Ridskolefråga!
Jag och mina tjejer rider på ridskola (det är för övrigt det bästa jag gjort!) Nu undrar jag:
- Hur gör era ridskolor med teorin? Dilemmat här för mig är att det inte är någonvettig teori. Visst tömkörning rä väl bra, men betala 120 kr. för att få tömköra i 5 minter? Eller sitsträning i 5 minuter? På vår ridskola är det teori 2 ggr per termin. Jag betalar för ridning, jag har ingen lust att betala för nåt jag redan kan…. Tips på bra teori mottages oxå!

I vår verksamhet har vi ingen regelrätt teorigång, utan vi väver in teorin i det praktiska arbetet, både vid skötseln och ridningen. Vi har ju bara barn som rider, och då passar man på att förklara det teoretiska när man lär dem något nytt, annars förstår de ju inte varför de ska göra som man säger. Hästens färger, delar etc ingår som en naturlig del som svar på barnens alla frågor, för de är frågvisa. Avslutar terminen med en liten fika och tipsrunda med allehanda häst och stallfrågor.
På ridlägren däremot har vi ett teoripass om dagen, och då jobbar vi ofta mot märkesteorier också, eftersom de ofta tar något märke på lägren.
Det är så det funkar hos oss, men annars hör jag att det är vanligt med just vissa teorigånger/termin på många ridskolor. Bra eller dåligt, rätt eller fel? Det viktigaste är väl att man får lära sig helheten. Bäst blir förstås med de egna barnen som får lära sig allt redan från bärselestiden. Lärlingsmetoden helt enkelt. Min 3-åring är nu inne i en varför-period, så där behövs ingen ordnad teoritimme…
Jag rider varanan vecka och vi har ingen teori. Men de har en teorivecka som nu v.7 och då har de inga vanliga ridledtioner utan att de är Teori hela vecka olika saker att prova på.
Må Ryttarens sits var de på gymet, Tis ö mins inte, Ons…
Tors Tömkörning och Fred Dresyr..
Men ibland kan vi ha dubbel ledtion då kan vi ha teori och typ blivit filmade och vi pratar om de soch sedan rida. Bestämmer så med våran ridlärare.
De yngre barnen har nog teori 1-2 gånger per termin tror jag!
Ridläger då har de teori med ridning.. Titta på vad de hade mera på sin teorivecka….. Åter kommer!
Jag har små ryttare som brukar komma och rida här. Jag kör aldrig några direkta teoripass utan jag förklarar allt med tiden som går.
När vi gör saker, allt ifrån att göra i ordning hästen till inne på ridbanan så säger jag alltid varför man gör vissa saker och vad som händer när man inte gör så osv.
T.ex varför vill man rida hästen i form och inte med skallen i stjärnhöjd och med bakbenen skuttandes som ett bihang efter hästen~ Eller varför man alltid ska kratsa ur hovarna jätte noga även i strålfårorna~ osv osv.
Då blir det inte lika tråkigt och att göra saker samtidigt som man lär om dem är oftast betydligt roligare och fastnar bättre enligt min mening =)
Hakuna matata!
Teori och praktik går hand i hand……

