Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettkör-travsport
Läst 2267 ggr
Russtoka
0

Körtävlingen vid riks 2011

Jag har försökt nå Camilla Hecht på telefon för mer upplysningar om körtävlingarna vid riksutställning på Kvinnersta 2011. Men inte lyckats få tag på henne.

Nu försöker jag här så alla som vet nåt kan svara på mina frågor.

Jag hade hört tidigt i år att det skulle bli prova-på brukskörning, men i propositionerna står det precisionskörning och brukridning/tömkörning. Blir det ingen brukskörning?

Vid precisionskörningen ska man ha med egen vagn? I brukskörning används samma vagn till alla ekipage och då behöver man inte ta med egen. Jag har inte möjlighet att ta med egen vagn.

Finns det program för hur klasserna ska köras?

I bruksridning får jag nog inte vara med, för jag har blivit för tung (68-69 kg), jag har ingen skyddsväst och min hjälm är gammal och inte godkänd enligt dagens krav.

I tömkörningen ska man springa efter hästen i trav då, eller går programmet enbart i skritt? Jag kan inte springa längre p.g.a. min knäskada.

Kan jag få hjälp med de här frågorna innan jag försöker anmäla Gaist till brukskörningskörklass.

Jag blev glad när jag hörde i vintras att det skulle bli brukskörning och tänkte anmäla Gaist som är välkörd, men det verkar inte bli av. Jag ska INTE visa honom i utställningsklass.

Treåriga valacken Hauk ska jag visa i utställningsklass om jag hittar nån som vill visa honom åt mig, men han är för ung för körklass. Jag visar honom mest för att han är till salu.

Tusen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi ska dit och om du vill kan du få låna både vagn och hjälm av oss. Väst blir det värre med då vi bara har små ridvästar (Malena är ju inte så stor).

Då det gäller tömkörningsmomentet var det så förra gången de hade denna "Prova-På"-möjlighet, att allt skedde i skritt. Även ridningen skedde i skritt.

Så anmäl dig du så hjälper vi till så gott vi kan.Skrattande

Russtoka
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack för svar!

Det var ju bra att tömkörningen sker i skritt, det ska han klara bra. Det som blir prövosamt är hans lydnad om det är ston nära. Men han har blivit bättre och bättre för varje år. Ser man själva tävlingen som social träning och dressyr är det jättebra för honom att vara med.

Vad snällt om vi får låna vagn. För att selen och linorna ska passa, är det nåt jag bör tänka på, tillverka eller ändra? Jag har både loksele och bröstsele, ställbara draglinor med omslag och linor av rep med kätting bak.

silarp
0

hallå!
Tänkte bara kasta in en fråga… även om det TROLIGEN inte blir aktuellt… men FÅR man göra bruksprov uppsuttet/rida på gotlandsruss? Jag har kört in båda mina, och räknar iskallt med att köra dom.. men om det blir strul med vagnar och hjälp och så… KAN jag rida oxå då? Jag är vuxen, väger 53 kilo och är 168 lång…

Är det skillnad på avelsvärderingen på hingstar och på bruksprov på sommarpremiering med ston?? (på regler runt bruksproven alltså…)

Tusen
0

När jag var liten red jag min dåvarande foderponny då hon skulle göra bruksprov. Dock har jag för mig att de måste vara 4 år för att få ridas. Det var hon och hon hade då ett föl vid sidan. Ett tävlingsresultat är likvärdigt ett bruksprov på plats.

PernillaJ
0

#3 Ja, bruksprov får vara antingen ridprov eller körprov, eller kan ersättas med intyg om genomförd officiell tävling eller kvalitetsbedömning. Bruksprov utförs normalt av fyraåriga och äldre hästar, men får utföras av treåringar.

För hingstarnas bruksprov se SvRAFs Plan- och riktlinjer 24.10, bifogas som pdf-fil.

Stonas bruksprov är helt frivilligt. Det brukar bestå av skritt, trav och galopp i båda varven (galopp endast under ryttare förstås), samt halt, och förspänning/frånspänning alternativt uppsittning/avsittning.

silarp
0

OK! Ja, eftersom man tidigast får starta off tävling i körning/ridning vid 4 årsålder,,, ,och eftersom mina är inkörda och körs en del.. så kommer det nog bli så att jag kör dom nästa år vid bruksprov, på ev aveslvärdering för hingsten och i samband m sommarpremiering av 3 åriga stoet… Men bra att veta! Att man inte rider förrän vid 4 årsålder!
Tack! Detta står inte i storeglemente och riktlinjerna som jag hittade i en annan tråd…

