Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 2395 ggr
janehellen80
0

Bruksprov..

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Någon som har en film på när russ lr annan ponny gör ett bruksprov vid primering ??

Så jag kan visa den som ska köra min ponny vid detta Cool

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

silarp
0

TACK för frågan! Oxå nyfiken!!! Gärna oxå tips om VART man lämpligasts gör sina bruksprov…hade själv tänkt göra vid sommarpremiering -men det kanske finns andra förslag?
Både hingst och stobruksprov av intresse att få info och kika på bilder/filmer om! Kanske är samma sak, vad vet jag!

Faradiba
0

#0 ska du inte köra själv????

janehellen80
0

# 2  NEJ TACK.. hehe  bara nerver att ställa den dagen… hehe

silarp
0

hehehehe,,, jag ska köra mina själv, men det kan vara bra att veta ungefär hur det tillgår…har läst om ngn sträcka och även halt och trav.. ., förspänning ingår nog oxå tror jag… men i övrigt…?
Dessutom hinner jag ju öva lite,,, körde in mina tidigt i våras, och ska göra provet först nästa år… hinner tjuvkika lite!
Dock har jag aldrig sett på någon premiering att det varit bruksprov… antingen har jag varit ouppmärksam och missat detta, eller så har det varit på något annat ställe…!

Faradiba
0

På hingspremieringarna görs det garanterat bruksprov så där kan man se. :)

janehellen80
0

Jo jag har sett men han förstår inte riktigt.. är ju att köra en bana .. skritta m vagn och trava .. och halter.. sen spänna av å på vagnen, då får medhjälpare användas…

Men hur gör ni som har slagrem?

Margita
0

Jag körde mitt sto i lördags, satte för med medhjälpare körde runt lite med henne i båda varven, en halt på halvminuten kanske. Det var lika lätt som det ser ut i storeglementet. Jag körde med jiggsele och rockard. Hade möjlighet att köra fram lite först och det funka jättebra. Lena med min duktiga Lill Trixi

silarp
0

ok! gjorde du detta i samband med sommarpremieringen?
Har oxå giggsele och en gigg…. borde ju funka då… trevligt att du fick möjlighet att köra fram! Är det ett "start och stopp"? Alltså, att du ska börja med att sätta för vagnen, eller började du när hästen redan var förspänd?

janehellen80
0

#8 dom jag har sett börjar m förspänd häst å vagn…

[Panza]
0

Jag hänger inte med riktigt… är det körbarhetsintyg det gäller?

Isf finns väldigt bra info om SvRAF:s intyg på Svenska russavelsföreningens hemsida. Där läser jag bl.a. att det är en fyrhjulig vagn som gäller…

http://www.gotlandsruss.se/res/Default/366r-SvRAF-KBI-redigerad.pdf

Är själv så nervös så benen är som gelé när det gäller. Men ska absolut köra mitt russ själv den dagen!

Lycka till alla som ska göra det i år.

[Tjiwi]
0

#8 Är det Hallon du tänker på så är det inte aktuellt förräns han är 4 OM han går igenom. Då skall du spänna för, du får ha en medhjälpare, skritta och trava i båda varven samt göra två halter och spänna ifrån. Alltså väldigt enkelt.

Stona gör sitt frivilligt, de ska körda visas i skritt och trav samt göra halt, ridna även i galopp, i båda varven. Det är alltså en väldigt liten sak att göra. Har de tävlingsmeriter behöver de inte göra bruksprov.

KBI är en annan sak, det görs  endast med fyraåriga hästar och där ingår även ryggning och start och stop i backe(lutning).

Margita
0

8, började förspänd men i gengäld fick jag ta ifrån och sätta för igen för att kolla hur samarbetsvilliga hästen är, men jag fick i alla fall bara göra en halt men det kan ju vara olika vilken domare det är. och visst det var i samband med avelvärderingen för en höjning.

silarp
0

#11, nja, jo, tänker på hallonet delvis, men även på fridha,,,
Alltså hur är det,,, vad innebär det om jag INTE gör ngt bruksprov med henne nästa år (3 åring..)? Hon visas på premiering, och sedan inget. Vad händer? Eller vad händer INTE om jag inte gör bruksprov??
Tänkte starta körtävling lätt klass med henne sedan, men det får man väll inte innan dom är 4?

Ang hallon, så trodde jag att man gjorde allt på en gång, under själva avelsvärderingen, under de där dagarna där om man väljer att göra detta med dom alltså. Men det kanske bara är för dom som går "igenom" extriört och vetrinärt? När jag gjorde med min saddlebred gjorde jag allt, och då var det vetbesiktning sist har jag för mig.. men jag minns inte…. och det kanske inte är samma med specialraserna som med "vanliga" raser.. alla har väll sina regler osv…