Fångponny
Jag står här nu med fång på lilla Polle, hon är kollad av veterinär och har blivit medicinerad därefter. Därmed har hon också boxvila, problemet är att jag har fått så många olika svar på vad hon bör stå på för bädd.
Vet sa; tjock spånbädd med lite halm med så hon har något att noppa i då höet är slut, hon tyckte även att Polle skulle bantas då hon var fet vilket kan diskuteras ..
De flesta andra jag har pratat med säger även de tjockspånbädd men absolut inte halm. Hon står just nu på torv blandat med lite spån (de som var kvar i boxen) och överst spån, detta blandas ju dock runt lite osv eftersom.
Jag överväger på enbart halm, tjock torvbädd med halm eller enbart spån.
Jag skulle i så fall föreslå torvbädd. Lite halm att tugga på bara för att hålla magen igång. Inga mängder men något måste hästen äta annars får den tarmproblem. Att ersätta hö med halm är en gammal beprövad metod men det innebär inte att de måste ha fri tillgång på halm. Hon behövde ju tydligen banta också.
Tillägg till # 1: Jag har haft en fånghäst för många år sen, fick rådet att hästen skulle stå kallt med hovarna eftersom en inflammation pågår och hovarna är varma. Blött spån eller ispåsar (med sågspån) runt hovarna. Provade bägge och det funkade bra.
De råd jag fått är att det viktigaste är att ponnyn är så stilla som möjligt. En djup spånbädd hjälper till att avlasta hovarna, men är enligt min vet inte det viktigaste. Jag hade min på boxhage när han var sjuk sist, har bara 2 hästar och det blev rena cirkusen när dom inte fick gå ut tillsammans.
Här finns bra info om fång:
http://www.regiondjursjukhuset.se/stromsholm/info.asp/id/703013
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En bra produkt jag kan tipsa om är Pro Equo!
Det är en kyl produkt som jag vet flera fånghästar som har blivit mycket bättre sedan dom började använda det.
Om du går in på www.proequo.se så kan du få mer info och se var det finns återförsäljare
Har även hört att de är bra om de står i blöt sandbädd. Vem kan ha de i boxen.
Min 2 åring fick fång i juni. Han var fet och hade fått kraftigt hö hos sin fodervärd. Så jag köpte gammal/älder hö som var slagget på en lindan. Han fick banta. Han stog på torv/spån bädd, Han skullle ha boxvila men hon hade bara min o hennes häst så han fick stå in en sjukhage. Nu är han bra. var väldigt lindrigt anfall. .
Hoppas att din blir bättre snart.
Jag skulle välja djup spånbädd (kutterspån) det hjälper hästarna att få ner tårna och på så sätt avlasta trycket från hovbenet i hoven. Se till att hålla bädden torr så hjälper det till att hålla sulan hård, kratsa hovarna ofta så att inte spånet packar sig och bildar tryck mot sulan. Jag hade strumpor på min för att undvika det…
Använd hönät, så slipper hästen lägga extra tyngd på framhovarna när den ska äta.
Om hästen är överviktig så låt hönäten ligga i blöt några timmar innan utfording, då lakas en del kalorier (framförallt socker) ur.
Vill du att hästen ska ha halm att pilla med så häng det oxå i ett nät.
Min ponny fick fång vintern 2010, hon är numera helt återställd och piggare än någonsinn.
Kämpa på!
Kyla med vatten osv när inflamationen pågår, vi brukar spola 3-4 ggr/dag med kallvatten. alternativt stoppa i hink om de tillåter :)
Skor och långa hovar är förkastligt när de har fång (sulan och framför allt strålen ska ner i marken!). Då läggs allt tryck på hovväggen enbart och på lamellerna som är inflamerade och förvsagade. Ett jämnt tryck över hela hoven är det som gäller :) Därav är också en tjock bädd av något lag bra. Själva har vi permanentbäddar i halm.
Halm har våra så mycket de vill efter som de står med halm som strö.
Men värt att tänka på är att : Halm innehåller ibalnd en hel del socker det med! Så ska man ge en längre tid förelsår jag att ta analys även på det för att se sockerinnehåll.
Hö innehåller inte mindre socker när det blir gammalt - endast vitaminer och vissa mineraler lakas ur med tiden. Så fjolårshö kan vara precis lika kraftigt. Och hö kan vara precis lika kraftigt som gräs, skillnaden är den att hästarna oftast får i sig mer gräs på samma tid som de äter hö = mer socker än hö. En liten del försvinner under toktien men väldigt lite.
Hakuna matata!

Tack så jättemkt för alla svar! Hon står nu på en djuup spånbädd, hon är pigg och verkar nöjd med hur hela situationen är.