 kronor till Svenska Russavelsföreningens plusgirokonto 69 34 81-4. Ange vilket sto betalningen avser samt ägares namn; gärna också var stoet visades.
Kameran ska med..så foton fixa jag. Själv klart resultatet också.
Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri
Tyvärr vart Wången inställd för Beatas del.
Hoppas någon annan kan leverara resultaten för övriga russ.

#2 Börjar nästan tro att det gått troll i det där med premiering för Beatas del, hon har ju strukits flera ggr tidigare. Hoppas hon kommer fram nästa år, och då kanske hennes avkommemeriter räcker så hon kan A-premieras direkt och stambokföras.
Marimba gick etta av treåringarna. "God rastyp. Uttrycksfullt huvud, välformad hals, liggande bog, djup bål, rastypiskt kors. Nöjaktigt korrekt. Ren skritt med bra mekanik. Lätt rörlig trav med bra mekanik." 88888=40 poäng och diplom - grattis till ägaren Trine och uppfödaren Liselotte 
Dalsgårds Noblesse fick 36 p, jag har tyvärr inte hennes delpoäng.
Vet att Beatas avkommer meriter räcker långt. Hade jätte gärna varit iväg och vissat henne idag. Vi hade planerat dagen efter alla tänkbara sätt vi hade tre timmar körning(enkel) till Wången.
När vi ska lasta strax före sju, så vägra Beata helt enkelt gå in transporten, tre timmar senare är det likadant…hon kliver inte på. Hade tom fått lov att plocka med shettisen som åk kompis på resa till Wången men ingenting hjälpte.
Hade i min vildaste fantasi inte räknat med att inte få på henne… vart en stor besvikelse dag.
Kanske har hennes tidigare stukningar berot på transport problem vad vet jag, vet bara att jag köpt en ponny som inte vill åka transport…

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej! ska bara skriva angående beata när hon hämtades var hon svår att lasta ville inte lämna sitt föl. men med hjälp gick det bra. Hon har sedan blivit transporterad när hon flyttade till våran nya gård och det gick utan större problem. Att hon inte visades i skåne berodde på att hon var såld och jag tror att hon åkte innan. När hon såldes åkte hon lastbil till sin nya ägare och gick att lasta annars skulle hon ju inte kommit fram. Beata är lite speciel och försiktig av sig så hon behöver känna stor tillit till dem som har henne innan hon går upp i transporten tror jag. Mvh Marina.

fy så tråkigt…..
Har du testat att lasta baklänges, -backa på… med lämmen mot en "tröskel" så det blir helt rakt? Så hon inte ser… och kan gå rakt bakåt (och inte i uppförsbacke? )
Eller testat med en som har fronturlastning?
Har oxå testat att "vincha" på, dvs, knyt ett långt band i bommen fram, andra änden i hästen-sträck åt. Sedan lämna det så. Dra inte eller knuffa. Efter en stund går hästen lite framåt så det slutar sträcka… då binder man åt där istället… och så fortsätter man så tills hästen är inne… kan dock vara MYCKET tidskrävande, och mer en träningsgrejj än att köra när man väl ska IVÄG…. har vi gjort på kor ibland oxå, dom har tom lagt sig att vila ibland, och då kortar man… och så har det fortsatt tills dom är på. Det brukar vara lätt att lasta gången därpå, för dom vet att dom måste stå där länge annars! MAT krävs oxå därinne sedan så fort man lyckats!!
Bara tänkbara tips.. har själv haft en mycket svårlastad häst, så jag vet att det kan kännas helt bottenlöst….har nog nästan testat ALLT, men kommit fram till att konsekvens och envishet samt TID och TÅLAMOD vinner….
Väldigt surt att missa sånahär saker pga lastningen… :(
#3 Jag har delpoängen på Dalsgårds Noblesse och tog en bild på Marimba. Återkommer med det!

#7 Om inte annat kan det vara lättare att lasta om hon har föl och fölet lastas först 
#9 Precis.. lasta in fölet och håll henne längst in i transporten så kommer hon nog att gå på … går ju värdera henne även m föl vid sidan ..
Medarbetare på Gotlandsruss i fokus
Av ett russ blev det russigt värre 
Dalsgårds Noblesse 126 cm 87777=36 poäng
Marimba 121 cm

Bonus ena helgen och Marimba helgen därpå! Umbra borde väl ligga bra till för en Elitutmärkelse?
# 13 Tyvärr, saknas en med minst 30 p, alt två med 20….
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~