När jag jobbade på ridskolan så hade vi teori vart 4:e gång ungefär , allt från stallskötsel, sadel och träns vård passning, klippning av hästar teoretiska prov om hästens anatomi osv osv allt efter var varje grupp kan .
Jag tycker att det ska ingå teori i lektionerna , det är så många som tror att de kan allt men som i verkliga livet kan nästan inget alls.
vi hade tex några hästar som var kanon bra om de skulle känna igenom dem och se om de hittade något fel på dem , överben och annat , likadant att de tidigt får in den här dagliva visitationen av den hästen som de skulle rida osv …
Mycket som man själv gör av rutin och glömmer allt lära ut , eller tom ibland när man säger vissa saker och helt plötsligt frågar någon vad betyder det aha då får man faktistk sig själv en tankeställare att alla faktiskt inte pratar samma språk som jag osv
Det här med teori är svårt på ridskolor. Då jag och mina barn red på ridskola hade man teori två ggr per termin. Det ingick i terminsavgiften (sen kan man ju se det som att lektoinerna blir dyrere eller att man även får betala för teorin). I vilket fall var teorin bara på den ena av ridskolorna och eleverna från den andra ridskolan bjöds in. Nu kan man säkert göra mycket teori samtidigt med ridningen men ibland kan man behöva lite extra tid. Många tycker som du att man har ju betalt för att få rida men tyvärr är det många som vet alldeles för lite om det teoretiska kring hästar. Det märker man så fort det kommer nya ridskoleelever hem till oss för att lära sig rida på en privatponny. Nästan allt får läras från grunden.
Så detta med teori är svårt. Nödvändigt men impopulärt.
Teoritips: Lastträning av hästar. Både teri och praktik (Du kan kanske t.o.m. få hjälp med träning av din egen ponny)
Låt en veterinär komma och berätta om sitt arbete, galopptränare, travtränare, hovslagare osv kan ju också berätta om sina ytken. Hur räknar jag foderstat, slå på tappsko, varför används olika bett, nosgrimmor, sadlar osv…
Sen har man väl olika önskemål beroende på vad man har för förkunskaper, men ridskolan skule ju kunna fråga vad eleverna vill ha för teori.

Tack för synpunkter och tips.
Jag har lagt som förslag att ta grönt kort. Eller iaf teorin till det….
Jag håller med er om att teori ÄR bra. MEN för mig känns det helt bortkastat med 5 minuters tömkörning då jag tömkör så mkt hemma. Kul för dem som aldrig provat… Eller visst är sitsträning bra, men att rida 5 minuter och sitta och vänta resten av tiden. Trevliga kamrater, javisst - men det är inte därför jag är där! Det måste gå att göra bättre och mer effektivt! Sitsträning OCH självständig ridning samtidigt kanske?
Visitering och att se om en häst är bra fysiskt skulle vara roligt. Alltås typ lite utställningsskola eller vad man ska kalla det. Jag är inte vidare bra på att se om en häst är "bra" byggd.
Förut vet jag att de hade teoriveckor på t.ex. sportlov. Då fick man välja ett teoripass som passade eller som man hade intresse för. Det var bättre tycker jag. Å andra sidan kanske man inte kommer åt alla då? Och då får alla inte allt.
Svårt så att det ska bli bra för alla!

På ridskolan här i kommunen där min dotter tidigare red lektion har de 45 min teori och 45 min ridning varje gång. På teorin jobbar man med de olika ryttarmärkena och får när det är dags göra både teoriprovet och ridprovet. Man pratar även om det man ska göra under lektionen tex nya rörelser. Jag tycker det är jättebra även om barnen ibland tycker det är trist med teori.

#8 Tycker jag låter kanon bra faktiskt. Vi vill ju ha något liknade när jag jobbade på ridskolan men fick inte det gehöret av styrelsen för då tog vi ännu mer tid till lektionerna och då gick det inte ihop sig med de privata ryttarna typ hm ..

#8 På det viset jobbade jag också när jag hade barngrupper. Teori varvat med direktpraktik ger mest. Då får man ju testa sina nya kunskaper direkt och kan även få en förklaring på sådant man inte förstod under själva teorin utan att det ska hinna gå en vecka mellan.
Problem med tex tömkörning på ridskolor är att de bara använder en ponny/häst för hela gruppen. Då blir det inte mycket tid för var och en.
Här kommer den info jag skrev om #2
Malungs -Sälens Ridklubb har en tema vecka med teori. v 7.
MÅNDAG 15/2 KL. 18-19.30 TRÄNING FÖR RYTTARE: Kom och prova på Pilates och få tips om hur du kan träna upp din mage och rygg som är viktigt för en bra sits och inverkan.
Plats: Träningcentret i Malung. kom i tid!
TISDAG 16/2 KL.16.30 TEORISTATIONER: Vi har 3-4 olika stationer där du bland annat får lära dig att ta isär och sätta ihop träns, känna igen olika saker som vi använder ridning och hantering av häst, mm.
ONSDAG 17/2 Kl. Kl. 17.00 SÅ GÖR DU HÄSTEN FIN FÖR TRÄNING/TÄVLING: Lär dig linda ben, rycka el.fläta man och övrig frisering som gör hästen fin.
TORSDAG 18/2 Kl 16.30 TA BARNMÄRKEN: Här kan du visa upp dina kunnskaper i stallet och ta något av våra barnmärken-Vita hästen, Gula hästen eller Brons hästen.
Kl. 19.00 INTRODUKTION- TÖMKÖRNING: Här går vi igenom tömkörning i teorin för att i kommande kurser prova på och få hjälp med tömkörning av din häst.
FREDAG 19/2 Kl.17.00 DRESSYRTEORI: Här har vi genomgång av ryttartest och även hur domaren dömer både ryttartestprogramoch övriga program. Ni får även se det flesta avRyttartestprogrammen!

