Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettridsport
Läst 5378 ggr
[Tjiwi]
0

För stor eller inte??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I tidigare trådar om ryttare på russen är för stora eller ej så har jag varit ganska "hård" i mitt sätt att se på vad som är för stort eller ej.

Många av er har ansett att man kan vara "lite" större än vad jag tyckt.

Jag har fått lite hjälp av en gullig granntjej som har egen ridhäst att få mina russ ridna lite då och då de senaste veckorna. Hon är 19 år, ca 160-62 och smal. Har inte frågat om vikten men kan väl vara ca 50 skulle jag tro.

Vad tycker ni, stor eller inte?

Här rider hon på Joel som är 130 cm.

[Tjiwi]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mathilda och Joel igen……..Glad

[Tjiwi]
1

Ett till!!

Stephanie
0

Jag tycker att hon ser lite stor ut, men framförallt bör hon räta lite på sig, dra bak axlarna och ha ihop händerna. Glad

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[Tjiwi]
0

Vill tillägga att det är ridning på hemmaplan som gäller då och då…inget tävlande eller så då ryttaren är för gammal.

mallan-nog
0

Visst kan hon rida! Framförallt eftersom det bara är hemma. Dessutom tror jag att hon ser "mindre" ut om hon släpper ner stiglädren något hål. Har en tjej som rider Panter hemma åt mig. Hon tyckte att hon var lite stor och kortade därför upp stiglädren. Under en dressyrlektion blev hon ombedd att släppa ner lädren ca 2 hål, och lustigt ut såg hon genast mindre ut!

Här rider hon med korta läder…

mallan-nog
0

… och här med lite längre. Hade ingen bra bild med samma vinkel, men man ser ändå på ett ungefär…

StuteriSolo
0

Hon ser inte alls stor ut tycker jag!

Tusen
0

En fråga. Vad spelar det för roll om hon ser stor ut eller inte då hon endast ska rida på hemmaplan? Storleken på ryttaren påverkar inte hästen annat än om man är väldigt obalanserad eller om man inte når med skänklarna på rätt ställe.

Vad andra tycker är väl dessutom helt irrelevant eftersom det bara är eTT subjektivt omdöme. Den enda gång som jag kan tänka mig att längden har betydelse är på dressyrtävlingar men där låter de nästan hur långa ryttare som helst få rida bara de har rätt ålder.

Låt tjejen rida och var glad att du har hittat en lätt och duktig ryttare.

För övrigt tycker jag INTE ALLS att hon ser för stor ut!Skrattande

silarp
0

för det första: INGEN av ryttarna som visats ovan är för STOR. När man är STOR är man för TUNG tycker jag.. för LÅNG är en annan sak. Ingen av ovan är det heller tycker jag.

Har själv frågat om JAG kan rida mina små russ, på HEMMAPLAN,,, jag är 169 och HÖGT KLUVEN (dvs långa ben!) men väger 53-54 kg,, vilket jag själv inte tycker är så mycket… men man vill ju gärna ha feedback från andra…

Håller med #8 ovan!

[Russ-park]
0

#1 Hon som ridar Joel är enligt oss inte för stor …

Vi har funderat en del på rytarns storlek och vikt och är kommit fram till följande regel här på russ-park.dk:

Rytarn skal vora ´atletisk´ - dvs. ha en bra balans och säte, där följer hästans rörelser perfekt.

Russ är ju mellan 115 och ? så vi säjar att rytarns vikt är ca. ( max. ) 1/5 del av hästens ( ideal- ) vikt + en lätt sadel.

Hvor lång rytarn är, är bara ett kosmetisk avgjörande, som inte har betydelse på hemmaplan och om det är ett barn eller en vuxen har ingen betydelse om ovanstående regel följas.

Russ har en förhållandevis vek ryg som får tränes långsomt och omsorgsfullt upp.

Hellre en lite tyngre ´duktig´ rytare end en lättare som inte har balans och säte.

På bilden voran Mattis & Caroline ( Mattis är 138 cm / ca. 350 kg )

Caroline är en av DK´s duktigste montérytare därför rider hon med relativt korte lädre och om man ´sittar´ korrekt är det ok.

[Tjiwi]
0

Tack för era åsikter!Glad

Jo då, jag har allt tänkt att hon får rida/utbilda dom men jag tyckte det var roligt att få åsikter från er.

#5 Ja, jag tycker också kanske att lädren kan längas lite, tror hon känner sig bekväm med ngt kortare läder då hon mer är en "hoppryttare".

