Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: kör-travsport
Läst 962 ggr
[Croneld]
0

Vad har du för träningsplaner för hösten?

Hur lägger du upp träningen för dina russ? Har du några heta tips och vad vill du dela med dig till andra?

Själv har jag inga heta tips, men planerna är att när Tigerlilja kommer hem i höst,ska hon köras fram till att magen tar i vagnen. Hon ska efter 4 säsonger på travet få bli mamma och sedan är planerna att hon ska få bli min körhäst. Det gäller att börja i tid, för dressyr och precision är mitt mål till säsongen 2013.

[Panza]
0

Inga heta tips tyvärr, men jag planerar att köra in min tvååring såpass att jag kan ta av henne skorna i höst, så kan hon få gå oskodd och smälta vad hon varit med om över vintern. För att sedan fortsätta till våren. Mitt mål är framför allt att ha en säker och trevlig körponny som jag kan njuta långa resor med runt min hembygd. Men kanske även en och annan brukskörningstävling i framtiden. Kul att ha ett mål.

silarp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

tja… tips… hm… har kört in mina 2 åringar och kör dem ungefär 2 ggr per vecka var just nu. Har även en äldre märr som jag kör en del, mest med barnen. Samma där, körning någon till några gånger per vecka. När jag kör, så kör jag i skog o mark, på skogsvägar och på mindre grusvägar, olika smårundor, varvat med lite längre rundor. Har även en mindre ridbana, men denna ligger på andra sidan en mycket trafikerad väg, så där kör jag inte ännu med mina unga hästar…

Tänker oxå sikta på att köra ngn tävling på låg nivå 2013 med mina-då 4åringar, blir nog oxå dressyr och precition. Kanske även maraton om omständigheterna tillåter detta…

Jag har skyndat lite långsamt, kör på säkerhet och siktar på att få lugna trygga och säkra körhästar med FRAMÅTBJUDNING.

Har alltid någon med i början när jag kör, som går bredvid och som senare kan hoppa i och ur vagnen vid behov. Försöker köra i lite nya miljöer ibland, kanske åka till någon annan, eller till ett ridhus, men det blir mer sällan, och det har jag inte hunnit med unghästarna ännu.
Man kan byta rundor, och köra till nya platser ibland för att hästen inte ska bli uttråkad.

Varvar körträning med löpträning ibland. (unghästarna alltså, eller om dom ska ställas ut el liknande…)

Brukar oxå köra en hel del med dräktiga märren, tills magen tar i som sagt… lite mer försiktigt dock och mestadels skritt mot slutet. Med unghästarna försöker jag köra en del i trav, och i varierande tempon för att träna lyhördheten. Hallon kan även galoppera på kommando, men galopperar bara kort, då han kan bli glad o sparka i vagnen vilket jag vill undvika…!

Om man har nån nyslagen åker brukar jag försöka sätta upp konor och köra lite slalom och banor. Öva halter är viktigt oxå, och hoppa ur och i vagnen någon gång per tur.

Inga "heta tips" kanske.. men bara lite.. .hur jag gör….i min ensamhet… ute i skogen..!