Homozygot Brun ?
En homozygot hingst, dvs en med dubbla anlag för brunt kan väl inte lämna fuxar? Inte ens tillsammans med ett fuxsto? Oavsett ras? Eller har jag fattat fel?
Jag har lärt mig att är hingsten homozygot brun blir det bara bruna avkommor, inget annat. Så funkar det enligt den biologi jag läst i alla fall, men det kanske finns undantag?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En homozygot brun lämnar endast brunt, eller gulbrunt i förekommande fall, inga andra färger.
Dyker det upp en annan färg finns två alternativ, antgingen är den inte homozygot eller så ha någon annan varit framme.
#1 Tack! Då var det som jag trodde då.

Men om en homozygot brun betäcks med en homozygot svart, vad blir det då?
Skynda långsamt så går det fortare.

#3 Brun…. Brun är ett helt dominant anlag.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

#3 Hur menar du, homozygot svart? Det finns två svarta varianter,
aaEE (svart; kan lämna brun och svart men aldrig fux)
aaEe (svart; kan lämna brun, fux och svart)
I kombination med
AAEE (homozygot brun; lämnar bara brun)
kan en svart häst bara lämna bruna föl (fölen blir AaE*).
Vilka färger är dominanta? :)
~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Avblekbar skimmel är dominant över alla andra anlag har jag för mig.
Skimmel är väl ingen färg? Det är väl ett annat anlag? Det finns väl bara tre grundfärger.

Det finns en hel artikelserie här på gotlandsruss. Gå in under Artiklar, välj färjer, så finns det fyra artiklar om färjer som Carola Guldhag har skrivit. Mycket lärorika.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

#8 Ingen grundfärg men dock en färg. Du säger väl inte " här har vi Tösen, hon är brun med skimmelanlag". Om nån frågar efter färgen så säger du väl att hästen är skimmel? Vad är skimmel om inte en färg?
#10 Skulle tro att om hästen är brun med skimmelanlag så heter det brunskimmel. Färgen är brun och skimmel ett anlag. Precis som skäck som kan vara brunskäck. Färgen måste väl till för att veta vilken typ av skäck eller skimmel hästen är. 

Brunskimmel är en konstantskimmel. En brun häst kan ju ha anlag för avblekbar skimmel men man säger ju inte att den är brun med skimmelanlag utan bara att den är skimmel. Brunskimmel är inte alls samma.
En avblekbar skimmel med grundfärgen brun, heter "skimmel född brun". Det är den korrekta benämningen =)
En brun häst kan ha olika färguppsättningar
EEAA- Total homozygot= ger ALLTID bruna avkommor
EeAA- Homozygot för aguti (som ger brunt) ger alltid bruna avkommor, med bruna eller svarta partners, 50% chans till fuxavkomma, med fux-partner
EeAa- Kan ge svart, brun och fux