Tusen
0

#10 Din komentar om att russ har veka ryggar håller jag inte alls med om. De har i allmänhet ganska korta och starka ryggar vilket gör att de är viktbärande individer för sin storlek. Vuxna har i alla tider kunnat rida russ just för att de är så viktbärande.

Ett russ i samma storlek som vilken annan B-ponny som helst bär betydligt mer än den andra rasen.

[bsmx]
0

Jag håller med, sen ser man alltid längre ut på kort (har jag fått för mig), men vilket fenomen att hon ser mindre ut med längre läder.

Tycker dessutom det är bättre att en lite längre duktig ryttare rider igenom russet o rider det rätt, för oss känns det jätteviktigt

[Russ-park]
0

Kanske jag har ´överformulerat´ lite, men det är ju inget skata att vora försiktig med träningen av ryggens muskulatur över längre tid.

Jag är också enig med dig om att det är en relativ stark lilla häst …

På bilden Melissa / Djumper och Mamma Marian / Gumma

MagganS-B
0

# 10 Färdigvuxna russ har inte/aldrig haft veka ryggar, i så fall är det felavlat, d.v.s. man har avlat på russ med lång rygg och det skall dom inte ha!

RC71
0

Visst påverkar också ryttarens längd. En för lång ryttare tappar en korrekt sits och faller gärna fram . Detta i sin tur gör att ponnyn får balansera upp ryttaren vilket i sin tur ger onödig belastning på ponnyn. Vad en ponny klarar av att bära /balansera är inte samma sak som att den i längden mår bra av det.

[Russ-park]
0

#12+15

Då har vi nog misinförmerat i Danmark och det rätter vi upp på genast !

Tack Tusen och Maggan.

Mvh bj

Tusen
0

#16 Varför skulle en "för lång" ryttare nödvändigtvis falla framåt? Har aldrig sett att detta varit ett problem för längre ryttare. Bara ryttare som saknar balans oavsett längd.  Om du sitter rätt över hästen har väl kroppslängden ingen som helst betydelse. Tyngdpunkten sitter på exakt samma ställe över hästen oavsett ryttarens längd.

Att sitta med korrekt sits har inte med hästens mankhöjd att göra utan hur rytaren sitter i sadeln.

silarp
0

…sen tror jag att vikten av en BRA SADEL har större betydelse vid lång och lite "tyngre" ryttare, än vid en liten… men det är bara vad jag TROR…  jag tänker försöka skaffa en bra och passande sadel som har rätt form på bommen och är tillräckligt vid, samt inte för gammal stoppning i…. detta känns inte lika viktigt när småbarnen på 13-30 kilo rider… även om det såklart alltid är bättre med saker som passar exakt…

har en såndär rosa lättviktare nu,, den kan INTE jag rida hästen i, för den känns ju lätt o skör som ett cornflake!

RC71
0

#18 För att en lång ryttare ofta drar upp sina ben för att komma åt ponnyn . Därmed faller överlivet fram och vikten blir snedfördelad. Givetvis påverkas tyngdpunkten av ett långt överliv när hästen är i rörelse.

MagganS-B
0

I det här fallet ser inte ryttaren för stor ut!

Tusen
0

#20 Inte nödvändigtvis. Beror på om vad man tänker göra med hästen. Man behöver vara väldigt lång för att det ska bli så. Och i detta fall är det långt kvar tills det händer.

RC71
0

Jag har ingenstans kommenterat ekipaget i tråden , bara skrivit generellt .

Russtoka
0

Jag tycker det ser bra ut. Ingen av ryttarna är för stor.

Märkligt att diskussionerna är helt annorlunda när det gäller islandshästar, där kan de ha fötterna nästan nere vid hästens knä - på tävling…

hannibal-roll
0

Jag tycker inte att ryttaren i 0 ser för stor ut.

Jag rider själv på mina russ, jag är 165 lång och russen 122 och 130 i mankhöjd. Det är enorm skillnad på dom få centimetrarna. På den större känner jag mig nästan liten ibland, dock tror jag det beror mer på massan i bålen. Hon är grov och bred över ryggen. På den lilla är jag så pass lång att min sits blir sämre då jag inte kommer åt honom med skänklarna. Men körhäst som han är går det lika bra med rösthjälper och då funkar ridningen helt ok ändå, eftersom vi bara motionsrider ute.

Att jag är lite lång tror jag mest drabbar min ridning i det långa loppet, mer än ponnyn.