SP Smålandsstenar 18 juli 2011
Här kommer kataloguppgifter för gotlandsruss anmälda till sommarpremiering. Hoppas någon av forumets medlemmar ska dit och kan rapportera hur det gått (poäng och placering) i den här tråden, gärna med bilder?
Smålandsstenar (Småland) måndagen den 18 juli
Premieringsförrättare Kurt Larsson
5. Ludvig HT - till salu
h -11 e Dardel 441 - GSF Lou Lou 4478 e Clant 454
6. Silarps Xi
-10 e XL 507 - Ängens Ida 4936 e Tomtebos Enoc G 481
7. Vildhallon
h -09 e Njord 612 - Klints Wilda 4938 e Grus 363
8. Silarps Fridha XL
-09 e XL 507 - Ängens Ida 4936 e Tomtebos Enoc G 481
9. Nota KL
-08 e Djazz 605 - Jota KL 4658 e Toker 503
Lycka till allesamman!
Hästägare som väljer att stambokföra sitt sto ska inom fyra veckor efter visningsdagen betala in stambokföringsavgiften 400 kronor till Svenska Russavelsföreningens plusgirokonto 69 34 81-4. Ange vilket sto betalningen avser samt ägares namn; gärna också var stoet visades.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu måste jag fråga.. nr 9 ? är ju stuteri KL uppfödning.. är det inte Kurt Larsson (stuteri kl) som är domare?
Medarbetare på Gotlandsruss i fokus
Av ett russ blev det russigt värre 
#1 Ja, noterade det jag med. Han är även uppfödare till XL 507 som är far till två ston som ska visas. Känns som mycket jäv den dagen!
#2 ja det stämmer det oxå…

#1, 2, 3 Det stämmer att Kurt Larsson har jäv på Nota KL, eftersom han fött upp henne. Nota KL kommer därför att bedömas av Liselotte Erixon som är vice premieringsförrättare i distriktet. Vad gäller döttrarna till XL 507 (XL som också är uppfödd av Kurt) har Kurt inte jäv eftersom det är mer än 5 år sedan Kurt ägde XL. Se punkt 27 om jäv i SvRAFs Plan- och riktlinjer, bifogad pdf-fil.

aha! inte bara jag som noterade detta alltså..!
xl döttrarna är mina, och dom har han dömt förut…. men eftersom mitt nya föl är efter stans, får jag åka på västruss utställning med dom istället…
om man inte själv har koll på det här (vilket jag kanske inte alltid har, förutom i det här fallet…) är det något som "fixas", eller kan man bli nekad att visa? Tex om nu xl hade varit ägd av KL för mindre än 5 årsedan…?
Är det alltid så att det är olika domare på en samma utställning eller hur får man reda på detta?

#5 I första hand är det hästägaren som bör hålla koll och inte anmäla till visningar där domaren eller premieringsförrättaren har jäv. I andra hand är det arrangören som ska agera och plocka bort hästen. Om både hästägare och arrangör missat är det domaren/premieringsförrättaren som ska uppmärksamma problemet. I sämsta fall, om jäv förekommit men inte påtalats förrän efter visningen, skulle jag tro att bedömningen ogiltigförklaras.
#6 Vem som dömer står i propositionen. På en vanlig utställning med bara en domare finns ingen möjlighet för någon annan att döma en häst som domaren har jäv på. Hästen stryks alltså. Bedömningen i Smålandsstenar är ingen utställning utan en avelsvärdering (sommarpremiering), och här är det så turligt att vice premieringsförrättaren i distriktet medverkar under veckan så det gick att lösa.
#7 tack för infon :)

jo, precis.. för det är ju sisådär halvlustigt att behöva fara land o rike runt bara för att undvika jäv! Men sen bara utgår jag ifrån att tex domaren i vårgårda(tånga hed) inte "är släkt" med någon av mina ponnys som jag ska anmäla dit.. jag känner faktiskt inte alls till den domaren! Anmälde helt enkelt till "inte kurt larsson!"

ja…. förväntningarna inför premieringen är inte direkt SKYHÖGA vad gäller Fridha iallafall…. får hoppas mer på Xi som var här och hälsade på idag och träningssprang… Och så lilla Hallon då såklart…
Om någon är där och fotar, och råkar få med någon av mina hästar, köper jag gärna sedan…. brukar vara svårt att hinna med fotning när man visar…

ja, och så mina resultat då… halvbra kanske,, men ändå rätt ok….
Först visades min uppfödning Xi, född 2010, hon fick 38, tror det var en 7a på traven…
Sen Hallon, han fick 88888=40 m schysst kritik
Fridha fick 88877=38, pga hennes fetma… som jag vetat om, men haft mkt svårt att åtgärda….
Nåväl, så är det iaf… bilder kommer sedan!
Ovan fölunge var kanonfin förresten!
fetma hahahaha…:)

ja… antar att fetma är av våra växande ilandsproblem -även bland djuren!
Fattar inte hur hästkräket kan vara TJOCK när jag löptränat och kört henne typ 3 gånger per vecka och haft henne på INGET gräs ALLS typ… hur kan man bli FET på kärlek luft o vatten…?
Det är bara att bita ihop och banta henne inför nästa år antar jag…!
#14 nu kanske jag sabbar tråden lite men vi fick hem min mosters shettis som var så fet så att magen släpade i marken o så hade hon typ en fettrand där ryggraden normalt brukar vara så det typ samlades vatten mitt på hennes rygg när det regnade. Men hård travträning o bantning gjorde susen ialf…

åååååååååååh!!! de va skönt att höra! det finns hopp! :D
#12 Grattis till fina resultat, gammelmatte är nöjd med lille Hallon!!

Grattis till diplom och fina resultat!

#18 Vem fick diplom?

det måste väll varit nr 9!? den var väll 3 år.. eller har jag fel…

Vildhallon fick diplom! :)

#21 Eeeh… skämtar du, eller? (Vildhallon är en tvåårig hingst)
Någon som har 9ans resultat?? (Nota KL)

ja exakt,,,,, diplom är väll bara för 3 åriga ston? eller har jag fel igen,,,,,?
#24 stämmer

Nota KL fick 40p tror jag det var… Grattis till diplom…

AH! Ja, grattis till diplom!! Hon var verkligen jättefin! Men jag fick tyvärr inte till någon bild, tog en, men den blev suddig som bara den….

#26 Jag måste ha konstiga ögon, för jag tycker inte alls att hon ser tjock ut, iallefall inte från sidan :) lite mage kanske men det har min lilla med :P Fast jag är ju nybörjare på russen och har innan umgåts med kallblod :P Men hur smala ska russen vara igentligen? Finns det någon idealvikt?
Carpe diem!

#31 gör mej GLAD!
TACK!
Nä, hon är inte SMÄLLFET, men snett bakifrån har hon lite kagge, det har hon… dessutom växer hon nog nu, för huvudet har utvecklats jättemycket sista månaderna, även kroppen har vuxit UT, men benen har inte riktigt hängt med… jag antar att det kommer…för dom ska nog vara liiiite längre-till den kroppen…
Jag tycker inte russen ska se ut som travhästar el fullblod, men kanske inte precis som min tjocka fridha heller….
Hallon är rätt lagom tycker jag… inte stor o tjock och inte speciellt smal heller…

#32 Det är typ som min :P Tycker också hon har utvecklats i kropp och huvud senaste tiden, men benen är också lite efter :P Jag tror att det kommer :)
Carpe diem!

tror jag mä! (läs hoppas!)