Vinter
Hej. Jag tänker redan på vintern och frusna tider. Finns det ngn här som vet av en vattenkopp som inte fryser på vintern. Det måste vara en sådan som inte kräver att man har vatten och elledning. Eller ge andra tips på vad man kan göra för att förhindra att vattnet fryser.
/ Sabina

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
tyvärr känner jag inte till att det finns någon vattenkopp som klarar sig undan frysning utan elledningar…. om du tänker på vattenkopparna inne i stallet, så IBLAND om det ska bli kallt innan snön kommit,, så lägger jag ut halm el hö, eller annat isolerande material där jag vet att kabeln går under marken fram till stallet, och håller stallet stängt ordentligt hela dagarna och även på nätterna, så vattnet inte fryser inne…
men har man stort stall, som rymmer många hästar, är detta kanske svårare (även om det då ju är fler hästar som värmer upp….)
finns väll någon variant på tunna tror jag, men det är nog för lösdrifter (framgår inte vad du har…) som är lite fryssäkrare än andra kar…( den har nog typ dubbla kanter med luft emellan tror jag)
Dock är eluppvärmda vattenkoppar en bra investering om man har lösdrift.. vi har det till alla våra djur (ett par tre hundra stycken) och de fryser endast de dagar då det är typ 20 minus och blåser storm, eller om det blir neråt 25-30 minus….och om detta håller i sig flera dagar i sträck….
HUHA! Vill INTE tänka på vintern redan!
(förutom att jag faktiskt fixade vintertäcken och regntäcken med hals igår till min russhallonet!)

finns ju vattenbaljer som är gjorda för att tåla upp toll -40 grader. och håller då vattnet rinnande! men dyra är dom!
Min gubbe byggde en vattenlåda till mina hästar, den har används
i två vintrar. Kallaste perioden i vintras( runt -30) hölls sig vattnet frostfritt.
Den uppskattas av hästarna, dom dricker mycke vatten under vintern.
Den är byggd i formplyfa för att kunna förvaras ute. Isoleringen är rosa markisolering runt om på insidan. Det finns en frostvakt inbyggd (används när det är minusgrader). Det är en 60 liters balja i den (ÖBs runt 70:-) som är lätt att plocka ur och diska.
Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri

# Din gubbe har inte funderat på att börja producera sådana och sälja?
Jag har lösdrift så behöver altså för utomhusbruk. :)

smart! Ska jag se om inte jag kan få någon händig häromkring att bygga! :D
Fast ingen av dessa förslag kan väl drivas utan el? Någor som trådskaparen efterlyste.

jag TROR att kanske en liknande låda iaf klarar lite mer än bara ett kar ute… ofta kan det ju räcka långt med att bädda runt snö runt karet,, men en isolerad låda runt och så lite varmvatten om man har möjlighet att hälla i lite av det ,,,så kanske det räcker längre än man tror… (om det inte tänker bli istidsvinter igen då… som dom sista åren…bläääää…..