Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 3409 ggr
LinnJ
0

Gå ner i vikt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Har ett russsto som heter Thyra, hon är född 02 och har haft ett föl (förra året).

Hennes problem är hennes vikt, Det verkar nästan som att hon blir 10 kilo tjockare av att se på ett grässtrå! Hon tävlas i trav och är under rätt hård träning (intervallkör henne två gånger i veckan).Hon har alltid varit lite överviktig.

Hon får ca 4,5 kg hö och ett halvt kilo krafft om dagen. Hon går i en hage där det finns lite småäta på men absolut inget bete.

Krafft Sport får hon eftersom hon ändå presterar en del, det tar ju mycket att träna så hårt.

Tänker vi fel? Någon som har tips?

silarp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

hm… min 2 åring är BETYDLIGT värre… tycker knappt dom får nån mat alls, bara bete-och inte särskilt mycket vill jag påstå… men en del är väll bara sådana kanske… hon ser inte tjock ut "upptill" heller tycker jag.. mest "bara" mage… ser ut som en "gräsmage"…. kraften tycker jag inte heller du ska ta bort… hon behöver det nog för sin prestation och för att bygga muskler osv… kanske får dom i sig mer än vad man tror ute… det MÅSTE va så… för min som sagt… blir JÄTTEFET på att se gräs…

jessssica
0

Hm, svårt att säga. 4,5 kg hö är ju inte mycket, mindre bör man inte ge ett russ.
Ett halvkilo krafft är ju inte heller mycket för en tävlande, 250 gram morgon + kväll är inte så stora mängder. Jag ger dock inte mina ponnyer så mycket, de behöver inte det, de får bara bra ha, liten mängd havre tillsammans med naturliga och lätt nedbrytbara vitaminer o mineraler som verkar skonsamt i matsmältningsssytemet + betfor. När jag började med det så ha de varit jättefina i hull,ej överviktiga eller tjocka trots bete, matsmältningssystemet verkar vara i ordning.
Alla hästar tål tydligen inte heller det pelletrerade fodret, har svårt att bryta ned det, får slaggansamling osv. Men det ska ju utvecklas o vara mycket bättre idag mot vad det var förr, med mer naturliga ingredienser.

Men dock innehåller krafft sport ganska mycket korn (vad jag kan se på innehållsförteckningen) och det verkar hullgivande, innehåller mkt fett o stärkelse. Dessutom innehåller sport ganska mycket mer energi än vad det innehåller protein.
Se över energi o protein-balansen.

Kanske behöver hon inte så mycket krafft som hon får, kanske ska du byta till ett annat än sport.

jessssica
0

#1  Min ena var så tidigare med en period. Men nu verkar de vara i bra balans, kanske har de sina perioder också.?

ryttarn
0

Ta bort krafft sport!!!!.

Har du ett annalyserat hö? Kan kanske vara som vårat hö, inehåller förhållandevis mycket ennergi och väldigt lite protein. Det gäller att få en balans. Enkelt uttryckt kan man säga att protein bygger muskler och ennergi bygger fett. Så det gäller att ha en balans mellan "byggstenarna"

Våra hästar får hö och lucern. Lucernet då det inehåller protein och är ett grovfoder. Protein behövs för att bygga muskler.
Vi har annalyserat hö och gör en foderstat som vi utgår från, sedan får den anpassas beroende på individen. 
Det är dock viktigt att hästen får tillräckligt med stråfoder. Är höt för ennergirikt kan du blanda ut det med halm.

Precis som #2 skriver innehåller kraftsport väldigt mycket ennergi så den skall du deffinitivt ta bort. Har du ett bra balanserat hö skall du inte behöva någonting annat. Man har forskat mycket om detta på Wången och kommit fram till att kraftfodertillskott sällan behövs om höt är bra. Tyvärr har man sällan så bra hö utan man brukar oftast få kompletera med någon form av proteintillskott. Jag tycker att Lucern är bäst efterssom det är ett grovfoder. Alternativ annars kan vara soja, tyvärr är sojaodlingar oftast ganska miljövidriga så därför väljer jag bort det.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

LinnJ
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, det är analyserat. Vi hämtar hö från en bonde som analyserar det till sina mjölkkor och det är ju väldigt bra kvalitét men som du säger så är det mycket energi och lite proetin.

Dock så tycker jag att hon blir så himla slö om man inte ger henne krafft. Men det kanske funkar bättre om man ger lucern? Det skall vi prova.

Hon var så himla fin i våras, men då mådde hon inte bra. Det var efter vi hade skillt henne och fölet ifrån varann och hon fick gå ensam i hagen. Då sprang hon fram och tillbaka hela tiden och rasade såklart i vikt. Man vill ju att det skall vara en sund nedåtgång och inte en nedgång där hennes psyke får stryk och hon mår dåligt!

Tack så mycket för tipsen, ni får gärna ge flera :)

ryttarn
0

Nu är ju alla hästar lite olika, men byggstenarna är alltid de samma och det gäller att dom har balans i foderstaten. Överskott på ennergi ger inte en pigg häst, bara en fet.

Det som du uppfattar som upppiggande kan vara havren(finns en del havre i sport). Jag ger Palle 2,5dl havre/dygn under tävlingssäsongen då jag upplever att han taggar till lite på det. Vissa hästar reagerar så på havre, vissa reagerar inte alls.

