Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavel
Läst 1192 ggr
Polenta
0

Dräktigt russ och fundering

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja då ha vi fått klart för oss att Polenta är dräktig med Gumino, hon är i dygn 22-24 (UL idag). Men då är den stora frågan .. när ska jag ta hem henne? Hon transporterades idag totalt 1 timme till och från veterinären som gjorde UL på henne tillbaka till Smedens igen.

Vi har ca 3½ timmars bilfärd till henne med finka, hon kan vara svårlastad och nervös vid just lastning men sedan står hon som ett ljus på finkan och är helnöjd. Har hört väldigt olika angående transportering/utsatt för just stress under de första dygnen som jag inte ens kmmer ihåg vilka det var.

Så, kan jag egentligen ta hem henne när som helst eller bör jag vänta några dygn till? Har för mig att det är runt 30:e dygnet som det är "lugnt" för fostret?

Tusen
0

Tror inte det spelar någon roll. I boken "Att bli med föl" står det att denmest kritiska tiden är mellan dag 20 -45 men då ska stoet vara extremt stressat och ha täta  miljöobyten. Fast jag vet inte. Russ brukar vara mer tåliga än t.ex halvblod som den  boken utgår ifrån.

Polenta
0

Jag får nästan känslan av att det inte ska vara några problem att ta hem henne nu i helgen, då det är enbart innan lastning som hon blir nervös men sedan går allt bra.

janehellen80
0

Tror inte heller det är några problem.. var med när vi lasta en shettis som hatar att kliva in i transporten, hon var dräktig i 21 dygnet och det tog oss 2 timmar att få på henne, hon var stressad och slängde sig osv .. men i somras kom ett föl .. så det är nog inga problem…

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

Polenta
0

#3 Då torde det inte vara några som helst problem! :) Hon kommer troligtvis hem på onsdag