PernillaJ
0

#6 "Att man inte rider förrän vid 4 årsålder!" Men om du kollar vad jag skrev i #5 så skrev jag att man får göra bruksprov (riden eller körd) vid tre års ålder. Det är inte så vanligt att treåringar gör bruksprov, men det är tillåtet. "eftersom man tidigast får starta off tävling i körning/ridning vid 4 årsålder" En hel del treåriga russ har tävlingsmeriter från ponnytrav.

silarp
0

jo, fast i #6 skrev jag RIDNING/KÖRNING (körning är väll inte samma som ponnytrav, inte i min syftning iaf, för med körning syftar jag på dressyr/precition/maraton, kanske otydligt av mej….) och nr 4 nämnde "inte rida före 4". DÄRFÖR jag uppfattade det som så. Även om påståendet i nr 4as inlägg var ödmjukt uppfattade jag det som att det VAR så.
Fel av mig alltså.
Och det står fortfarande inget i riktlinjerna, så det är väldigt svårt att VETA vem som har rätt och fel.
Jag har tex trott (tills jag läste inläggen i den här tråden -där vissa inlägg ÄR RÄTT och andra tydligen INTE RÄTT..) att man SKA göra bruksprov vid 3årsålder. Jag trodde det var ett krav.

Man lär så länge man lever.

PernillaJ
0

#8 Officiellt tävlingsresultat antingen i körtävlan eller i ponnytrav räknas som godkänt körprov. I övrigt hänvisar jag till SvRAFs Plan- och riktlinjer (bifogade i #5). Kanske kan det förtydligas till nästa år om hur ett frivilligt bruksprov för treåriga och äldre gotlandsruss ston går till.

silarp
0

ja, det vet jag, att off. resultat från tävling räknas som godkänt körprov. Men ieochmed att jag har gått och trott att det var ett KRAV att göra bruksprov på alla 3 åringar…. och vet att man INTE får tävla med sin häst innan den är 4… så var det mest därför…!

Ja, jag tycker det vore bra med förtydligande, det är inte helt klockrent beskrivet…och det är så lätt att det uppstår missförstånd som det här!

Ang brukskörning, som jag inte alls kände till förrän ganska nyligen, så har jag sökt efter tävlingar/träningar i detta i närheten men inte hittat något… vore skojj att testa faktiskt! Nån som bor i närheten som vet något? (brukar det hållas brukskörningklasser på vanliga russutställningar ?i russföreningens regi alltså!?)

murkla
0

Har en fråga jag med. Var hittar man programet till tömkörningen eller får man de på plats kanske……

Jag blev så glad när jag hittade dena tråd,,,, Tack  till dej Russtoka.

Cool

Russtoka
0

#11 Tack själv  :) Jag undrar detsamma som du, nåt program har jag inte sett.

Men… en gång var jag med på en träning för just bruksridning där jag fick låna en häst och prova (ardenner - snacka om att rida från fåtöljen!) det var kul och det ger sig medans man gör de olika momenten. Så det kan jag nog ta att man får veta på plats hur det ska gå till.

Men en annan sak. Jag har nu anmält Hauk till utställningsklass via svenska hästavelsförbundets hemsida och betalt, så det är klart.

När jag skulle anmäla Gaist till körklass via samma hemsida kom genast frågan: funkar det att bara skriva "körklass" eller "bruksridning/tömkörningsklass" ??? Det finns inget klassnummer på dem…

[Grabbarna-A]
0

Jag vet inte riktigt hur jajja har tänkt lägga upp det hela, hon är på semester nu och jag vet inte om hon har vare sig dator eller telefon med sig.

Det står på hemsidan att vidare info kommer.

Banskisserna får man på plats.

Russtoka
0

Inget nytt om körklasserna på riks?

murkla
0

Hur anmäler man sig till tömkörning ?? Viss blanket Eller hur gör jag.!

Tänke ta och anmäla Murkla till utställningen.

entill
0

Ber om ursäkt att Mälar-Russ hemsida inte blivit uppdaterad de senaste veckorna. Vi har varit på semester några veckor (både Jajja och jag) och tanken var att vi skulle fixat det då, men täckningen för det mobila bredbandet lämnade mycket övrigt att önska i de djupa Hälsingeskogarna. Nu är hemsidan uppdaterad. Bl.a. finns nu två filer med allmän info om Brukskörning och Bruksridning. Där står vilka moment som kan ingå och hur de bedöms. Anmälan görs enklast per mail till mig hecht.agneta@bredband.net Om det är något mer ni undrar över får ni gärna höra av er till mig.

Mvh

Agge

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Russtoka
0

Kalas!

Nu har jag skickat ett mail med anmälan! Glad

murkla
0

#16 Tack … De ska jag kolla upp.

Cool