Gör en ordentlig foderstat. Finns ett onlineprogram här

Jerker Klang,

www.isil.se

MagganS-B
0

Tänk också på att när dom går i en hage och "småplockar" så drar dom t.o.m. upp gräsrötter, kanske kvickrot bl.a. och där finns massor av både protein och energi…..

silarp
0

aha…… då kan kvickrot vara roten till det onda här… suck… finns tyvärr gott om det,, fast nu har jag SMÅ hagar som dom får gnaga ner ORDENLIGT, och så får dom stå på ridbanan på nätterna… den enda som är smal o slank här är hingsten, som måste hålla koll på damerna bredvid, och han har prioriterat bort att hetsäta…. men han ska ju oxå visas,.. så … kanske EN av dom kan se vettig ut iaf…

nemesis
0

hur mycket tränas hon totalt på en vecka? förutom de 2 passen med intervallkörning?

LinnJ
0

#9 Hon körs 3-4 gånger i veckan. En träningsvecka kan se ut såhär

Mån: Intervall 7x1000m

Tis: Vila

Ons: Jogga 7 km (i varierad terräng, backar m.m)

Tors: Långkörning ca 15 km i långsamt tempo

Fre: Vila

Lör: Intervall 7x1000m

Sön: Vila

Ibland blir det "bara" tre gånger i veckan, men oftast är det fyra.

einarsson
0

Jag tror att hon får i sig mycket mer änn vad du tror genom att "små gnaga lite". Även om våra går på bete (ej starthästar) är där aldrig högt gräs kanske bara 5cm och de klarar sig bra (för bra) på det utan att få något annat. Det lilla gräset växer varje dag blir många kilo om hagen inte är riktigt liten.

LinnJ
0

Ja det kanske är så att det finns mycket mer att äta än vad man tror. Thyra går ju i stora skogshagar och när man ser dom gå därute så har hon ju nästan alltid huvudet nere vid marken!

LinnJ
0

Gräset måste vara riktigt näringsrikt såhär års för igår fick min andra häst fång. Då går han i en hage där det är riktigt nerbetat och står inne på nätterna..

ryttarn
0

#13 Hästar får inte fång av högt närringsinnehåll utan pga en störning i tarmen. Visa hävdar att om man växlar mycket mellan bete och hö kan detta i sig ge fång då det är att likställa med snabba foderbyten.

Jerker Klang,

www.isil.se

palomia
0

Vi har haft störst bekymmer just när dom gått på hårt betade hagar och inte när dom gått på "grönbete" eller fri tillgång på hö vintertid…

[Tjiwi]
0

Nerbetade hagar är lömska, det nya som kommer upp där är ofta väldigt starkt…så det är lätt att bli lurad!

LinnJ
0

#14 Bytte hage från en nerbetad hage till en annan likadan, det räckte för honom. Han mår bra nu iallafall och det är det som är viktigast, det var inte en "riktig" fång den här gången, bara ett förstadie.. Ingen feber har han haft och han var pigg idag och ville inte vara inne längre och det är ju positivt. Ropar inte hej ännu men håller en tumme för att han skall klara detta.

Tusen
0

#14 Och visa påstår att det är sockret i gräset som ger upphov till fång.

Jag tror det finns en hel del forskning kvar att göra inom detta område.

Själva har vi aldrig råkat ut för fång (peppar-peppar) fastän vi låtit våra gå på mängder med bete och även gjort häftiga foderbyten. Våra grannar hade däremot ett russ som fick fång när som helst under året och av orsaker vi inte alls kunde spåra. Så jag vet inte vad jag ska tro.

ryttarn
0

#18 Jo, vissa forskningsrapporter indikerar att hästar som har problem med insulin(som bryter ner sockret) kan få fång, Lite av en "hästdiabetes".Alla hästar som får fång har detta problem, däremot får inte alla hästar med det fång. Så visst finns det mycket forskning kvar att göra.

Vi har heller aldrig drabats av fång, varken på russ eller shettis, men får väll även jag peppra och ta i trä…..

Jerker Klang,

www.isil.se

pluttanna
0

Nu är det svårt att avgöra på ett kort om en häst är tjock eller inte. Men en normalhullad häst oavsätt ras sk aman kunna känna revbenen på när utan att behöva trycka allt för mycket. Så om hästen din är tjock vet ju bara du.

Bukighet kan man ju däremot se på ett kort och om hästen är omusklad. Och då saknas det som bekant protein.

All överskottsenergi som hästen får bildas till fett. Oavsätt hur mycket hästen tränas. Och där finns bara ett alternativ att göra och det är att dra ner på intaget. Du har analys och kan på så sätt lägga foderstaten i bra balans med mindre energi i. Och då tar man ju i först ahand bort kraftfoder.

Gräs ger både mer strå och näring än vad man tror. Som ett eet exempel tar vi bort energi från våra foderstater motsvarande 4 kg havre av det dom får i sig i hagen som inte ser mycket ut för världen. För att dom inte ska bli tjocka. Det är 40 MJ.

Så i ditt fall skulle jag inte se nått fel i att ta bort både kraft och hö i och med att hästen gå på gräs hela dagen. Och sedan använd  dej av analysen för att lägga foderstaten i balans. För bra kvalité och bra värden är två helt skilda saker.