Att videofilma och titta på sig själv är nyttigt, detta används ju i många andra sporter.
Där jag red i en lite grupp och bara vuxna, la vi vår teori på att gå ut och äta gemensamt, trevligt med ett avbrott från hästarna.
Den ridskolan jag red på hade teori för att låta hästarna vila, vilket jag tycker är bra. Problemtiken är ju kunskapsskillnaderna, när jag red, jobbade jag parallellt i ett travstall, medan de andra i gruppen red för nöjes skull. Så för mig var teorin inget vidare, inte för att jag jag kan allt, men i förhållande till de övriga i gruppem så hade jag mer kunskap.

Vilka bra tips och synpunkter jag har fått… ska grunna lite. Jag är ju så dum???
att jag tackat jag till att ingå i styrelsen på ridklubben…. Då ska jag framföra lite tips och ideér.
Blev för övrigt väldigt glad ikväll då nästa teoripass ska vara löshoppning… Det är nytt för mig. Jag inser ju faktiskt att det inte kan vara så lätt att för ridläraren att ha teori som passar alla!
#12 Så är det för mig med kunskapsnivån!
I ridskolan där mina tjejer rider ingår alltid viss teori i lektionerna.
Nybörjargrupperna har c:a en kvart i stallet innan de börja rida, då m,an lär ut de mest grundläggande saker om hantering, skötsel, utrustning m.m.
Man satsar även mycket på att pepapr barnen att ta barmärkena, detta dock som extrakurser mest under loven.
Har man kommit vidare i sin ridning (gäller både barnoch vuxna) är grupperna indelade enligt märkena (1-4) eller special (hopppp/dressyr) och under uppvärmningen men även emellann i passen när det finns tid flätas alltid viss teori med in i lektionen - motsvarande den man skulle behöva för att ta märken. Märkena kan sedan tas som extra kurs (fördjupad teori+praktik) men ibland även under lektionen om alla vill ställa upp.
"Extra ämnen" som ni nämner som tömkörning, löshoppning, grönkort burkar m.. finns som extrakurser men även en gång per året i toriveckan. Då är all ordinarie ridning installd och istället finns det tre pass med teori eller prova-på grejer (volige, lastning, tömkörning m.m.) och alla som är inskriven i ridskolan får delta på precis så många saker som man vill. Väldigt populärt
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har alltid haft teori på ridskolorna där jag jobbat. Det bästa systemet var lektioner på två timmar med hälften teori och hälften ridning. Har också jobbat med 2-3 teoripass/termin som har anpassats till elevens erfarenhet. För barn 8-12 år som gått den grundläggande kursen på 1 år såg det ut ungefär så här:
http://visselmyra.se/b50d0d79097c42f89eafa7e9c0df8eb9.html
Vuxna och ungdomar hade teori max 1 gång per termin och fick då lämna önskemål. Vissa grupper hade inte teori alls. Vi anpassade efter gruppen. Man kan väl anta att intresserade vuxna och ungdomar deltar i klubbens andra teorikurser och även söker upp kurser, fakta själva.