Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 3339 ggr
LLennartsson
0

Kliar sig...

Har ett russto som är besatt av att klia sig. Vilket har gjort att hon har kliat sönder manen och svansen.
Vad ska jag göra?
Funkar inte med eksemtäcke

Stall Bråna

VeronicaP
0

Kliar hon sig pga hon har exem eller är det bara en ful ovana ?

Har hon exem så finns det ju en massa olika medel att ta till är det en ful ovana så försök bryta mönstret , byta hage mm

palomia
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har ett sto som kliade sig förut, och gör fortfarande om jag inte smörjer henne med ett medel som det finns benzyl benzoate i.           Hon kliar nog främst p.g.a. knotten som utlöser det.

Skickas efter från England men är jätteeffektivt på min iaf. Hon kom hem från hingst och hade efter att ha klarat man o svans i 2 år tyvär börjat klia sig igen. Man måste under vår/sommar månaderna smörja till att börja med dagligen till att övergå till slut på 1 gång i veckan (om det inte regnar då blir det oftare)

Hästarna som kliar sig brukar få en mjällig botten och när man smort ett atg så är det precis som att dom flagar från hårbotten och bygger en fuktig bas i stället. Börjar hårbotten torka ut så börjar dom klia igen…

Mkvarnstrom
0

Min hingst kliade sönder sin svans men sen började jag med en vanlig hästsalva från hööks (Hästsalva Skillingaryd) och den funkar jätte bra, svansen e som den ska vara nu! :)

ryttarn
0

Vi har ett sto som kliar sig, detta beroende på knott. Vi använder ett Boett exemtäcke samt smörje med AVS14 som finns på bland annat granngården. Vi har provat billigare exemtäcken från olika tillverkare men dom har aldrig fungerat, släpper dels igenom och håller inte för hennes små kliatacker mot rräd osv.

Visst kliar hon sig till viss del fortfarande men iom att AVS14 mjukgör så blir det inga sår.

#2 Benzyl Benzoate går inte att använda på en häst som tävlar i trav, enligt vet på ST är det minst 14 dagars karens…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

PernillaJ
0

#5 Se ditt eget inlägg #23 i tråden jag länkar till i #3 ovan: det är 96 timmars karens (4 dygn) inför tävling för extempore-blandningar.

AVS14 är bra för att lindra klåda. Bensylbensoat håller knotten borta så att den allergiska reaktionen från knottbetten (knottens saliv) uteblir och klåda därmed inte uppstår.

VeronicaP
0

Men en häst som bara kliar svansen men inte manen , har väl oftast inte exem ? vad jag har förstått det som utan de kliar sönder både och eller ?

Har en häst som har fått en ful ovana att stå och klia bakdelen mot ett träd och då försvinner ju taglet i svansroten och de är ju inte så där jättesnyggt, men kliar alltså inte manen

ryttarn
0

#6 Uhps, kom ihåg fel. Så här svarade han:

Alla preparat som blandas på veterinärrecept på apotek, s.k. ex tempore-beredningar har enligt reglementet en karenstid på 96 timmar. Eftersom denna produkt är okänd rekommenderar vi några extra dagar för säkerhets skull, dvs totalt 1 vecka.

Men det är fortfarande inte användbart på en tävlingshäst som tävlar aktivt….

Jerker Klang,

www.isil.se

Miica
0

Jag har en som är knottkänslig. Hon har inga sår men både man och svans har tagit skada :( Har satt på täcke men funderar på ngt att smörja med också, synd om hästen så att säga.

Sen har ajg en som kliar svansen av ren ovana :( Vet inte vad man ska göra för att bryta de?

Tusen
0

Har lagt märke till att om man har en häst som kliar sig (pga insekter) så tar andra hästar efter. Mycket irriterande faktiskt. När de väl har börjat så är det nog svårt att bryta vanan, men om man har en häst som kliar av sig man eller svans (oavsett orsak) så tror jag  det är bra om de kan gå i skillda hagar.

palomia
0

#8 Det skulle väl visst fungera om man planerar starterna. Jag smörjer aldrig mer än 1 gång i veckan när jag lagt grunden…

ryttarn
0

#11 Jo, startar men bara någon gång då oh då kan det väll fungera, men startar man mer eller mindre var o varannan vecka fungerar det inget vidare. Vi använde tidigare ett annat preparat (horsol) med liknande karenstider, vart inget bra kan jag säga. Dessutom fungerar Boett+AVS14 aldeles utmärkt på vårt sto….

Jerker Klang,

www.isil.se

VeronicaP
0

#10 ja jg får nog ta bort den från den hagen för det är bara i den hagen som hästen kliar sig , men de finns väl något extra gott trä att klia sig på där ;)

HeleneS1
0

jag använder en olja som heter Royal Defence. droppar några droppar och masserar in i huden, först ca 2 gg/veckan en två veckor och sedan en gånga varannan vecka ibland inte ens det. Fungerar alldeles utmärkt. Googla på det så hittar du kanske någon i närheten som säljer annars kan du skicka efter det

Linnea
0

Att dom kliar svansen kan också bero på en viss sorts mask, kommer inte ihåg vilken just nu. Den kommer till ändtarmen och lägger ägg och det kittlar/kliar.

En fråga, har hört att hästar som har vindskydd ställer sig där för att komma undan insekterna. Innebär det att knotten inte flyger in i stall heller? Har fönstrer öppet (det har dom flesta här) och inget täcke på natten. Satte på tjärsalva igår kväll så han inte skulle bli biten ifall dom flyger in. Borde jag stänga? Räcker det isf att bara jag stänger?

Skynda långsamt så går det fortare.

AK47Kalashnikov
0

#2 Åh, vilken lyckans ost du är som klarar dig med att smörja en gång i veckan! Skrikandes

Russlena
0

Du kan pröva med bamyl upplöst i vatten och
spraya på varje dag , finns på apoteket.
1 bamyl 1-2 dl vatten