Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 1713 ggr
murkla
0

en fråga!

Tittade på katalogen över Riks och då såg jag på mitt russ att de stog i stamtavlan Dario (ex Darlau ) 325

Varför är de en parates med ett annat namn? Vad menas med de?

Och så såga jag på Mona - Lisa SPR 613/46, ser att de fanns flera med de i henns stamtavla både hingst och sto.

De var min fråga.

StuteriSolo
0

Darlo 325 hette först Darlau (han är e. DArt u. LAUra Skrattande) och har tävlat under detta namn och bytte sedan till Darlo.

De hästar som har SPR-nummer är införda i Svenskt Ponnyregister men inte stamboksförda,SPR var föregångaren till dagens register, skillnaden var att när det registret startades gällde det samtliga ponnyraser som då fanns i Sverige, tror det var 1967 eller så som alla raser började registrera sina egna

murkla
0

Tack då vet jag. Intressant.Skrattande

MagganS-B
0

Står fel i första inlägget, skall vara DARLO, precis som solo skriver! Mycket konstigt att han inte kunde få heta Darlau! Var väl nån som inte kunde uttala…..

Fanns flera hingstar registrerade i SPR som betäckte som man kan hitta i stamtavlorna, Teddy bl.a.

PernillaJ
0

Darlo registrerades som Darlau 11354/76, men när han premierades och stambokfördes bytte han namn till Darlo 325.

Så han står som Darlo (ex Darlau) 325 i Blå Basen.

Någon som var med när han godkändes 1980 kanske minns varför stavningen ändrades?

MagganS-B
0

Skall fråga Lena…..